وویجر 2 دچار نقص فنی شد

به گزارش سرگرمی تفریحی، ناسا گزارش داد کاوشگر فضایی وویجر 2 که بیش از 40 سال است که مشغول فعالیت و کاوش است، دچار مسائل فنی شده است.

وویجر 2 دچار نقص فنی شد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از نیو اطلس، وویجر 2 بیش از 40 سال است که با قدرت پیش می رود، اما به تازگی آغاز به نشان دادن علائم پیری نموده است.

ناسا اعلام نموده است که یک نقص باعث شده است که این فضاپیما خود را در حالت ایمن قفل کند و مهندسان در حال کوشش هستند تا دوباره آن را به کار بیاندازند.

طبق گفته ناسا، کاوشگر فضایی وویجر 2 نتوانست مانور برنامه ریزی شده روز شنبه 25 ژانویه خود را انجام دهد. این فضاپیما قرار بود یک چرخش 360 درجه را برای تنظیم ابزار میدان مغناطیسی خود انجام دهد، اما به دلایلی این عمل به تأخیر افتاد. این اتفاق به این دلیل افتاد که دو سامانه پرمصرف همزمان در حال کار بودند که از منبع تغذیه بیش از حد کار کشیدند.

از آنجا که نمی گردد یک دستگاه ناظر یا تعمیرکار را 18.5 میلیارد کیلومتری زمین(جایی که اکنون وویجر 2 واقع است) برای آنالیز آن فرستاد، وویجر 2 به گونه ای طراحی شده است که با ورود به حالت کم مصرف، به طور اتوماتیک در برابر این شرایط واکنش نشان دهد و از آسیب دیدگی جلوگیری کند.

مهندسان مستقر در ناسا می توانند با این کاوشگر ارتباط برقرار نموده و سعی نمایند مشکل را رفع نمایند.

مهندسان از تاریخ 28 ژانویه پیروز به خاموش کردن یکی از آن سامانه های پرمصرف شده اند که اجازه می دهد بعضی از ابزارهای علمی کاوشگر فعال شوند. مهندسان در حال حاضر در حال تجزیه و تحلیل داده ها هستند تا شرایط بقیه سامانه ها را دریابند و نحوه خاموش کردن سامانه دوم و بازگشت کاوشگر به کار عادی را آنالیز نمایند.

فرآیند تعمیر با توجه به فاصله بسیار زیاد وویجر 2 از زمین، کند پیش می رود. از آنجا که وویجر 2 و دوقلوی آن(وویجر 1) در فضای بین ستاره ای قرار دارند، ارتباط با آن حدود 17 ساعت طول می کشد و 17 ساعت هم طول می کشد تا پاسخ کاوشگر دریافت گردد.

با این وجود ناسا امیدوار است که به زودی این فضاپیمای تاریخی دوباره راه اندازی گردد و داده های حاشیه منظومه شمسی را طی سال های آینده به زمین ارسال کند.

وویجر 2(Voyager 2) یک کاوشگر فضایی بی سرنشین میان سیاره ای است که در 20 اوت 1977 در قالب برنامه وویجر برای مطالعه سیاره های خارجی منظومه شمسی و همچنین فضای میان سیاره ای توسط ناسا به فضا پرتاب شده است. این کاوشگر 722 کیلوگرمی تا تاریخ 29 ژانویه 2020 به مدت 42 سال و 5 ماه و 9 روز در مأموریت بوده و همچنان به ارسال پیغام ادامه می دهد. اگرچه وویجر 2 شانزده روز پیش از وویجر 1 به فضا پرتاب شد، اما به دلیل داشتن جهت متفاوت که در نهایت پرواز از کنار اورانوس-نپتون را ممکن می ساخت، توسط همتای خود وویجر 1 پشت سر گذاشته شد.

ماموریت وویجر 2 آنالیز و مکان یابی مرزهای منظومه شمسی شامل کمربند کویپر، هلیوسفر و فضای میان ستاره ای است. این فضاپیما نخستین فضاناوی بود که از سیاره های غول یخی یعنی اورانوس و نپتون ملاقات کرد. وویجر 2 در 29 ژوئن 1979 به برجیس رسید و همچنین در 26 اوت 1981 از کنار کیوان و در 26 ژانویه 1986 از کنار اورانوس گذر کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 525

به "وویجر 2 دچار نقص فنی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وویجر 2 دچار نقص فنی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید