هنرستانی ها چگونه آموزش های مهارتی می بینند؟

به گزارش سرگرمی تفریحی، تهران (پانا) - مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و فراوری بسته های تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفه ای و کار دانش، راهنمای برنامه درسی در شرایط کرونا را در دستورکار هنرستان ها عنوان و بیان کرد براساس این دستورالعمل شرایط برای آموزش های مهارتی با رعایت فاصله اجتماعی، گروه بندی هنرجویان فراهم شده است.

هنرستانی ها چگونه آموزش های مهارتی می بینند؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تحصیلی انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش ایرنا، افشار بهمنی گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با توجه به قرمز بودن مناطق کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا، راهنمای برنامه درسی رشته های فنی حرفه ای و کاردانش را تهیه کرد و در اختیار هنرستان ها قرار داد.

وی یادآور شد: در آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش دروس مختلفی وجود دارد که هر کدام اقتضائات خاص خود را دارد، به عنوان مثال دروس شایستگی های فنی شامل درس های مهارتی در هر پایه تحصیلی 2 درس هشت واحدی هشت ساعته در طول هفته است که باید در یک کارگاه آموزشی کارهای عملی و مهارتی با دانش تلفیق گردد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و فراوری بسته های تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا در راهنمای برنامه درسی در نظر گرفته شده که متوسط حضور هنرجویان بین 16 تا 20 نفر در یک فضای آموزشی وسیع باشد.

بهمنی گفت: براساس راهنمای درسی شرایط برای آموزش های مهارتی با رعایت فاصله اجتماعی، تیم بندی هنرجویان، استفاده از زمان های آزاد شده در آموزش یا حضور هنرجویان در روزهای پنج شنبه مهیا می گردد.

توجه به همه مولفه ها در راهنمای برنامه درسی

وی همچنین درباره شرایط دروس مشترک هنرجویان هنرستان ها اظهار کرد: همه هنرجویان کاردانش و فنی و حرفه ای باید واحدهایی مانند کارآفرینی، اخلاق حرفه ای یا دروس شایستگی های پایه مانند فیزیک، شیمی و دیگر دروس را بگذرانند، از این رو پیشنهادی که برای آموزش این دروس داده شد، این است که هنرستان، شورای هنرستان و سرپرست بخش زیرنظر مدیر می توانند برنامه ریزی لازم را برای ارایه آموزش مجازی، حضوری و ترکیبی داشته باشند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و فراوری بسته های تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفه ای اضافه کرد: در راهنمای برنامه ریزی درسی در شرایط کرونا توصیهشده که کدام درس و سرفصل ها قابلیت آموزش به صورت مجازی، حضوری و ترکیبی را دارد.

بهمنی ادامه داد: راهنمای برنامه ریزی درسی در شرایط شیوع ویروس کرونا به مدیران و هنرآموزان توصیه نموده که برای مدیریت بهتر محتوای آموزشی برای دروس پایه و شایستگی های غیر فنی در دل هر پودمان یک سری محتوا مانند بعضی نرم افزارها و دروس دانش محور قابلیت ارائه به صورت مجازی را دارند.

وی یادآور شد: در واقع این رویکرد وجود دارد که دانش، مهارت و نگرش باهم ارایه شوند، اما در بعضی از سرفصل ها میزان یا نسبت مباحث متناسب با دانش بیشتر از محتوای مهارتی است. دروس شایستگی های غیرفنی یا کارگاهی هم در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش باید به صورت حضوری با حفظ پروتکل های بهداشتی یا گروه بندی هنرجویان صورت گیرد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و فراوری بسته های تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش گفت: در این راهنما همه عناصر برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته و براساس رشته های پیشنهاد شده در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش توصیه هایی به خانواده ها شده تا بتوانند نقش شریک یادگیری را ایفا نمایند.

بهمنی ادامه داد: همچنین در راهنمای برنامه درسی دانش آموزان اطلاعاتی گنجانده شده که مشاغل فنی و حرفه ای و کاردانش به عنوان مشاغل خانگی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی شده را در اختیار خانواده ها قرار می دهد.

وی اظهار کرد: در راهنمای برنامه درسی هنرجویان در شرایط شیوع ویروس کرونا توصیه هایی نیز برای خانواده ها در مورد نرم افزارها و رسانه های دیداری و شنیداری که نقش تکمیلی در آموزش دارند، پیش بینی شده است یعنی برای هر رشته یک سری نرم افزار احتیاج است که خانواده ها در جریان باشند اگر هنرجویی بخواهد در منزل کار کند از کدام نرم افزارها استفاده کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و فراوری بسته های تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش همچنین گفت: راهنمای برنامه درسی هنرجویان در شرایط شیوع ویروس کرونا به معرفی منابع اطلاعاتی پشتیبان نیز توجه نموده است، فیلم های آموزشی بسیاری در شبکه ملی رشد به عنوان یکی از منابع اطلاعاتی رسمی و مستند بارگذاری شده است.

بهمنی ادامه داد: همچنین در راهنمای برنامه درسی هنرجویان در شرایط شیوع ویروس کرونا به یادآوری نقش صندلی مدیران هنرستان ها پرداخته شده است تا مدیران بتوانند در برنامه درسی ارائه شده نسبت به معین بعضی از سرفصل های حضوری و غیر حضوری تصمیم گیری و راهنمایی گری داشته باشد.

هیچ روشی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد

وی تاکید نمود: بی شک هیچ روشی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری و تعاملی در کارگاه های آموزشی گردد، اما احتیاج است که تسهیلاتی برای شرایط کرونایی مهیا گردد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و فراوری بسته های تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش ادامه داد: این راهنما با توجه به شیوه نامه هایی که ابلاغ شد و این که هر درس اقتضائات خاص خود را دارد محتوای درسی 34 رشته فنی و حرفه ای و تعدادی از دروس شاخه کاردانش را پوشش داده و سعی نموده به صورت مستمر از شبکه رشد این راهنما و محتوای پشتیبان که در یادگیری استفاده می نمایند را مورد توجه قرار دهد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 996

به "هنرستانی ها چگونه آموزش های مهارتی می بینند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرستانی ها چگونه آموزش های مهارتی می بینند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید