کتاب کالای بی ارزشی نیست که با حراج آن، مردم تشویق به کتابخوانی شوند

به گزارش سرگرمی تفریحی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، کتابفروشی محمدی شیراز، در سال 1270 یعنی 129 سال پیش توسط محمدهادی محمدی معروف به شیرازی شروع به کار کرد. این کتابفروشی چهار نسل است که به کار خود ادامه می دهد. پدر پدربزرگ مدیر کنونی کتابفروشی محمدی در زمان قاجاریه چاپخانه سنگی را از بمبئی هندوستان وارد شیراز کرد که در آن روزگار کاری بسیار سخت و طاقت فرسا بود و کار چاپ و نشر و کتابفروشی از آن روزگار شروع شد.

کتاب کالای بی ارزشی نیست که با حراج آن، مردم تشویق به کتابخوانی شوند

بهنام محمدی که مسئولیت کتابفروشی محمدی را برعهده دارد به خبرنگار ایبنا می گوید: اکنون چاپخانه سنگی و سنگ های مربوط به آن و دستخط های خوشنویسان آن دوره و تذهیب کاران آن زمان و همچنین آثار چاپ شده آن زمان در اختیار داریم که نسل به نسل چرخیده و در اختیارمان است. حتی در میان سنگ های چاپی آن زمان، سنگی وجود دارد که اثر انگشت مرکبی کارگر چاپخانه دوره قاجاریه که کارگر پدر جدم بوده، هنوز روی آن نقش بسته است.

وی با بیان اینکه بعد از محمدهادی محمدی فرزندش محمدرحیم محمدی معروف به ناظم که پدربزرگ اوست، کار چاپ و نشر و کتابفروشی را ادامه می دهد، می افزاید: پدرم،

کتابفروشی محمدی، 3 شغل جدا از هم اما در ارتباط با یکدیگر است که هر کدام حرفه ای گری خود را می طلبد

محمد محمدی از 10 سالگی کار چاپ و نشر و کتابفروشی را ادامه می دهد که هم اکنون 88 سال دارد.

این کتابفروش شیرازی که از سال 1362 مسئولیت این کتابفروشی را برعهده دارد، با بیان اینکه کار ناشر و پخش کتاب و کتابفروشی به صورت حرفه ای در این واحد صنفی انجام می گیرد، ادامه می دهد: کتابفروشی محمدی، 3 شغل جدا از هم اما در ارتباط با یکدیگر است که هر کدام حرفه ای گری خود را می طلبد. همگی باید دور هم به صورت حرفه ای جمع شوند تا بتوانند هرچه مطلوب تر در خدمت قشر اهل مطالعه و اهل کتاب باشند.

محمدی می گوید: در طول عمرم به حدود 15 کشور آسیایی و اروپایی سفر کرده ام و از نزدیک کتابفروشی های آن کشورها را رصد کرده ام. یک بار از لندن به شهر آکسفورد رفتم و حدود 5 ساعت در کتابفروشی آکسفورد ماندم و از نزدیک موضوع بندی کتاب ها، قفسه بندی ها، طرز جابه جا کردن کتاب ها، نورپردازی، ثبت کردن کتاب ها، موسیقی گذاشته شده، بوی مطلوب، سیستم گرمایشی و سرمایشی، ویترین و چیزهای دیگر را مورد توجه قرار دادم. از تمام کتابفروشی ها عکس و فیلم و جزوه تهیه کردم و مورد مطالعه قرار دادم.

محمدی در ادامه اضافه می کند: سعی کرده و می کنم که هرچقدر می توانم کتابفروشی خودم را به آنها نزدیکتر کنم تا کتابفروشی باشم که لیاقت همشهریان و هم استانی های با لیاقت و فهیم خودم

طبقه دوم کتابفروشی را می خواهیم به موزه چاپی خودمان اختصاص دهیم که خود چاپخانه جد پدری ام همراه با تمام متعلقات اش به اضافه کلیه آثار چاپ شده آن که در زمان قاجاریه و بنیانگذار چاپ روزنامه های مردمی در شیراز بوده است، در معرض دید عموم قرار دهیم

را داشته باشم.

وی با بیان اینکه کتابفروشی محمدی اولین کتابفروشی بوده که 18 سال پیش سیستم کامپیوتری بارکدخوان را در استان فارس راه اندازی کرد، می گوید: در حال حاضر کتابفروشی محمدی 110 رشته و زیرشاخه دانشگاهی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا و 30 رشته عمومی کار می کند.

محمدی که نمایندگی 69 مرکز آموزش عالی سراسر کشور مانند دانشگاه تهران، صنعتی شریف، دانشگاه شیراز و... را داراست، ادامه می دهد: نمایندگی تمام برندهای برتر کشور اعم از دولتی و غیردولتی را داریم که نزدیک به 260 نمایندگی را شامل می شود.

به گفته مدیر کتابفروشی محمدی، مساحت این کتابفروشی 500 مترمربع است و 12 نفر هم به عنوان کتابفروش در این واحد یار و یاور کتابفروشی هستند. کلیه کارکنان کتابفروشی قدیمی هستند و سنوات کارکرد آنها بیش از 15 سال خدمت است که جا دارد از یکایک آنها تشکر کنم چون بدون تلاش جمعی آنها کتابفروشی محمدی به هیچکدام از اهدافش نمی رسید.

محمدی درعین حال از برنامه های آینده کتابفروشی محمدی در شیراز خبر داده و می افزاید: کارهایی که در آینده نزدیک مشغول به انجام آن هستیم، نصب 200 قاب عکس نورپردازی شده از چهره های مشهور، تأثیرگذار و نوابغ استان فارس همراه با معرفی آنها و آثارشان است که به گردشگران و مهمان های شیراز که از دیگر جاهای کشور به کتابفروشی ما می آیند، نشان دهیم که مشهور بودن شیراز فقط در سعدی و حافظ خلاصه نمی شود. البته اکنون تصویر بیش از 70 چهره ادبی، علمی، فرهنگی و سرشناس را نصب کرده ایم.

مسئول کتابفروشی محمدی همچنین خبر می دهد: طبقه دوم کتابفروشی را می خواهیم به موزه چاپی خودمان اختصاص دهیم که خود چاپخانه جد پدری ام همراه با تمام متعلقات اش

کتاب یک کالای بی ارزش نیست که با به حراج گذاشتن آن، مردم تشویق به کتابخوانی شوند؛ باید اهمیت کتاب برای مردم مشخص شود و بدانند دوستی با کتاب چه نقش بزرگی را در زندگیشان بازی می کند

به اضافه کلیه آثار چاپ شده آن که در زمان قاجاریه و بنیانگذار چاپ روزنامه های مردمی در شیراز بوده است، در معرض دید عموم قرار دهیم البته فضایی را که به آن اختصاص دادیم، باید حتما حال و هوای چاپخانه دوره قاجاریه را داشته باشد و با مجسمه سازان حمام وکیل و خانه زینت الملوک که در تهران هستند، تماس هایی هم گرفته ایم تا مجسمه ای از پدر جدم از روی تنها عکسی که از ایشان داریم، به همراه مجسمه هایی از کارگران چاپخانه دوره قاجار در هنگام کار چاپ بسازند. این در حالی است که در زمان پدرم (محمد محمدی) حدود هفتاد کتاب به چاپ رسانده است.

وی یادآوری می کند: مدیریت کتابفروشی محمدی به عنوان کارفرمای نمونه استان فارس شناخته شد و در این راستا از طرف سازمان تامین اجتماعی توسط مدیرکل تامین اجتماعی لوح سپاس و تندیسی هم به ما اعطا کردند. همچنین از طرف مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس به خاطر یکی از متولیان اشاعه کتاب و کتابخوانی کتابفروشی محمدی تقدیر شد.

محمدی درخصوص شرایط کتاب و فروش این کالای فرهنگی، می گوید: من با تخفیف دادن و تخفیف گذاشتن کتاب تا حدی مخالفم و بیشتر به فرهنگ سازی معتقدم. به عقیده من مشکل رواج کتابخوانی با تخفیف گذاشتن حل نمی شود، زیرا کتاب یک کالای بی ارزش نیست که با حراج گذاشتن آن مردم تشویق به کتابخوانی شوند چراکه باید اهمیت کتاب برای مردم مشخص شود و بدانند دوستی با کتاب چه نقش بزرگی را در زندگی شان بازی می کند زیرا تمام بزهکاری ها و ندانم کاری ها از دور بودن از کتاب است. باید در نظر گرفت

مهمترین شاخصه و ویژگی انسان، خردمندی اوست و اندیشه که مظهر خرد اوست، جز با خواندن کتاب، زاده نمی شود و رشد نمی کند

بیشتر اشخاصی که در زندان زندگی خود را به سر می برند علتش این بوده که کتاب تخفیف نداشته و یا اینکه نقش کتاب در زندگی را نمی دانستند. البته فروش کتاب در مقاطعی که تخفیف گذاشته می شود، حتما بیشتر می شود اما این در یک مدت زمان کوتاه اتفاق می افتد در حالی که فرهنگ سازی ماندگارتر است.

این کتابفروش پرسابقه شیرازی، عنوان می کند: این را قبول دارم که قیمت کتاب نسبت به قبل گران تر شده، اما نسبت به سایر کالاها و نقشی را که در زندگی انسان بازی می کند، بسیار ارزان است. قیمت کتاب در ایران نسبت به دیگر ممالک جهان به طرز باورنکردنی ارزان است. اگر مردم اهمیت و نقش کتاب را بدانند، حتما سهمیه ای از درآمد خود را برای خرید کتاب در سبد خرید کالای خود اختصاص می دهند.

وی ادامه می دهد: ما شعاری را پشت کارت ویزیت کتابفروشی چاپ کرده ایم که به آن اعتقاد کامل داریم؛ مهمترین شاخصه و ویژگی انسان، خردمندی اوست و اندیشه که مظهر خرد اوست جز با خواندن کتاب زاده نمی شود و رشد نمی کند که مظهر خرد انسانی اوست؛ شغل کتابفروشی فقط عشق می خواهد. به قول معروف شغل کتابفروشی عمر نوح، صبر ایوب و گنج قارون می طلبد.

یادآور می شود، کتابفروشی محمدی شیراز سال 1395 با بیش از یک سده فعالیت در حوزه انتشار و فروش، در آیینی که از سوی خانه کتاب در تهران برگزار شد، به عنوان کتابفروش برتر کشور معرفی شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 699

به "کتاب کالای بی ارزشی نیست که با حراج آن، مردم تشویق به کتابخوانی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب کالای بی ارزشی نیست که با حراج آن، مردم تشویق به کتابخوانی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید