مصرف درازمدت داروهای رایج ضد اسید معده خطر زوال عقل را افزایش می دهد

به گزارش سرگرمی تفریحی، یک آنالیز تازه نشان می دهد مصرف درازمدت یک رده شایع داروهای ضد اسید معده که برای درمان سوزش سر دل استفاده می شوند، ممکن است با افزایش خطر 33 درصدی دچار شدن به بیماری زوال عقل همراهی داشته باشد.

مصرف درازمدت داروهای رایج ضد اسید معده خطر زوال عقل را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ساینس دیلی البته پژوهشگرانی که این آنالیز را در ژورنال نورولوژی نشریه پزشکی انجمن متخصصان مغز و اعصاب آمریکا منتشر نموده اند، می گویند این پژوهش نمی تواند ثابت کند که این داروها به طور مستقیم باعث زوال عقل شده اند، بلکه فقط بیانگر وجود یک همبستگی میان این دو عامل است.

ریفلاکس اسید معده به درون مری معمولا پس از خوردن یک غذا یا هنگام دراز کشیدن رخ می دهد. این عارضه ممکن است به علائمی مانند سوزش سردل و زخم گوارشی منتشر گردد. اگر ریفلاکس اسید معده به طور مکرر رخ دهد، ممکن است به بیماری ریفلاکس معدی-مروی(GERD) پیشرفت کند که بالقوه می تواند به سرطان مری منتهی گردد.

داروهایی برای مهار ترشح اسید معده

داروهای رده مهارنماینده پمپ پروتون مانند اومپرازول که به طور شایعی برای درمان این بیماری به کار می روند، آنزیم هایی را در سلول های پوشش معده هدف قرار می دهند که در فراوری اسید معده دخالت دارند.

این داروها وسیله سودمندی در کنترل ریفلاکس یا بازگشت اسید معده به مری هستند، اما مصرف طولانی مدت آنها در آنالیز های پیشین با افزایش خطر بیماری هایی مانند سکته مغزی، شکستگی های استخوانی و بیماری مزمن کلیوی مربوط شده است.

آنالیز های پیشین درباره رابطه مصرف این داروها و زوال عقل به نتایج متناقضی رسیده بودند.

این آنالیز نشان داد که افرادی که از این داروها برای بیش از چهار سال استفاده نموده اند با افزایش خطر دچار شدن به زوال عقل در ادامه زندگی روبرو هستند.

این پژوهش به آنالیز افرادی پرداخته بود که داروهای ضد اسید مهارنماینده پمپ پروتون به دلیل ریفلاکس مکرر اسید، زخم های معده یا سایر مسائل گوارشی به طور مکرر برای آنها تجویز شده بود. افرادی که این داروها را برای بیش از 4/4 سال مصرف نموده بودند در معرض خطر افزایش 33 درصدی احتمال دچار شدن به زوال عقل در مقایسه با افرادی بودند که این داروها را مصرف ننموده بودند.

این رده داروها از جمله با نام های تجاری پریلوسک، نکسیوم و پرواسید به صورت بدون نسخه هم به فروش می رسند.

پژوهشگران آمریکایی که این آنالیز را انجام داده اند، می گویند یافته هایشان ثابت نمی کند که این داروها باعث زوال عقل می شوند، بلکه شواهدی در این باره به دست می دهد که مصرف مداوم این داروها می تواند با افزایش خطر زوال عقل همراهی باشد- یعنی بیماری ناتوان نماینده ای که یک سوم افراد 85 ساله و بالاتر دچار آن هستند.

بیماران چه کاری باید بنمایند

این پژوهشگران می گویند بیماران باید پزشکانشان در این باره مشورت نمایند و همه داروهایی را که مصرف می نمایند، از جمله داروهای بدون نسخه را به اطلاع آنها برسانند.

متخصصان گوارش پیشنهاد می نمایند که کمترین دوز موثر این داروها برای افرادی که برای کنترل التهاب شدید مری ناشی از بازگشت اسید معده (بیماری ازوفاژیت بارت یا مری بارت) و زخم های گوارشی به آنها احتیاج دارند، تجویز گردد. بعلاوه این افراد باید مصرف غذاهایی که ترشح اسید معده را تشدید می نمایند، کاهش دهند،در فاصله سه ساعت مانده به زمان خواب از غذا خوردن خودداری نمایند، هنگام خواب سرشان را بالا بگذارند و وزنشان را کم نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1402 بروزرسانی: 24 مرداد 1402 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 2025

به "مصرف درازمدت داروهای رایج ضد اسید معده خطر زوال عقل را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف درازمدت داروهای رایج ضد اسید معده خطر زوال عقل را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید