مشکل والیبال ایران مدیریت است، قدیمی ها را خانه نشین نموده اند

به گزارش سرگرمی تفریحی، اکبر نائینی در تبادل نظر با خبرنگاران، در واکنش به صحبت های داورزنی در جلسه با اعضای کمیته فنی مبنی بر اینکه الکنو انتظارات را در المپیک برآورده نکرد، گفت: همان زمانی که داورزنی فهرست 5 نفر از مربیان برتر دنیا را برای راهنمایی تیم ملی مطرح کرد در مصاحبه هایم گفتم اگر هر 5 نفر راهنمایی تیم ملی را به عنوان سرمربی، مربی، دستیار و … بر عهده بگیرند باز هم نمی توانیم در المپیک پیروز شویم چرا که مشکل والیبال ایران سرمربی نیست بلکه مشکل در مدیریت والیبال است.

مشکل والیبال ایران مدیریت است، قدیمی ها را خانه نشین نموده اند

داورزنی به صدای کارشناسان گوش نمی دهد

پیشکسوت والیبال ایران توضیح داد: المپیک توکیو، اولین بار نبود که داورزنی قول حضور در جمع چهار تیم برتر جهان را می داد، سال هاست که او قول چنین جایگاهی را در لیگ جهانی (لیگ ملت ها) داده اما محقق نشده است. داورزنی هر سال وعده های خود را به سال بعد موکول می نماید. انواع و اقسام مربیان خارجی بزرگ را به ایران آورد و قراردادهای سنگین منعقد کرد اما پیروز نشد. چرا که بیشتر این مربیان در ایران حضور نداشتند و فقط در زمان اردو می آمدند. ما نیز گفتیم با چنین شرایطی امکان ندارد یک مربی فقط با تماشای فیلم مسابقات به نتیجه برسد. داورزنی به صدای کارشناسان گوش نمی دهد و برگزاری جلسات آسیب شناسی و کمیته فنی فقط یک شوی نمایشی است. افراد کمیته فنی نیز مدام تغییر می نمایند.

قهرمانی در آسیا 30 سال گذشته اتفاق بزرگی بود

نائینی در پاسخ به این سوال که والیبال ایران چه زمانی قرار است فراتر از آسیا عمل کند که رئیس فدراسیون هنوز قهرمانی در آسیا را به جبران ناکامی در المپیک ترجیح می دهد،؟ گفت: قهرمانی در آسیا 30 سال گذشته اتفاق بزرگی بود اما بیش از 30 سال است که کشورهای آسیایی از جمله چین، کره و ژاپن دیگر سرمایه گذاری های زیادی در والیبال ندارند چرا که فیزیک آنها مناسب والیبال نیست و به سمت فوتبال رفته اند. در واقع کارشناسان چینی، کره ای و ژاپنی به این نتیجه رسیده اند که سرمایه گذاری در والیبال برای شان بی فایده است. داورزنی نیز برای فرار از بار مسئولیت قهرمانی در آسیا را بزرگ جلوه می دهد.

تا کجا قرار است آزمون و خطا نمایند

وی گفت: نمی دانم تا کجا قرار است آزمون و خطا نمایند. همواره گفته ایم که نتیجه در مسابقات جوانان و نوجوانان مهم نیست و فدراسیون تازه امروز به این نتیجه رسیده است. آنها سال ها با استفاده از صغر سن در پی مقام در رده نوجوانان و جوانان بودند عجیب است در سالی که تیم نوجوانان ایران قهرمان جهان شد فقط فرهاد قائمی به تیم بزرگسال راه پیدا کرد اگر این تیم واقعاً قهرمان بود چرا باید فقط یک بازیکن به رده بزرگسال بیاید؟ یا مدیریت داورزنی ضعیف بوده که نتوانسته از آن بازیکنان و تیم حمایت کند یا بحث صغر سن مطرح است اگر راه سومی وجود دارد بگویند تا ما هم بدانیم.

کمیته فنی باید از افراد متخصص تشکیل گردد

کارشناس والیبال در پاسخ به این سوال که سال آینده بازی های آسیایی و قهرمانی جهان با هم تداخل دارند و هنوز معین نیست راه چاره و برنامه فدراسیون در این زمینه چیست، این را چگونه ارزیابی می کنید گفت: در واقع کمیته فنی بسیار متفاوت از کمیته آموزش، کمیته داوران، کمیته مربیان و یا هر کمیته دیگری است و این کمیته باید از افراد متخصص تشکیل گردد، حتماً باید بازیکنان تیم ملی که پس از اتمام بازیگری خود کار مربیگری را نیز در سطح باشگاهی و تیم ملی انجام داده باشند تا به کمیته فنی راه پیدا نمایند و تجربیات سی ساله خود را در اختیار فدراسیون و تیم ملی قرار دهند اما متاسفانه کمیته فنی حال حاضر مدام در حال تغییر است و بعضی از افرادی در آن حضور دارند که هیچ تخصصی ندارند.

برای پر کردن جایگاه کمیته فنی از افراد استفاده می گردد

وی تاکید نمود: چرا باید پورحسن که یکی از داوران خوب کشور بوده در کمیته فنی شرکت کند، مگر از مربیان کسی در کمیته داوران شرکت می نماید؟ البته پورحسن در جلسه کمیته فنی به نکته درستی اشاره نمود و متذکر شد که داورزنی نباید در ابتدای جلسه نظراتش را مطرح کند تا افراد صحبت های او را تایید نمایند، بهتر است اول اعضای کمیته فنی نظراتشان را بگویند. این کمیته فنی فقط شو است، کمیته فنی باید جای متخصصان باشد نه اینکه داورزنی برای پر کردن جایگاه ها و تایید صحبت هایش از بعضی افراد استفاده کند همین می گردد که دو مسابقه مهم با هم تداخل دارند و هنوز چیزی معین نیست. البته برای داورزنی معین است چرا که او هر کاری بخواهد انجام می دهد. بعضی برای حضور در جلسات کمیته فنی و منافع اقتصادی مجبور به تایید صحبت های داورزنی هستند. اما تعجبم از آنهایی است که وضع اقتصادی خوبی دارند آنها چرا باید طبق نظر داورزنی عمل نمایند.

باید با مربی ایرانی قرارداد چهار ساله امضا نمایند

نائینی ادامه داد: پس از انقلاب ملی پوشان بسیار زیادی داشته ایم که تعداد انگشت شماری از آنها در فدراسیون حضور دارند، بیشتر آنها خانه نشین شده اند چرا که خواسته های غیرفنی داورزنی را قبول نمی نمایند، داورزنی فقط می خواهد کار خودش را انجام دهد. در حال حاضر نیز منتظر هستند تا ببینند کادر فنی ایرانی در لیگ ملت ها چه نتایجی به دست می آورد و سپس تصمیم گیری نمایند. اگر برایشان مربی ایرانی با خارجی تفاوتی نداشت باید با مربی ایرانی قرارداد چهار ساله امضا نمایند پس چرا این کار را انجام نمی دهند، مربی ایرانی باید فقط در راس تیم ملی حضور داشته باشد و تمام مسابقات لیگ را زیر نظر بگیرد تا در ادامه با دست باز بازیکنان را انتخاب نمایند. مربی که در تیم باشگاهی مشغول باشد به بازیکنان وابسته می گردد و این در نحوه انتخاب ها تاثیرگذار است. سرمربی تیم ملی نباید دغدغه اش تیم باشگاهی باشد اگر یک سوم قرارداد مربیان خارجی را به مربیان ایرانی بدهند دیگر نیازی ندارند تیم باشگاهی را راهنمایی نمایند.

مسابقات لیگ برتر بی برنامه است

وی با اشاره به فشردگی مسابقات لیگ برتر و عدم درست برنامه ریزی گفت: یکی دیگر از ایرادات فدراسیون برگزاری مسابقات لیگ از نظر زمان بندی است. مسابقات لیگ ایران اواسط لیگ های معتبر جهان و اروپا به انتها می رسد. آنها بر اساس تقویم فدراسیون جهانی رقابت های خود را برنامه ریزی می نمایند و 15 روز مانده به لیگ ملت ها رقابت های لیگ خود را به انتها می رسانند در حالی که لیگ ایران حدود چهار ماه پیش از لیگ ملت ها به انتها می رسد و بازیکنان در این مدت بدون مسابقه هستند.

پاسور بالای 40 سال یعنی خداحافظ والیبال ایران

نائینی توضیح داد: از طرف دیگر رقابت های لیگ نیز به صورت فشرده پیش از انتها سال به انتها می رسد و بازیکنان هیچ ریکاوری ندارند و همین آسیب ها را افزایش می دهد. تا زمانی که این عدم برنامه ریزی ها درست نگردد هیچ چیزی خوب پیش نمی رود. نمی دانم چه زمانی که این اتفاقات قرار است برطرف گردد، ایراد بعدی این است که تیم های برتر لیگ برتر سال جاری و سال گذشته پاسورهای بالای 40 سال در اختیار دارند. این یعنی خداحافظ والیبال ایران. چرا نباید پاسورهای جوانی داشته باشیم که جایگزین پاسورهای بالای 45 سال را بگیرند. این مسائل فنی وجود دارد چون در کمیته فنی فقط 20 درصد افراد دارای صلاحیت در آن حضور دارند و افراد دارای صلاحیت و تخصص نمی توانند در آن حضور پیدا نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 دی 1400 بروزرسانی: 10 دی 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1654

به "مشکل والیبال ایران مدیریت است، قدیمی ها را خانه نشین نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل والیبال ایران مدیریت است، قدیمی ها را خانه نشین نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید