فواید ناشناخته کره بادام زمینی برای سلامتی

به گزارش سرگرمی تفریحی، کره بادام زمینی به عنوان یکی از خوراکی های خوشمزه و پرطرفدار بچه ها و بزرگسالان است که فواید بیشمار آن برای بسیاری از افراد تعجب آور است. بادام زمینی و کره بادام زمینی حاوی مقدار زیادی مواد مغذی هستند که در افزایش سطح سلامت عمومی بدن، سلامت قلب و کنترل سطح قند خون بسیار موثرند.

فواید ناشناخته کره بادام زمینی برای سلامتی

علاوه بر این استفاده از کره بادام زمینی می تواند در افزایش یا کاهش وزن مفید است. البته باید بدانید که چطور و چگونه از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید زیرا کره بادام زمینی به دلیل داشتن چربی زیاد، باید به درستی در وعده های غذایی مصرف شود.

ما در این مطلب از خبرنگاران مگ می خواهیم به طور اختصاصی به این ماده غذایی بپردازیم و هرآنچه که ضروری است درباره کره بادام زمینی و خطرات مرتبط با مصرف بیش از حد آن برای شما بگوییم. پس تا سرانجامی این مطلب، با ما همراه باشید.

فواید تغذیه ای کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یکی از لذیذترین فرآورده های تهیه شده از بادام زمینی است که بخش عظیمی از بادام زمینی های کشت شده در سراسر جهان، برای تهیه و ساخت کره آن استفاده می شود. در ادامه این بخش برای شما خواهیم گفت که مصرف آن در وعده های غذایی چگونه است تا از فواید کره بادام زمینی استفاده کنید.

سرشار از پروتئین

مصرف کره بادام زمینی، ویتامین ها و موادمغذی و ضروری بدن مانند منیزیم، پتاسیم، روی و مقدار کافی پروتئین را تامین می نماید. برای مثال در هر دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، مقدار 7.02 گرم پروتئین موجود است که برای رژیم های غذایی با میزان پروتئین محدود بسیار مفید است.

تامین منیزیم، فسفر و نیاسین بدن

منیزیم یکی از مواد معدنی ضروری برای حفظ سلامت بدن است که در بیش از 300 فرآیند شیمیایی بدن نقش دارد. کره بادام زمینی، این خوراکی خوشمزه یکی از منابع عظیم تامین منیزیم بدن است که می توان آن را به سادگی در وعده های غذایی گنجاند.

فسفر از مهم ترین مواد مورد احتیاج برای عظیمسالان است که به ساخت سلول ها و استخوان های سالم بدن یاری می نماید.

وجود نیاسین در بدن به عملکرد بهتر اعصاب و به فراوری انرژی مورد احتیاج بدن یاری می نماید.

کره بادام زمینی منبع ویتامین B6 است که این ویتامین ضروری در بیش از 100 واکنش آنزیمی بدن نقش دارد و از مهم ترین عوامل در افزایش سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن می باشد.

توجه داشته باشید که علاوه بر خواص بسیار، این ماده مغذی حجم زیادی چربی اشباع شده و سدیم را داراست.

  • چطور کوکی بادام زمینی درست کنیم؟

فواید کره بادام زمینی برای سلامتی

مصرف بادام زمینی و مشتقات آن که کره بادام زمینی یکی از پرطرفدارترین آن هاست، فواید بی شماری برای افزایش سطح سلامت بدن و حفاظت بدن از بروز بسیاری از مسائل و بیماری ها دارد. در زیر به بعضی از فواید و خواص کره بادام زمینی برای بدن اشاره نموده ایم.

تقویت سلامت قلب

اسیدهای چرب اشباع نشده (MUFA)، اسیدهای چرب اشباع نشده (PUFA)، نیاسین، منیزیم و ویتامین E از جمله ویتامین ها و مواد موثر در افزایش سطح سلامت قلب محسوب می شوند. محققان زیادی بر این باورند که مصرف آجیل و خوراکی های دارای خواص مشابه آن ها از جمله کره بادام زمینی در کاهش خطر مرگ و میر بر اثر بیماری های قلبی تاثیر بسیاری داشته است.

همچنین طبق نتایج مطالعات انجمن دیابت آمریکا، افرادی که 46 گرم بادام زمینی یا کره بادام زمینی در برنامه رژیم غذایی روزانه خود و به مدت 6 ماه مصرف می نمایند، دارای چربی خون کمتری بوده اند.

توجه داشته باشید که مصرف کره بادام زمینی در دراز مدت به دلیل داشتن کالری زیاد، ممکن به افزایش وزن منجر شود و در این صورت بسیار مهم است که فرد مصرف آن را کنترل کند و از خوردن بیش از حد کره بادام زمینی بپرهیزد زیرا باعث افزایش چربی و سدیم بیش از حد و انواع بیماری های قلبی می شود.

توجه داشته باشید که اگر فشار خون دارید باید از کره بادام زمینی بدون نمک و بدون مواد افزودنی استفاده کنید.

ترمیم عضلات

مصرف کره بادام زمینی که منبع غنی از پروتئین است، به ساخت و ترمیم عضلات بدن یاری می نماید. اگرچه کره بادام زمینی پروتئین کامل محسوب نمی شود و اسیدهای آمینه ضروری بدن را به طور کامل تامین نمی نماید، اما در تامین پروتئین اولیه و روزانه افراد مهم است. مصرف کره بادام زمینی به همراه نان به دلیل داشتن اسید آمینه متیونین می تواند یک وعده غذایی کامل محسوب شود.

موثر در کنترل سطح قند خون

برای بهره مندی از فواید کره بادام زمینی باید بدانید که این ماده غذایی حاوی مقدار نسبتا کم از کربوهیدرات، چربی، پروتئین و مقداری فیبر است و در صورتی که قند افزودنی نداشته باشد تاثیر آنچنانی در گلوکز خون ندارد و به همین دلیل می تواند گزینه خوبی برای مصرف مبتلایان به دیابت باشد.

طبق تحقیقات پزشکان افزودن بادام زمینی یا کره بادام زمینی به وعده صبحانه برای زنان مبتلا به چاقی که در معرض ابتلا به دیابت نوع دو هستند، به کنترل سطح گلوکز خون یاری می نماید. همچنین در فرایند لاغری آن ها موثر است. نتایج نظرسنجی های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که زنانی که در صبحانه خود، بادام زمینی یا کره بادام زمینی استفاده نموده اند میزان قند خون کمتری داشته و گرسنگی کمتری را در طی روز نسبت به دیگر افراد تجربه نموده اند.

جلوگیری از ابتلا به بیماری های پستان

مصرف کره بادام زمینی از سنین پایین می تواند خطر ابتلا به بیماری خوش خیم پستان (BBD)، که عامل اصلی بیماری سرطان پستان است را کاهش دهد. پزشکان طبق نتایج آزمایشی که روی 9000 دختر دانش آموز صورت گرفته دریافتند که علاوه بر سایر خوراکی های مغذی مانند لوبیا، سویا و چربی های گیاهی، مصرف کره بادام زمینی توانسته از بروز سرطان پستان جلوگیری کند. این اثرات مفید حتی در افرادی که سابقه خانوادگی سرطان پستان داشتند نیز به چشم می خورد.

موثر در کاهش وزن

طبق مطالعات صورت گرفته مصرف مغزهای گیاهی، به خصوص بادام زمینی به دلیل افزایش سطج انرژی و تامین نیروی مورد احتیاج بدن برای فعالیت روزمره می تواند در کاهش وزن افراد نقش به سزایی داشته باشد. چون بادام زمینی حاوی پروتئین، چربی و فیبر است و باعث احساس سیری طولانی مدت خواهد شد.

نتایج تحقیقات نشان داد که مصرف مکرر کره بادام زمینی (حداقل 2 بار در هفته) باعث افزایش وزن کمتری شده و فیبر موجود در آن قند خون پس از غذا را کاهش داده است.

توصیه های مصرف کره بادام زمینی در رژیم کاهش وزن

برای استفاده از کره بادام زمینی در رژیم غذایی کاهش وزن روش های متعددی وجود دارد که به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

  • بسیاری از افراد کمی قبل از وعده ی غذایی اصلی، کره بادام زمینی مصرف می نمایند تا با احساس سیری ناشی از مصرف آن، وعده ی غذایی کم حجمی را میل نمایند.
  • بعضی دیگر برای تامین فیبر و پروتین مورد احتیاج بدن، کره بادام زمینی را به وعده ی غذایی کم کالری خود اضافه می نمایند.
  • می توانید خلال سیب با ساقه کرفس را به کره بادام زمینی آغشته کنید و مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید.
  • یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را به ماست کم چرب اضافه کنید و میل کنید.
  • کره بادام زمینی را به دستور تهیه اسموتی های کم چرب اضافه کنید.
  • کره بادام زمینی به همراه یه کاسه بلغور جو دوسر و کمی خامه می تواند یک وعده غذایی کامل یاشد.

در سرانجام ضروری است بدانید که مهم ترین خاصیت کره بادام زمینی این است که نه تنها می تواند اشتهای شما را کم کند بله می تواند اشتهای شما را در طول دوره های رژیم غذایی ثابت نگه دارد.

استفاده از کره بادام زمینی در وعده های غذایی

مصرف کره بادام زمینی در وعده های غذایی راحت است بنابراین مراقب میزان مصرف خود باشید تا از خوردن کالری بیش از حد احتیاج روزانه خودداری کنید. به یاد داشته باشید که 2 قاشق کره بادام زمینی، نزدیک به 200 کالری مورد احتیاج بدن را تامین می نماید.

  • بهترین غذاهای مقوی برای بچه ها کم وزن

ارزش غذایی کره بادام زمینی

در جدول زیر ارزش غذایی دو قاشق کره بادام زمینی ارائه شده است.

ماده غذاییمقدار
کالری188
پروتئین7.02 گرم
چربی های اشباع شده3.05 گرم
چربی های اشباع نشده مونو6.63 گرم
چربی های اشباع نشده پلی یورو3.63 گرم
کربوهیدرات ها7.67گرم
فیبر1.80 گرم
قند2.08 گرم
کلسیم17 میلی گرم
آهن0.69 میلی گرم
منیزیم57 میلی گرم
فسفر107 میلی گرم
پتاسیم189 میلی گرم
سدیم152 میلی گرم
روی0.85 میلی گرم
نیاسین4.21 میلی گرم
ویتامین B60.18 میلی گرم
ویتامین E1.90 میلی گرم

نحوه انتخاب کره بادام زمینی

هنگام انتخاب کره بادام زمینی توجه داشته باشید که محصولی که انتخاب می کنید فقط شامل بادام زمینی باشد و افزودنی دیگری نداشته باشد یا حداقل مواد افزودنی را داشته باشد.

سعی کنید کره بادام زمینی بخرید که حاوی شکر یا نمک نباشد یا به میزان کمی شامل این مواد باشد.

طبیعی است که کره بادام زمینی خالص به شکل جامد و مایع جدا از هم باشد. در این صورت می توانید آن را هم بزنید و قوام آن به حالت نرمال برمی شود. برای جلوگیری از فساد کره بادام زمینی آن را در یخچال نگهداری کنید.

هشدار قبل از مصرف کره بادام زمینی

به گفته موسسه ملی بهداشت (NIH) درصد زیادی از افراد به بادام زمینی و بسیاری از آجیل ها آلرژی دارند و این آلرژی در صورتی که حاد شود، می تواند خطرناک باشد. کسانی که آلرژی به بادام زمینی دارند باید از مصرف کلیه غذاها و فرآورده های حاوی بادام زمینی اجتناب نمایند.

کلام آخر

گرچه کره بادام زمینی سرشار از ویتامین و موادمعدنی مفید است، اما همچنین حاوی مقدار قابل توجهی کالری است. پس در مصرف آن باید حد تعادل را در نظر داشته باشید. کره بادام زمینی منبع غنی از آنتی اکسیدان است و در کاهش دردهای موضعی آرتروز نیز موثر است.

ضروری است بدانید که مصرف هر ماده غذایی هرچند مفید، در صورتی که بیش از حد باشد، می تواند سلامت شما را به خطر اندازد. کره بادام زمینی یکی از آن خوراکی های مفید و دوست داشتنی است که مقاومت در برابر آن بسیار سخت است و در صورتی که بیش از حد نرمال از آن استفاده کنید می تواند سلامت عمومی بدن را به خطر اندازد. اما اگر هر بار فقط به مقدار کمی از آن را مصرف کنید برای شما بسیار مفید خواهد بود.

منبع: medicalnewstoday

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1173

به "فواید ناشناخته کره بادام زمینی برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید ناشناخته کره بادام زمینی برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید