طرز تهیه برنج ساده به 4 روش

به گزارش سرگرمی تفریحی، برای ما ایرانی ها سفره غذا بدون برنج کامل نیست و بیشتر غذاهای خورشتی ما باید حتما پلو داشته باشند. اما طرز تهیه برنج ساده برای هر کدام از ما یک معنا دارد، مثلا عده ای از ما پخت برنج آبکش را ساده می دانند و عده ای دیگر پخت برنج کته برای شان ساده و راحت است. قطعا تهیه پلو به هر دو روش مزایا و سختی هایی دارد اما انتخاب روش درست کردن برنج به انواع برنج و مدت زمان شما بستگی دارد. در ادامه این مطلب روش های مختلف تهیه برنج ساده سفید را با هم آنالیز می کنیم.

طرز تهیه برنج ساده به 4 روش

مواد لازم برای تهیه برنج ساده

  • برنج چهار پیمانه
  • آب به اندازه لازم
  • نمک یک قاشق غذاخوری
  • روغن دو قاشق غذاخوری

1. طرز تهیه برنج ساده به روش کته

طرز تهیه برنج ساده به روش کته یکی از ساده ترین روش های پخت برنج است. در این روش مثل همه روش های تهیه برنج ابتدا برنج را خوب بشویید تا کاملا لعاب آن شسته گردد و بعد برنج را به مدت نیم ساعت در آب و اندازهی نمک مناسب برای پخت بگذارید. بعد، نوبت آن است که برنج را در قابلمه مدنظرتان ریخته و اندازهی روغن داخلش بریزید و روی اجاق گاز بگذارید تا آب برنج رفته رفته بخار گردد و بعد از بخار شدن آب، در قابلمه که رویش دم کنی گذاشتید را بگذارید و اجازه دهید برنج تان به مدت نیم ساعت روی اجاق بماند تا دم بکشد.

طرز تهیه برنج کته در پلوپز

برنج کته را هم چنین می توانید در پلوپز بپزید. در این روش درست مثل روش تهیه برنج دمی در قابلمه باید ابتدا برنج را خوب بشویید و بگذارید نیم ساعت یا چند ساعت قبل از پخت خیس بخورد و بعد آن را مجدد بشویید و آب برنج را دور بریزید سپس آن را همراه با آب و نمک و روغن داخل پلوپزی که روشن نموده اید، بریزید و اجازه دهید آبش بخار گردد. بعد به مدت 30 دقیقه زمان دهید تا برنج دم بکشد. اما همه چیز در خصوص برنج کته را با جزییات کامل تر می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکات مهم برای طرز تهیه برنج ساده دمی یا برنج کته:

  • در ابتدای پخت برنج اندازهی کف رویش به وجود می آید که باید آن را با کفگیر بگیرید و دور بریزید.
  • زمان مناسب برای دم کردن برنج کته آن موقع است که فقط اندازه کمی آب روی برنج به جای مانده و وقتی برنج را به شکل کوه در قابلمه جمع می کنید آب خیلی کمی رویش باشد.
  • بهتر است حتما برای دم کشیدن برنج چند سوراخ با ته ملاقه روی برنج ایجاد کنید و حتما دم کنی روی در قابلمه بگذارید تا برنج بهتر دم بکشد. حواستان باشد قبل از پخت دم کنی را بر ندارید.
  • زمان دم کشیدن برنج بسته به نوع برنج فرق دارد بنابراین با توجه به برنج تان شاید لازم باشد بین 30 تا 45 دقیقه برنج را روی اجاق بگذارید تا دم بکشد. اما اگر می توانید حتما از برنج ایرانی برای تهیه کته بهره ببرید چون معمولا زمان پخت برنج پاکستانی و هندی بیشتر از ایرانی است.
  • برنج کته را می توانید بدون آن که از قبل خیس کنید بپزید. در طرز تهیه برنج کته بدون خیساندن باید ابتدا شعله را آنقدر زیاد کنید که سریع به نقطه جوش برسد بعد آن را کم کنید تا آب برنج بخار گردد. بهتر است اگر از این شیوه استفاده کردید بگذارید برنج 45 دقیقه بماند.
  • به خاطر داشته باشید که تهیه برنج به روش کته یکی از روش های طرز تهیه برنج فوری است.

نکته برای طرز تهیه برنج کته مثل برنج آبکش

اگر می خواهید ته دیگ کته شما مثل برنج آبکش باشد باید بعد از این که آب برنج بخار شد آن را در ظرف دیگری که کفش را روغن ریخته اید، ته دیگ مدنظر را بگذارید و بعد برنج را رویش بریزید تا بپزد. حتی می توانید کف قابلمه را فقط با یک لایه برنج زعفران آماده کنید و باقی برنج سفید را رویش بریزید تا یک ته دیگ زعفران خوشمزه داشته باشید.

2. طرز تهیه برنج ساده به روش آبکش

دومین روش پخت برنج ساده، آبکش کردن آن است. در این روش باید حتما بعد از شستن برنج آن را چند ساعت قبل از پخت برحسب نوع برنج تان با نمک زیاد بخیسانید. بعد از آن در یک قابلمه مناسب به مقدار دو سوم آب بریزید و روی اجاق بگذارید تا به جوش آید. بعد که آب جوشید، برنجی را که آبش را دور ریخته اید، داخل آب در حال جوش بریزید تا اندازهی قُل بزند و به اصطلاح، برنج اندازهی نرم گردد.

بعد از آن در این مرحله از طرز تهیه برنج آبکش ساده نوبت آن است که برنج را آبکش کنید و بگذارید آبش برود. سپس در قابلمه مدنظرتان اندازهی روغن بریزید و بعد که روغن کمی داغ شد برای ته دیگ، کف قابلمه را با سیب زمینی عمودی برش خورده یا نان بپوشانید و بعد هم برنج را روی آن بریزید و در قابلمه را که رویش دم کنی گذاشتید، بگذارید تا برنج دم بکشد. بعد از حدود 30 الی 45 دقیقه برنج تان دم می کشد. نوش جان!

طرز تهیه برنج آبکش را می توانید با جزییات کامل در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکته مهم برای تهیه برنج آبکش بدون خیساندن

اگر فرصت تان کم است و می خواهید برنج آبکش بدون خیساندن درست کنید کافی است در برنجی که در آب در حال جوش ریخته اید یک قاشق مرباخوری سرکه یا آبلیمو بریزید تا برنج بهتر درآید و خوب بپزد.

برنج آبکش برترین گزینه برای سرو همراه مرغ است. طرز تهیه زرشک پلو با مرغ را می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

اما برنج آبکش را می توانید همراه انواع خورش هم سرو کنید.

3. طرز تهیه برنج ساده در فر

این روزها با وجود فر دیگر شاید یکی از برترین روش ها برای پخت برنج هم فر باشد. برای پخت برنج در فر، ابتدا باید فر را تا دمای 200 درجه گرم کنید و بعد برنج را همراه آب، نمک و البته روغن داخل یک قابلمه بریزید و بگذارید آبش تبخیر گردد و بعد برنج را در قالب فر مدنظرتان بریزد و بعد رویش را با فویل مناسب بپوشانید و اجازه دهید برنج در دمای 200 درجه سانتی گراد به مدت حداقل 30 دقیقه بپزد تا یک کته قالبی زیبا داشته باشید. جزییات بیشتر برای طرز تهیه کته قالبی در فر را می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

طرز تهیه برنج قالبی با فر

اگر دوست داشته باشید می توانید برنج قالبی با فر را به روش آبکش هم بپزید. در این روش وقتی برنج نرم شد و خام نبود آن را در قالب مدنظرتان که مناسب فر است بریزید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه در دمای 200 درجه سانتی گراد دم بکشد.

در این روش پخت برنج هم اگر دوست دارید می توانید ابتدا قالبتان را با برنجی که زعفرانی نموده اید پر کنید و بعد رویش را برنج سفید بریزید تا یک برنج قالبی زیبا داشته باشید.

4. طرز تهیه برنج در مایکروفر

یکی از روش های مدرن پخت برنج و البته سریع ترین روش های دم کردن برنج، پختن آن در مایکروفر است. در این روش باید حتما حواستان باشد از ظرف فلزی یا پلاستیکی استفاده نکنید. برترین ظرف، ظروف شیشه ای مناسب ماکروفر است.

برای تهیه برنج کته ماکروفری باید بعد از این که برنج را شستید آن را در آب بریزید و همراه روغن یا کره و نمک در ظرف مناسب ماکروفر بریزید و بعد به مدت یک ربع با قدرت 700 درجه یا 100 درصد در مایکروفر بگذارید تا آبش بخار گردد، سپس در ظرف را بگذارید و اجازه دهید برنج با قدرت 180 درجه یا 30 درصد در ماکروفر بپزد.

نکات تکمیلی برای طرز تهیه برنج

درست کردن پلو ساده یا همان برنج سفید ساده کار سختی نیست فقط باید برحسب نوع برنج و نحوه پخت برنج نکاتی را رعایت کنید تا همراه خوبی برای خورش های شما از جمله طرز تهیه خورش قیمه و طرز تهیه خورش قرمه سبزی باشد.

نکته برای شفته نشدن برنج

گاهی ممکن است برایتان پیش آید که برنج تان شفته گردد، بیشتر مواقع این مشکل برای برنج کته ایجاد می گردد. از جمله دلایلی که شاید باعث شفته شدن برنج شما باشد این است که یا نمک یا روغن کافی نریخته اید یا مدت زمان پخت برنج تان زیاد بوده است، پس حتما با دقت به نوع برنج، مقدار این مواد و زمان پخت را انتخاب کنید.

زمان مناسب پخت برنج

بسته به نوع برنج و روش پخت و حتی مقدار برنج و حرارت گازتان زمان پخت برنج ساده فرق دارد. پس سعی کنید با توجه به نوع برنجی که استفاده می کنید زمان مناسب پخت برنج را به هر روشی که استفاده می کنید به دست بیاورید.

مقدار برنج و دیگر مواد برای پخت برنج کته

مقدار سرومقدار برنجمقدار آبمقدار نمکروغن یا کره
برای 2 نفر1 لیوان1.5 لیوان1 قاشق غذاخوری0.5 تا یک قاشق غذاخوری
برای 4 نفر2 لیوان3 لیوان2 قاشق غذاخوری1-2 قاشق غذاخوری
برای 8 نفر4 لیوان6 لیوان4 قاشق غذاخوری2-4 قاشق غذاخوری

مقدار مناسب نمک

همان طور که اشاره کردیم مقدار نمک در شفته نشدن برنج موثر است. اما برای برنج در دو مرحله نمک استفاده می گردد یک بار برای خیساندن برنج که در این مرحله مقدار برنج اگر زیاد باشد مسئله ای نیست چون آب آن را دور می ریزید و بعد هم می توانید یک دور برنج را بشویید اما در مرحله پخت نمک کم باعث شفته شدن برنج و زیاد بودن برنج باعث شور شدن آن می گردد. پس مقدار برنج را برحسب ذائقه خود در حد مناسبی که برنج را خراب نکند انتخاب کنید.

نکاتی برای مواردی که برنج کامل نپخته یا زنده است

اگر برنج تان هنوز در مرحله آبکش زنده است اجازه دهید قشنگ نرم گردد و دیگر زنده نباشد بعد آبکش و دم کنید. اما اگر بعد از پخت دیدید برنج تان نپخته باید زمان پخت آن را روی اجاق بیشتر کنید. یعنی اندازهی روغن و آب داغ داخل قابلمه برنج در حال دم کشیدن بریزید و اجازه دهید کامل بپزد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 30 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1990

به "طرز تهیه برنج ساده به 4 روش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه برنج ساده به 4 روش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید