صنایع با استفاده از اینترنت اشیا کارآمدتر می شوند

به گزارش سرگرمی تفریحی، فناوری اینترنت اشیا این امکان را فراهم می نماید تا با کنترل از راه دور، بهره وری در صنایع مختلف افزایش یابد. این فناوری با ایجاد شبکه ای میان ابزارها، آنها را به هم متصل می نماید.

صنایع با استفاده از اینترنت اشیا کارآمدتر می شوند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اینترنت اشیا علم جدیدی نیست و سال ها است در جهان به عنوان یکی از فناوری های کاربردی در توسعه صنایع و فناوری های نقش آفرینی می نماید. این علم با ایجاد شبکه ای از ابزارها به بشر کمک می نماید تا با سرعت و سهولت بیشتری کار خود را پیش ببرد.

کشاورزی، سلامت، آموزش، پزشکی، حمل ونقل، نساجی و غیره از جمله صنایع برخوردار از مزایای این فناوری هستند و کارآمدی خود را ارتقا داده اند. در این نوع از فناوری همه اشیا در هم تنیده می شوند و در قالب یک شبکه، اطلاعات و داده ها را در دسترس قرار می دهند. هر شی ای در اطراف ما پتانسیل این را دارد که به اینترنت متصل گردد و رفتار ما با خودش را برنامه ریزی کند.

به همین علت صنایع به سمت استفاده از این فناوری حرکت نموده اند تا بهره وری خود را افزایش دهند. این فناوری به مجموعه های صنعتی کمک می نماید تا در کنار صرفه جویی در زمان و هزینه ها، فراوری محصولات و ارائه خدمات خود و ایمنی فضای کار و دستگاه ها را ارتقا دهند.

شبکه های اینترنت اشیا صنعتی که تجهیزات هوشمند را به یکدیگر متصل نموده اند، باعث می شوند تا داده ها بین تمامی بخش ها از جمله افراد، کارخانه و غیره تبادل گردد. مدیران بخش های صنعتی می توانند به کمک اینترنت اشیا صنعتی بر چگونگی انجام و پیشرفت فعالیت های شرکت خود نظارت داشته باشند. این کار آنها را در اتخاذ تدابیر درست مدیریتی کمک می نماید.

اینترنت اشیا در ایران نیز جایگاه خود را به تدریج یافته است و امروز صنایع برای در اختیار داشتن و استفاده از این فناوری ترغیب شده اند. شرکت های دانش بنیان نیز با ورود به این عرصه زیرساخت های فناورانه توسعه آن را فراهم نموده اند.

ایران و دانش اینترنت اشیا

ایران بیستمین کشور در جهان است که به دارندگان فناوری اینترنت اشیا پیوسته است. این مفهوم برای نخستین بار به وسیله یکی از کارآفرینان و توسعه دهندگان حوزه اینترنت مطرح شد و از آن موقع تا به امروز با سرعت بالایی در حال توسعه یافتن است و امروز عددی بیش از 160 شرکت دانش بنیان در این حوزه فعالیت می نمایند. بر اساس پیش بینی های انجام شده شرکت های دانش بنیان می توانند سهم ایران از بازار دو تریلیون دلاری اینترنت اشیا را بالا ببرند و برمبنای پیش بینی ها تا 10 سال آینده این بازار را به چهار تا 11 تریلیون دلار برسانند.

فناوری اینترنت اشیا با کوشش فعالان این حوزه بومی سازی شده و فناوران ایرانی در آن نقش پررنگی را بازی خواهند کرد و ازاین رو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه شناسایی و حمایت از این شرکت ها را دردستور کار قرار داد تا آنها را زیر یک سقف مشترک جمع کند، بازیگرانی که هر کدام نقشی موثر در توسعه این اکوسیستم دارند.

توسعه صنعت نساجی با کمک اینترنت اشیا

به طور مثال شرکتی دانش بنیان به حوزه اینترنت اشیا و ارتباط آن با صنعت نساجی برآمد و توانست این حوزه را در کشور به سمت این فناوری سوق دهد. این مجموعه با فراوری دستگاه کنترل از راه دور صنایع به کمک صنعت نساجی آمد و بهره وری آن را بالا برد.

این محصول به وسیله شرکت بامداد ایده و فناوری آراز پیشرفته است و این امکان را بوجود آورده که دستگاه های مختلف در صنایع نساجی برای مثال اگر یک کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند، به یکدیگر متصل شوند و مدیریت فرآیند تسهیل گردد.

دستگاه های مختلف بواسطه مودم به یکدیگر وصل می شوند و یک شبکه کنترل در کارخانه ایجاد می گردد که به وسیله آن شبکه مجموعه مدیریت می گردد. بهره گیری از اینترنت اشیا این فرصت را ایجاد می نماید تا در سیستم قطعی ایجاد نگردد و اطلاعات نیز مفقود نشوند.

مجموعه دستگاه کنترل از راه دور، هزینه مدیرت مجموعه را به شدت کاهش می دهد و این امر سبب شده تا نظر مشتریان خارجی را نیز جلب کند و رویه صادرات دستگاه کنترل از راه دور با استفاده از اینترنت اشیا در دستور کار قرار گیرد. دستگاه کنترل از راه دور با وجود داشتن پشتیبانی، یک پنجم نمونه خارجی قیمت دارد.

فناوری اینترنت اشیا به رونق کسب و کارهای صنعتی منجر می گردد و سرعت تغییرات را در بنگاه های مالی بالا می برد. آمارها حاکی از این است که کسب و کارهایی که از اینترنت اشیا در زیرساخت های خود استفاده می نمایند، بطور چشمگیری در زمینه های همانند امنیت، بهره وری و بعلاوه سودآوری، رشد داشته اند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 بهمن 1400 بروزرسانی: 25 بهمن 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1703

به "صنایع با استفاده از اینترنت اشیا کارآمدتر می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع با استفاده از اینترنت اشیا کارآمدتر می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید