برطرف بوی بد دهان؛ برای بوی بد دهان چی خوبه؟

به گزارش سرگرمی تفریحی، می خواهید بدانید برای برطرف بوی بد دهان چه چیزی خوب است؟ در خصوص بوی بد دهان خود نگران نباشید، خوشبختانه راه های بسیاری برای مقابله با آن و از بین بردن بوی بد دهان وجود دارد. این روش ها شامل رعایت بعضی موارد بهداشتی و همچنین پیروی از بعضی روش های کارآمد است.

برطرف بوی بد دهان؛ برای بوی بد دهان چی خوبه؟

خبرنگاران| بوی بد دهان از جمله ناخوشایند ترین بو ها به خصوص برای اطرافیان فردی است که با مشکل بوی بد دهان مبتلاست. از سوی دیگر 6 آگوست هر سال مصادف با روز جهانی دهان خوشبو است. به نظر می رسد نفس خوشبو و بوی خوش دهان آن قدر مهم است که یک روز جهانی به نام آن به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگاران؛ پیش از این که به فکر رهایی از بوی بد دهان و داشتن نفسی خوشبو باشید بهتر است دلیل اصلی بوی بد دهان و نفس تان را پیدا کنید.

از جمله دلایل عمده بوی بد دهان و نفس عبارتند از:

1-مسواک زدن غلط

2-خشکی دهان

3-بیماری های لثه

4-داشتن یک یا چند دندان فاسد

5-خوردن خوراکی هایی مثل سیر و پیاز به خصوص در وعده شام

6-باقی مانده خرده های غذا در دهان و لابه لای دندان ها

7-رژیم های غذایی کم کربوهیدرات مثل کتوژنیک

8-مصرف دارو هایی مثل دارو های ضدآلرژی و دارو های ضد افسردگی

9-استعمال سیگار و قلیان و سایر دخانیات

10-ابتلا به بیماری هایی مثل رفلاکس اسید معده

11-انواع دیابت که معمولا علت تلخی دهان است.

12-عفونت ریه یا گلو درد که علت بوی بدن دهان در بچه ها هم معمولا همین است.

برای برطرف بوی بد دهان چکار کنیم؟

در خصوص بوی بد دهان خود نگران نباشید، خوشبختانه راه های بسیاری برای مقابله با آن و برطرف بوی بد دهان وجود دارد. این روش ها شامل رعایت بعضی موارد بهداشتی و همچنین پیروی از بعضی روش های کارآمد است.

مهم ترین توصیه ای که به افراد می گردد، رعایت بهداشت دهان و دندان است. بعد از هر وعده غذایی دندان ها را مسواک کنید و روزانه نخ دندان بزنید. نخ دندان به اندازه مسواک زدن اهمیت دارد.

اما به خاطر داشته باشید که توصیه می گردد بعد از خوردن شیرینی بلافاصله دندان ها را مسواک کنید، اما بعد از خوردن غذا های ترش و اسیدی به مدت 1 ساعت صبر کنید و پس از آن مسواک بزنید. این کار از آسیب رسیدن به دندان ها به دلیل وجود لایه اسیدی روی دندان ها جلوگیری می نماید.

حداقل دو دقیقه برای مسواک زدن زمان بگذارید. بعد از مسواک زدن، مستقیما به رختخواب بروید و از خوردن و نوشیدن خودداری کنید. هر دو تا سه ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید. با استفاده از مسواک مخصوص زبان هر روز صبح زبان خود را از عقب به سمت جلو تمیز کنید. زیرا 85 درصد از بوی بد دهان ناشی از زبان است. شست و شوی زبان به کاهش باکتری ها، قارچ ها و سلول های مرده ای که می توانند باعث ایجاد بو شوند یاری می نماید.

اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید بهتر است در زمان خوابیدن، آن ها از دهانتان خارج کنید و حتما آن ها را با مسواک پاک و تمیز کنید تا از تجمع باکتری های ناشی از مواد غذایی و نوشیدنی ها جلوگیری کنید.

از قلم نیاندازید که دو بار در سال برای معاینه دندان هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید.

تعداد انگشت شماری میخک و دانه رازیانه را بجوید. خصوصیات ضد عفونی نماینده آن ها به مبارزه با باکتری های ایجاد نماینده بوی بد دهان یاری می نماید. دارچین نیز خاصیت ضد میکروبی دارد.

چای سبز حاوی یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می تواند باکتری ها را از بین ببرد.

یک تکه لیمو یا پرتقال را برای بهبود عطر و طعم دهان بخورید. اسید سیتریک، غدد بزاقی را تحریک نموده و با بوی بد دهان مبارزه می نماید.

جوانه تازه جعفری، ریحان و نعنا را بجوید. کلروفیل موجود در این گیاهان سبز، بو ها را خنثی می نماید.

غذا های ترد و خام، دندان را تمیز می نمایند. یک نمونه مفید، سیب است. سیب حاوی پکتین است که به کنترل بوی دهان یاری نموده و فراوری بزاق را تقویت می نماید. میوه، سبزیجات و آجیل های غنی از فیبر مانند مسواک کوچکی روی دندان ها کشیده می شوند.

ترکیبات فعال موجود در ماست در کاهش بوی بد دهان مفید هستند. علاوه بر این ماست به بهبود کارکرد سیستم گوارش نیز یاری می نماید. این دستور برای درست کردن یک میان وعده خوشمزه و سالم، در کاهش بوی بد دهان مفید است. 1 فنجان سیب رنده شده، 1 فنجان هویج رنده شده، نصف فنجان زغال اخته خشک، نصف فنجان گردو خرد شده را در یک کاسه عظیم مخلوط کنید و سپس 3 تا 5 قاشق غذاخوری ماست ساده و بدون چربی را به آن اضافه کنید. مقداری پودر دارچین روی آن بپاشید و سپس میل کنید.

مصرف 8 لیوان آب در طول روز به مرطوب نگه داشتن دهان یاری می نماید. آب دهان را شستشو می دهد و به طور کلی برای بدن مفید است. از آب گازدار استفاده نکنید زیرا آب کربن دار می تواند علائم سوزش سر دل را در بعضی افراد تشدید کند.

جویدن آدامس نه تنها به برطرف بوی بد دهان یاری می نماید بلکه باعث افزایش فراوری بزاق نیز می گردد. براق به پاک سازی دندان ها از هرگونه پلاک های مضر و باکتری ها یاری می نماید. مطمئن باشید آدامسی که انتخاب می کنید بدون قند باشد. شکر باعث ایجاد پلاک دندانی می گردد و به مشکل می افزاید.

اگر علت بوی بد دهان رفلاکس اسید معده است باید آن را درمان نمود. بعد از غذا خوردن حداقل 2 تا 3 ساعت منتظر بمانید و سریعا دراز نکشید. از یک بالش بلندتر بهره ببرید یا سر تخت خود را بالا ببرید تا فشار وارد بر LES کاهش یابد. به جای سه وعده غذایی حجیم، وعده های غذایی کوچک تری در طول روز مصرف کنید.

داشتن وزن مناسب به کاهش فشار وارد بر LES بسیار یاری می نماید. از بعضی مواد غذایی که فراوری اسید معده را افزایش می دهند پرهیز کنید مانند: الکل، قهوه و چای هایی که حاوی کافئین هستند، پیاز، سیر، گوجه فرنگی و محصولات آن، غذا های ادویه دار، شکلات و غذا های سرخ شده یا چرب.

چندین دسته دارویی برای درمان بیماری زمینه ای که باعث بوی بد دهان می شوند، وجود دارد. برای درمان GERD می توان از داروهایی که باعث کاهش اسید معده می شوند استفاده کرد مانند مسدود نماینده های H2، مهار نماینده های پمپ پروتون یا هیدروکسید منیزیم.

اگر با وجود کوشش های فراوان و به کار گیری پیشنهادات بالا بوی بد دهان ادامه دارد، برای معاینه و انجام آنالیز های بیش تر به پزشک خود مراجعه کنید.

منبع: فرادید
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1201

به "برطرف بوی بد دهان؛ برای بوی بد دهان چی خوبه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف بوی بد دهان؛ برای بوی بد دهان چی خوبه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید