راهنمای جامع سفر به شهر ازمیر

به گزارش سرگرمی تفریحی، همراهان همیشگی خبرنگاران در مقاله قبل با شهر ازمیر ، آب و هوا و حمل و نقل در آن آشنا شدید. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی کلی بر جاذبه های گردشگری، مراکز خرید و غذاهای شهر ازمیر داشته باشیم. با خبرنگاران همراه باشید.

راهنمای جامع سفر به شهر ازمیر

جاذبه های گردشگری شهر ازمیر

به دلیل آتش سوزی دهه 1920 بسیاری از بناهای تاریخی ازمیر از میان رفت. و به این ترتیب بسیاری از آثار تاریخ 5000 ساله این شهر نابود شد. اما هنوز هم مکان های تاریخی بسیاری برای بازدید در این شهر وجود دارد. در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری ازمیر می پردازیم.

  • میدان کوناک(Konak Square) - این میدان، میدان اصلی مرکز شهر ازمیر است. این میدان را با برج ساعت، که یکی از نشانه های منحصر به فرد ازمیر است می شناسند. برج ساعت در سال 1901 ساخته شد. مسجد کوناک یالی و بازار کِمِرالتی نیز در حوالی این میدان قرار دارند.
  • آسانسور(Asansör)- آسانسور در سال 1907، توسط یک تاجر یهودی ساخته شد. هدف از ساخت آسانسور این بود که ساکنین آن منطقه بتوانند از طریق آن از بالای تپه عبور کنند. این بالابر توسط نیروی محرکه آب کار می کند. بعدها این آسانسور توسط شهرداری ازمیر بازسازی شد، و در حال حاضر با جریان برق کار می کند. یک رستوران نیز بالای این آسانسور واقع شده است که نمایی شگفت انگیز به شهر ازمیر دارد.
  • سواحل ازمیر- ازمیر در کرانه دریای اژه واقع شده است. ازمیر سواحل بیشماری دارد که از مرکز شهر زیاد دور نیستند. در بیشتر این سواحل سرویس حمل و نقل عمومی در دسترس است. از میان سواحل مشهور ازمیر می توان به فوچا، اورلا، سفری حصار، دیکیلی و چشمه اشاره کرد.
  • آلسانجاک(Alsancak)- محله ای تاریخی با خیابان های کوچک و بارهای متعدد در منطقه خانه های قدیمی عثمانی، که می توانید در آن چای ترکی بخورید. و از پمپ های خیابان آب بنوشید.
  • کارشیاکا(Karşıyaka)- کارسیاکا که معنای تحت اللفظی آن طرف مقابل است، در بخش دیگر خلیج ازمیر واقع شده است. این منطقه نمایی بسیار زیبا از کوناک و آلسانجاک را در معرض نمایش می گذارد. کارشیاکا یکی از محله های شب نشینی و خیابان های خرید ازمیر محسوب می شود. از طریق کشتی های مسافربری و قطارهای ایزبان می توانید به این منطقه بروید.
  • قلعه کادیفه(Kadifekale)- قلعه ای قدیمی بر روی تپه ای به همین نام واقع شده است.
  • تله فِریک(Teleferik)- تله فریک ها که همان تله کابین های ازمیر هستند، پس از سال ها دوباره باز شدند. این تله کابین ها که از سال 1977 در حال خدمات رسانی هستند، 423 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارند. در بالای تپه، تعداد زیادی رستوران، کافه، و کادوفروشی واقع شده است و تعداد زیادی نیز در حال ساخت هستند.

خرید در شهر ازمیر

می توانید در ازمیر به کوناک پییر بروید. کوناک پییر مرکز خرید کوچکی است که در کوردون واقع شده است. در این مرکز خرید می توانید انواع برندهای ترکیه ای و معتبر را پیدا کنید. این مرکز خرید یک سینما نیز دارد. مرکز خرید دیگر که در بورنووا واقع شده است، فوروم نام دارد. فوروم مرکز خرید بسیار بزرگی است که انواع برندها را می توانید در آن پیدا کنید. یک سوپرمارکت به سبک مدیترانه ای نیز در فضای باز این مرکز خرید وجود دارد. اگر قصد خرید سوغاتی دارید، کِمِرالتی که در مرکز شهر واقع شده است، با فضای سنتی خود بسیار برای این کار مناسب است.

غذاهای شهر ازمیر

ازمیر عضوی از شبکه شهرهای جهانی آشپزی است. 22 شهر عضو این شبکه بودند و ازمیر نیز در سال 2015 به عنوان بیست و سومین شهر به آن پیوست.

  • طعم ماهی های لذیذ و غذاهای دریایی کبابی را می توانید در ازمیر به وفور تجربه کنید. ماهی های ازمیر بسیار تازه هستند و در همه فصول سال یافت می شوند. در رستوران غذاهای دریایی کوردون امیدکوی(Kordon Ümitköy Balıkçısı) که در آلسانجاک است، می توانید از خوردن غذاهای لذیذ دریایی لذت ببرید.
  • کومرو(Kumru)- ساندویچ گرمی است که با نانی خاص، دانه کنجد، سس ترکی پنیر کبابی و گوجه پخته می شود. نوع دیگری از کومرو که بدون سس است و فلفل سبز نیز در ترکیبات خود دارد، مخصوص گیاهخواران طبخ می شود. سعی کنید این غذا را حتما در ازمیر امتحان کنید چون نمی توانید آن را در هیچ جای دیگری از ترکیه نمی توانید پیدا کنید. کومرو را همه جا می توانید پیدا کنید. حتی در خیابان ها هم آن را می فروشند. اگر گرسنه باشید، دو تکه از این غذا برای سیر کردنتان کافی است. کومرو بسیار ارزان و قیمت آن 1.25 لیر ترکیه است.
  • از آنجایی که آب و هوای ازمیر گرم است، خربزه های آن همیشه شیرین و تازه است.
  • چی بورک(Çi Börek)- چی بورک یکی از شیرینی های ازمیر است که به نظر می رسد تاریخ اولین پخت آن در ازمیر به 150 سال پیش برشود. این شیرینی را با نام شیرینی کریمه ای و شیرینی تاتاری هم می شناسند. چی بورک که با پنیر کورد(دلمه پنیر) یا گوشت چرخکرده صبخ می شود، یکی از غذاهای محبوب ازمیری ها برای صبحانه است.
  • پنیر تولوم(Tulum Peyniri)- نوعی پنیر است که در ازمیر درست می کنند و در این شهر بسیار محبوب است.
  • بویوز(Boyoz)- نوع دیگری شیرینی ازمیری است که از کومرو خیلی چرب تر است. این شیرینی با تخم مرغ آب پز و یک فنجان چای هنگام صبحانه بسیار خوشمزه می شود. بویوز را یهودی ها به ازمیر آوردند. یعنی در حقیقت بویوز نوعی شیرینی سفاردی است. انواع مختلفی از بویوز مثل بویوز با کنگرفرنگی، اسفناج، پنیر و کنجد را می توانید در نانوایی های آلسانجاک و مزارلیکباشی(Mezarlıkbaşı) که شیرینی های توپر می پزند پیدا کنید.
  • گوموش طبق(Gümüş Tabak)- یا بشقاب نقره ای، کافه رستورانی در کمرالتی است که غذاهای محلی می پزد. از کوفته گرفته تاکوکورچ را می توانید در این رستوران با قیمت های بسیار مناسب امتحان کنید. در این رستوران امتحان قهوه سنتی ترکیه را هم از قلم نیدازید. این قهوه را در فنجان می جوشند و به سبک خاصی آماده می شود.
  • گِورِک(Gevrek)- گورک نانی کنجدی و حلقه ای شکل است که در شهرهای دیگر ترکیه با نام سیمیت می شناسند. اگرچه گورک شبیه نان های شهرهای دیگر ترکیه است اما شیرینی منحصر به فردی درازمیر محسوب می شود. راز طبخ گورک که باعث تفاوت آن با سیمیت های شهرهای دیگر می شود این است که قبل از طبخ آن را در شیره قند می غلطانند. این روش را ترک های قفقاز در پخت این نان به کار می بردند. گورک های برشته و خوشبو با کنجد فراوان وقتی با پنیر جودوسر، گوجه فرنگی تازه، فلفل سبز و یک لیوان چای سرو می شوند برای صبحانه غذایی بسیار خوشمزه هستند.
  • می توانید به رستوران های فست فود زنجیره ای KFC و برگرکینگ در مرکز خرید پییرمال بروید و در کنار خوردن غذا از منظره زیبای دریا نیز لذت ببرید.
منبع: فلای تودی
انتشار: 5 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 94

به "راهنمای جامع سفر به شهر ازمیر" امتیاز دهید

1 کاربر به "راهنمای جامع سفر به شهر ازمیر" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جامع سفر به شهر ازمیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید