خبرنگاران میراث تاریخی تی تی خانم در شمال ایران ، تی تی کاروانسرا با نمایی رویایی از گردشگران پذیرایی می کند

به گزارش سرگرمی تفریحی، تی تی کاروانسرا مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان سیاهکل روستای بالارود واقع شده است. این اثر در تاریخ 12 آذر 1375 با شمارهٔ ثبت 1784 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خبرنگاران میراث تاریخی تی تی خانم در شمال ایران ، تی تی کاروانسرا با نمایی رویایی از گردشگران پذیرایی می کند

خبرنگاران - شهرستان سیاهکل در استان گیلان با دارا بودن موقعیت جلگه ای در فاصله 15 کیلومتری شهر لاهیجان قرار گرفته است و رودخانه کوچکی به نام شمرود از وسط آن عبور می کند که هر گردشگری را مجذوب خود می کند.

تی تی کاروانسرا به فاصله کوتاهی از سیاهکل واقع است. این کاروانسرا در 25 کیلومتری لاهیجان و 75 کیلومتری رشت و در سمت راست ساحل شیم رود و محل تلاقی آب شیم رود و بابا کوه قرار گرفته است.

تی تی در زبان گیلکی به معنای شکوفه است و از آن جایی که در زبان گیلکی مانند زبان انگلیسی جای صفت و موصوف بر خلاف زبان فارسی عوض می گردد تی تی کاروانسرا به معنای کاروانسرای شکوفه است.

تی تی خانم عمه یکی از شاهان صفوی این کاروانسرا را برپا کرد و از آن به عنوان اقامتگاه افرادی که از سیاهکل و دیلمان به سمت طالقان در حرکت بودند استفاده می شد.

از زمانی که تی تی خانم عمه یکی از شاهان صفوی تصمیم گرفت کاروانسرای زیبایی به نام خود بنا کند، بنیان یکی از قدیمی ترین بناهای سیاهکل گذاشته شد. بنایی سنگی و آجری که تاریخ ساخت آن به دوران صفویه بر می گردد.

بشیر سراجی و فاطمه حسینی در مقاله ای در اولین کنفرانس ملی جغرافیا، گردشگری، منابع طبیعی و توسعه پایدار (سال: 1393) درباره این کارونسرا نوشته اند: کاروانسرای تی تی واقع در سیاهکل گیلان یکی از دو کاروانسرای خشتی به جامانده گیلان و از بناهای منسوب به حکومت محلی سادات آل کیا مقارن با عصر صفوی است. کاروانسرای تی تی از نوع کاروانسراهای برون شهری و دو ایوانی است و در هنگامه واپسین نفس های حاکمیت کیائیان در سیاهکل ساخته شده است. عناصر معماری به کار رفته در این کاروانسرا، میانسرا (حیاط مرکزی)، ورودی، هشتی، ایوان، قوس جناغی، طاق کلمبو و طاق گهواره ای و... است.

به گزارش خبرنگاران ، اگر گذرتان به آن بیفتد می توانید ساختمانی از سنگ رودخانه ای، آجر و ملات گچ و ساروج را ببینید که در راستا راه کاروانی دیلمان به لاهیجان بر سر دوراهی رودخانه باباکوه و میثم رود احداث شده است. جایی درست در 10 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان و بر پای تپه ای نسبتا بلند و سرسبز که در گذشته راه اصلی کاروان رو از لاهیجان به دیلمان و طالقان بوده است.

این کاروانسرا از نوع کاروانسراهای برون شهری و دو ایوانی است. ورودی بنا در ضلع شمالی قرار گرفته است. پس از گذر از فضای ورودی فضای هشتی و سپس میانسرا قرار گرفته است. در ضلع شرقی و غربی فضای هشتی از طریق فضاهای واسط به دو اتاق با مساحت 17 مترمربع را پیدا می کنیم. مساحت میانسرا 398 مترمربع است. در وسط آن حوض کوچکی قرار گرفته است. در چهار کنج بنا اتاق مربع شکلی به مساحت 14 مترمربع قرار گرفته است. قبل از ورود به اتاق ها با یک فضای نیم هشت روبرو می شویم. در جبهه جنوبی بنا یک فضای شاه نشین و در دوطرف آن دو اتاق همانند جبهه شمالی قرار گرفته است. به طور کلی، اصل تقارن در ساخت این کاروانسرا رعایت شده و بنا دارای محور تقارن در جهت طولی است.

در ساخت دیوارهای این کاروانسرا که در گذشته از اتاق هایش برای پذیرایی و استراحت میهمانان استفاده می شده از قلوه سنگ و در طاق آن از آجر، ملات و ساروج استفاده شده است.

اگر قصد سفر به این منطقه را دارید باید بدانید که با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است و آب و هوای خنک تر قسمت کوهپایهای آن را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین لباس مناسب را از قلم نیاندازید.

عکس ها: ایرنا

منبع: چمدان
انتشار: 27 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 251

به "خبرنگاران میراث تاریخی تی تی خانم در شمال ایران ، تی تی کاروانسرا با نمایی رویایی از گردشگران پذیرایی می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران میراث تاریخی تی تی خانم در شمال ایران ، تی تی کاروانسرا با نمایی رویایی از گردشگران پذیرایی می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید