حکم قضایی و مجازات آتش زدن جنگل ها و بوستان ها چیست؟

به گزارش سرگرمی تفریحی، در چند روز گذشته، بوستان ولایت، پارک جنگلی چیتگر و بوستانی در پاسداران با آتش دست و پنجه نرم کردند. عمدی یا غیرعمدی بودن آتش سوزی بوستان های تهران مسئله ای است که این روز ها مورد بحث است و هرکسی درباره آن حدس های متفاوتی دارد.

حکم قضایی و مجازات آتش زدن جنگل ها و بوستان ها چیست؟

بعضی معتقدند به دلیل گرما و همچنین بارش زیاد باران در سال جاری که موجب رشد بیش از حد علف های هرز در بوستان ها شده است، این آتش سوزی ها عمدی نبوده و امکان دارد حتی با یک ته سیگار یک بوستان عظیم آتش بگیرد.

در مقابل عده ای هم معتقدند این آتش سوزی ها عمدی بوده و کار بدخواهان است و می تواند با هر هدفی از ایجاد تشویش تا ایجاد ناامنی و آشوب صورت گیرد. این گروه خواهان ورود دادستانی به عنوان مدعی العموم به موضوع هستند. در این بخش می خواهیم به آنالیز مجازات عاملان آتش سوزی پارک ها و بوستان های تهران بپردازیم.

بحث تحریق یا آتش زدن جنگل ها، بوستان ها و منابع طبیعی، یکی از چالش های مهم جوامع و دولت ها است که متاسفانه این روز ها پارک ها و بوستان های تهران هم با آن درگیر هستند.

قوانین و مقررات مختلفی در کشور ما پیرامون حفظ و نگهداری جنگل ها و مراتع تصویب شده اند که از مهم ترین آن ها می توان به قوانینی نظیر قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور و نهایتا قانون مجازات اسلامی اشاره نمود که هر یک از قوانین مزبور با جرم انگاری رفتار های منجر به آتش سوزی این منابع، کوشش نموده اند تا زمینه تخریب محیط زیست و نابودی این طبیعت خدادادی را کاهش دهند؛ بنابراین شاید مجازات کسانی که دست به چنین اقداماتی می زنند کافی نباشد، اما ما در این خصوص با خلاء قانونی رو به رو نیستیم.

اصل 50 قانون اساسی هم به خوبی متوجه اهمیت این موضوع بوده و موکدا تصریح نموده است، در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می شود. از این رو فعالیت های مالی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.

مجازات آتش زدن جنگل ها در قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع

تخریب و آتش زدن جنگل ها به موجب قانون ممنوع و برای مرتکبان آن مجازات هایی در نظر گرفته شده است. مهم ترین ماده ای که در ارتباط با آتش زدن عمدی جنگل ها می توان به آن استناد کرد ماده 47 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع است که مجازات سنگینی را برای مرتکبان این جرم مشخص نموده است. به موجب این ماده مذکور، هرکس در جنگل عمداً آتش سوزی ایجاد کند به حبس از 3 تا 10 سال محکوم خواهد شد و در صورتی که مرتکب، مأمور جنگلبانی باشد به حداکثر مجازات مذکور محکوم می شود.

به موجب ماده 45 قانون مذکور آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است. در صورتی که در نتیجه بی مبالاتی، حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس از 2 ماه تا 1 سال محکوم خواهد شد. بر اساس ماده 46 هر کس مبادرت به کت زدن یا روشن کردن آتش در تنه درخت جنگلی نماید به حبس از 3 ماه تا 1 سال و برای هر درخت که کت یا پی زده و یا در آن آتش روشن نموده باشد به پرداخت جریمه نقدی از 100 ریال تا 1000 ریال محکوم خواهد شد.

بیشتر بخوانید
  • فرار از صحنه تصادف رانندگی چه مجازاتی دارد؟
  • حکم قضایی آتش زدن اموال دولتی و خصوصی چیست؟
  • مجازات سرک کشیدن به تلفن همراه دیگران چیست؟

مجازات آتش زدن جنگل ها در قانون مجازات اسلامی

علاوه بر موارد مذکور در قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع به موجب ماده 675 قانون مجازات اسلامی هرکس عمداً عمارت یا بنا یا کشتی یا هواپیما یا کارخانه یا انبار و به طور کلی هر محل مسکونی یا مستعد برای سکنی یا جنگل یا خرمن یا هر نوع محصول زراعی یا اشجار یا مزارع یا باغ های متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از 2 تا 5 سال محکوم می شود.

ماده 675 قانون مجازات اسلامی سال 1375 و ماده 47 قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع از نظر میزان مجازات با یکدیگر تعارض دارند به طوری که بعضی معتقدند که قاضی باید براساس قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع حکم دهد عده ای هم معتقد هستند که باید طبق قانون مجازات اسلامی که جدید تر است حکم صادر شود، اما در نهایت این تصمیم مرجع قضایی است که در این مورد باید اظهار نظر کند، اما آنچه مهم است این است که در برخورد با عاملان آتش سوزی در جنگل ها و بوستان ها خلأ قانونی وجود ندارد البته که این مجازات ها در بسیاری از موارد کافی نیست. توجه به این نکته لازم است که علاوه بر ضمانت اجرای کیفری که به صورت مجازات است در این خصوص ضمانت اجرای مدنی هم وجود دارد یعنی عاملان آتش سوزی ها باید جبران خسارت نمایند.

گفتنی است که تبصره ماده 675 مقرر داشته است چنانچه اعمال فوق به قصد مقابله با حکومت اسلامی باشد، مجازات محارب را خواهد داشت. همان طور که می دانید امنیت خواسته عمومی هر جامعه ای است و هر حکومتی برای ایجاد امنیت در جامعه با هر طرز تفکری که داشته باشد کوشش می نماید و با مجرمان امنیتی به طور جدی برخورد می نماید.

یکی از جرایم علیه امنیت کشور ها محاربه است محارب از نظر حقوقی، کسی است که به مبارزه مسلحانه با نظام اسلامی بپردازد به موجب ماده 279 قانون مجازات اسلامی جرم محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است؛ به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. این جرم درصورتی تحقق می یابد که نتیجه آن، یعنی ایجاد ناامنی در محیط رخ دهد؛ بنابراین، چنانچه به هر دلیل مجرم نتواند این نتیجه را ایجاد کند، محارب به شمار نمی رود.

به موجب ماده 282 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، مجازات محاربه عبارت است از: اعدام، صلب، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد. نفی بلد به معنای تبعید است و صلب نیز همان به صلیب کشیدن است که البته این مجازات در حال حاضر منسوخ شده است و قضات به این مجازات حکم نمی دهند. انتخاب اینکه کدام یک از این مجازات ها متناسب با جرم ارتکابی محارب است، بر عهده قاضی است.

منبع: فرارو
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 797

به "حکم قضایی و مجازات آتش زدن جنگل ها و بوستان ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکم قضایی و مجازات آتش زدن جنگل ها و بوستان ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید