تور ارزان ارمنستان: حل مشکل کامیون دارن در ارمنستان با ساخت راه جایگزین

به گزارش سرگرمی تفریحی، معاون وزیر راه و شهرسازی از توافق با ارمنستان برای حل مشکل کامیون داران ایرانی در این کشور در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای ساخت راه های جایگزین اطلاع داد.

تور ارزان ارمنستان: حل مشکل کامیون دارن در ارمنستان با ساخت راه جایگزین

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش خبرنگاران، در پی بروز اختلافات مرزی بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان، کامیون داران ایرانی برای رفتن به ایروان از مرز نوردوز باید دوبار برای ورود به خاک آذربایجان عوارض پرداخت نمایند و مسائلی در این زمینه برای آن ها در هفته های گذشته به وجود آمد. البته در روزهای گذشته هیاتی ایرانی از وزارت راه و شهرسازی به ارمنستان سفر کردند و برای حل این مشکل مذاکرات و توافقاتی بین دو کشور صورت گرفت.

خیراله خادمی- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در گفت وگو با خبرنگاران در این باره اظهارکرد: در سفر به ارمنستان در همان روز نخست در جلسات طولانی برنامه های زیرساختی کشور ارمنستان برای بخش جنوبی که به سمت ایران می آید را در سه بخش برنامه های کوتاه مدت میان مدت و دراز مدت آنالیز کردیم و مسئولان این کشور از نظرات فنی که در این زمینه ارائه دادیم، استقبال کردند.

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه تیم فنی مهندسی را هم در این سفر همراه خودمان برده بودیم، اعلام آمادگی کردیم تا از نظر فنی برای حل مسائل زیر ساختی ارمنستان کارهایی انجام دهیم. موضوع از این قرار بود که در فاصله مرز نوردوز (مرز ایران و آذربایجان) تا وارد خاک ارمنستان و ایروان می شویم حدود 400 کیلومتر است اما در این فاصله با توجه به اتفاقات اخیری که بین آذربایجان و ارمنستان اتفاق افتاده، 121 کیلومتر از این محدوده داخل خاک آذربایجان قرار گرفته است و آذربایجان در آنجا گیت و ایست و بازرسی راه انداخته و از کامیون داران ما عوارض می گیرد در حالی که یک بار در ابتدای مرز مذکور این عوارض دریافت می گردد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: پرداخت دوباره عوارض مورد اعتراض ما و کامیونداران ماست چرا که هزینه های حمل و نقل را در این راستا به شدت افزایش می دهد اما اگر این عوارض برداشته گردد، مسئله ای نداریم و می توانیم تردد عادی خود را انجام دهیم. البته راه چاره دیگر این است که ارمنستان راستا جایگزینی برای تردد کامیون داران ایرانی از مرز نوردوز تا ایروان ایجاد کند.

به گفته خادمی، مسئولان وزارت زیرساخت ارمنستان برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی برای حل این مشکل دارند. در برنامه کوتاه مدت مقرر شده تا جاده موازی که در کنار این راستا وجود دارد را از نظر فنی ارتقاء دهند و بخشی از این محور را که آسفالت نیست، آسفالت نمایند. بعلاوه مقرر شد در نقاطی که حدود 36 کیلومتر است و جاده تاتو نام دارد، این کار را انجام دهند. البته این پروژه آغاز شده و به نظر می رسد تا یک ماه آینده بخشی از این مشکل برای کامیون داران ما به وسیله این راستا حل خواهد شد.

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه جاده تاتو استانداردهای پایینی دارد، مقرر شده تا در میان مدت برنامه ریزی برای ساخت راه جایگزینی با استانداردهای بالاتر در دستور کار قرار گیرد که البته پیشرفت بسیار مناسبی در این زمینه هم دارند و می خواهند به سرعت این جاده را هم بسازند که حدود 32 کیلومتر است و بخشی از آن هم اکنون آسفالت است. البته از ما درخواست کردند تا طرح فنی برای بخشی از این راستا کوهستانی است، ارائه دهیم تا با ساخت راه جایگزینی در این منطقه، جاده قدیمی را متروکه نمایند. اما در برنامه بلند مدت که مورد تاکید ما هم بود، مقرر شده ارمنستان در طرحی دراز مدت برای ارتقاء یک محور سراسری از ایران و مرز نوردوز تا ایروان و از آنجا به گرجستان، قفقاز، روسیه و نهایتا اروپا محور تازهی را احداث کند. ارمنستان در این زمینه هم برنامه دارد و هم اکنون بخش شمالی آن یعنی از ایروان تا گرجستان احداث شده اما در قسمت جنوبی که کوهستانی و صعب العبور است و به سمت ایران می آید کاری صورت نگرفته و پروژه بسیار بزرگی محسوب شده و سرمایه هنگفتی می خواهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور خاطرنشان کرد: ارمنستانی ها می خواهند در چند قطعه عملیات راهسازی را در این پروژه بلند مدت انجام دهند و راستا تازه راه را برای ما هم تا نصف راستا قبلی کوتاه تر می نماید. در این راستا حدود 64 کیلومتری حدود 15 کیلومتر تونل و پل وجود دارد و ما پیشنهاد کردیم با توجه به توان فنی مهندسی که در ایران وجود دارد می توانیم در زمینه طراحی، باز طراحی و ساخت این پروژه به آن ها یاری کنیم. بنابراین مقرر شد آن ها آنالیز های لازم را انجام دهند تا به ارمنستان یاری کنیم و با این پروژه زمینه صدور خدمات فنی مهندسی برای ما هم در این حوزه فراهم خواهد شد.

خادمی با اشاره به اینکه این محور قرار است به کریدور شمال جنوب ایران از مرز نوردوز وصل گردد و از این جهت اهمیت بسیار بالایی دارد، گفت: این محور از مرز نوردوز به ایراوان رسیده و پس از آن با طی حدود 300 کیلومتر به گرجستان می رسد. بنابراین این راستا یک کریدور شمال به جنوب برای ما به تعداد رفته که ما را به وسیله ارمنستان به گرجستان و نهایتا قفقاز، روسیه و اروپا می رساند. بنابراین برای هر دو کشور بسیار مهم است و برطرف مشکل این کریدور و باز نگه داشتن آن یکی از اهداف ماست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1582

به "تور ارزان ارمنستان: حل مشکل کامیون دارن در ارمنستان با ساخت راه جایگزین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ارمنستان: حل مشکل کامیون دارن در ارمنستان با ساخت راه جایگزین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید