بهترین منبع پروتئین گیاهی که جایگزین گوشت است

به گزارش سرگرمی تفریحی، لوبیا ها حاوی مقادیر بالای پروتئین و یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی و غیر گوشتی محسوب می شوند.

بهترین منبع پروتئین گیاهی که جایگزین گوشت است

به گزارش خبرنگار تمام لوبیا ها (لوبیا قرمز، لوبیا سیاه، لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا چشم بلبلی و لوبیا کشاورزی) برای سلامتی مفید هستند و یک گزینه سالم برای بیماران مبتلا به آسم و دیابت محسوب می شوند. لوبیا به تقویت سیستم ایمنی یاری می نماید، همچنین یک منبع عالی از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، فیبر غذایی و آهن است. مصرف لوبیا به طور مرتب، برای مو و پوست مناسب است و از عملکرد مناسب سیستم عصبی و مغز حمایت می نماید اما این ها تنها بخشی از خواص لوبیا است.

بر خلاف باور عموم مردم لوبیا بادزا نیست بلکه باد های نهفته در درون بدن را از بدن خارج می نماید و این یک فایده است. لوبیا سرشار از پتاسیم، منیزیم، آهن و پروتئین است بنابراین، برای گیاهخواران، جایگزین خوبی برای گوشت است.

ارزش غذایی لوبیا

لوبیا به طور عمده از کربوهیدرات و فیبر تشکیل شده است، اما به عنوان منبع خوبی از پروتئین نیز محسوب می گردد. لوبیا ها غنی از پروتئین هستند گرچه کیفیت غذایی پروتئین لوبیا به طور کلی کمتر از پروتئین حیوانی است. لوبیا جایگزین مقرون به صرفه ای برای بسیاری از مردم است. در واقع، لوبیا یکی از غنی ترین منابع پروتئین گیاهی است که گاهی اوقات به عنوان گوشت فقیر نامیده می شوند.

پروتئینی که به مقدار زیاد در لوبیای قرمز وجود دارد، فازولین است که در بعضی افراد ممکن است واکنش های آلرژیک ایجاد کند. لوبیا همچنین حاوی پروتئین های دیگری مانند لکتین ها و مهار نماینده های پروتئاز است.

کربوهیدرات های لوبیا

لوبیاها عمدتا از کربوهیدرات های نشاسته ای تشکیل شده اند که تقریبا 72 درصد از کل کالری را تشکیل می دهند. نشاسته عمدتاً از زنجیر های طولانی گلوکز در شکل آمیلوز و آمیلوپکتین (3) تشکیل شده است. لوبیا نسبت بیشتری از آمیلوز در مقایسه با بیشتر منابع غذایی دیگر نشاسته ای دارد.

آمیلوز به عنوان آمیلوپکتین قابل هضم نیست به همین دلیل، نشاسته لوبیا یک کربوهیدرات دیر هضم است. هضم آن طول می کشد و باعث می گردد که قند خون بیشتر و بیشتر از سایر نشاسته ها ایجاد گردد. لوبیا ها به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید هستند.

این یک عنصر آنتی اکسیدانی است که برای بدن بسیار مناسب و مفید خواهد بود. به علاوه لوبیاها، بهترین منابع غذایی مس، گوشت، غذا های دریایی و آجیل هستند. منگنز این ترکیب در بسیاری از غذاها، به ویژه در دانه های کامل، حبوبات، میوه ها و سبزیجات وجود دارد. پتاسیم این مواد مغذی ضروری می تواند بر سلامت قلب مفید باشد.

  • معرفی خواص لوبیا چشم بلبلی! +مضرات و ارزش غذایی

لوبیا باعث جلوگیری از فشار خون بالا

لوبیا که منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، فیبر محلول و پروتئین است، به کاهش فشار خون بالا یاری می نماید. این عناصر باهم در حفظ فشار خون طبیعی موثر هستند، پتاسیم و منیزیم عروق را گسترش می دهند و جریان خون نرمال و طبیعی را فراهم می نمایند.

منگنز و کلسیم موجود در لوبیا باعث تقویت استخوان ها می گردد و باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شوند، فولات در لوبیا ها نیز به حفظ سلامت استخوان و مفصل، یاری می نماید و خطر بیماری های استخوانی و شکستگی را کاهش می دهد.

مقدار بالای کربوهیدرات های پیچیده و فیبر رژیم غذایی در کلیه ها، سطح کلسترول را در خون کاهش می دهد. فیبر رژیم غذایی محلول یک ماده ژل مانند در معده است که کلسترول را احاطه نموده و از جذب آن به بدن جلوگیری می نماید.

یک گزینه سالم برای بیماران دیابتی است که به دلیل شاخص گلیسمی پایین آن است که محتوای شکر بدن را متعادل نگه می دارد و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

لوبیا معده را پاکسازی می نماید

هنگامی که لوبیا ها در مقادیر مناسب مصرف می شوند، می توانند به پاک سازی دستگاه گوارش نیز یاری نمایند. همچنین باعث حذف سموم از بدن شده و خطر احتمال ابتلا به سرطان روده عظیم را کاهش می دهد.

لوبیای قرمز غنی از ویتامین B1 است که تا حد زیادی به عملکرد های شناختی سالم یاری می نماید. سطح بالایی از ویتامین B1 در ایجاد سدیم استیل کولین (انتقال دهنده عصبی مهم) یاری می نماید که عملکرد مناسب مغز را تقویت می نماید و تمرکز و حافظه را افزایش می دهد. منگنز در لوبیا بسیار مهم است و در انجام متابولیسم، که اساساً تجزیه مواد مغذی برای فراوری انرژی برای بدن است، اهمیت دارد.

منگنز در لوبیا نیز به دفاع از آنتی اکسیدانی بدن یاری می نماید تا رادیکال های مضر آزاد بدن به طور صحیح و موثر تخریب شوند.

آنتی اکسیدان های لوبیا، سیستم ایمنی را با از بین بردن رادیکال های آزاد و محافظت از سلول های بدن تقویت می نمایند.

آنتی اکسیدان ها در لوبیا ها از رادیکال های آزاد خلاص می شوند و از رشد سلول ها جلوگیری می نمایند. آن ها همچنین در کاهش چین و چروک، بهبود آکنه و تغذیه مو و ناخن موثر هستند.

مقدار زیاد منیزیم در لوبیا ها بر کلسترول تاثیر می گذارد و به بدن یاری می نماید تا با بیماری های مرتبط با قلب مانند سکته مغزی، بیماری های عروقی، انعقاد شریان ها، حمله قلبی و ... مبارزه کند و سلامت قلب قوی را حفظ کند.

لوبیا ها به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می نمایند. رادیکال های آزاد در میتوکندری توسط دفاع آنتی اکسیدان کاهش می یابد.

لوبیا همچنین شامل ویتامین K هستند و برای محافظت از سلول های بدن از استرس اکسیداتیو که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان حیاتی هستند، مهم است. می توان با استفاده از لوبیا در رژیم غذایی مانع سرطان کولون شد.

لوبیا کنترل قند خون را بهبود می بخشد

خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند حمله قلبی می تواند به دلیل افزایش سطح قند خون شما افزایش یابد، بسیار مهم است که این سطح را متوسط نگه داریم و سطح قند خون را می توان با خوردن لوبیا حفظ کرد.

عوارض جانبی لوبیا

مسمومیت هموگلوتینین: لوبیا حاوی هموگلوتینین، آنتی بادی است که می تواند باعث ایجاد گلبول های قرمز گردد. مقدار بیش از حد این ترکیب می تواند منجر به اسهال، حالت تهوع، درد شکم و استفراغ گردد.

مسائل گوارشی: مصرف بیش از حد لوبیا می تواند به گاز، اسهال و مسدود شدن روده ها منجر گردد.

آسیب به اندام ها: اگرچه آهن در لوبیا سودمند است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به آسیب مغزی گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 810

به "بهترین منبع پروتئین گیاهی که جایگزین گوشت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین منبع پروتئین گیاهی که جایگزین گوشت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید