بروشور موزه ها صوتی می گردد

به گزارش سرگرمی تفریحی، مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از آموزش میراث فرهنگی در بعضی مدارس تحت عنوان طرح میراث من، ثبت عروسک ترکمن قلچق، تهیه کتابشناسی کودک و میراث فرهنگی اطلاع داد و گفت: بروشور موزه ها صوتی می گردد.

بروشور موزه ها صوتی می گردد

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی بروشور حرفه ای از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، لیلا کفاش زاده با اشاره به گزارشی از عملکرد مشترک این دفتر با کمیته ملی موزه های ایران(ایکوم) افتتاح موزه عروسک های بادرود را یکی از نتایج این همکاری ها دانست و گفت: این دفتر با همکاری ایکوم تا به امروز 5 دوره آموزشی برگزار نموده است و در مجموع 140 نفر در این دوره ها شرکت کردند.

وی از آموزش های تخصصی این دوره به چگونه در موزه ها قصه بگوییم؟، چگونه قصه ها را مناسب موزه ها کنیم؟ و خصوصیات راهنمای موزه دوستدار کودک اشاره نمود و اضافه نمود: متاسفانه به رغم اطلاع رسانی های متعدد از بین 140 نفر شرکت نماینده، فقط حدود 5-6 نفر از اهالی موزه ها در این دوره ها شرکت کردند.

این پژوهشگر در ادامه به برگزاری جشنواره بچه ها در باغ کتیبه ها، داوری موزه های برتر در بخش کودک و نوجوان، شرکت در جشنواره کودک سمنان، برگزاری نمایشگاه کودک و میراث فرهنگی در پارک شهر، ضبط و پخش رادیو موزه با همت موزه ملک، شرکت در همایش دو سالانه ادبیات کودک در سال گذشته اشاره نمود.

کفاش زاده همچنین از امضا تفاهنامه با کتابخانه حسینیه ارشاد اطلاع داد و گفت: براساس این تفاهنامه مقرر شد بروشور موزه ها صوتی گردد.

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه از آموزش میراث فرهنگی در بعضی مدارس تحت عنوان طرح میراث من، ثبت عروسک ترکمن قلچق، تهیه کتابشناسی کودک و میراث فرهنگی، چاپ کتاب تادیب الاطفال، تالیف درس باستان شناسی در کتاب تاریخ پایه دهم در یک سال گذشته اطلاع داد.

وی با بیان اینکه موضوع امسال پرهیز از خشونت و شعار ایکوم، گفتگوهای مناقشه انگیز در موزه هاست، به ثبت قصه مهمانان ناخوانده در امسال اشاره نمود و گفت: این قصه می تواند نماینده ایران فرهنگ ایرانی و نمادی برای پذیرش تفاوت ها باشد که امیدواریم به همین دلیل شاهد برگزاری برنامه های متفاوتی در این زمینه در موزه ها باشیم.

همچنین سید محمد بهشتی - رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در چهارمین نشست تخصصی کودک گفت: خوشبختانه شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور تغییر نموده و امروزه پذیرای چنین فعالیت هایی است و به همین دلیل باید با اعتماد به نفس بیشتر و آمادگی برای گسترش کار و فعالیت در این حوزه گام برداشت.

بهشتی خاطر تاکید نمود: اگر روزی در انزوا و تنهایی در این حوزه فعالیت هایی انجام می شد، امروزه شاهد توجه بیشتری در این زمینه هستیم و همین امر در کنار همه محاسن، می تواند باعث ورود افرادی که به دنبال تقلب و تقلید هستند در این عرصه گردد هرچند خوشبختانه جامعه مطلع است و قدرت تشخیص دارد.

تشابه موزه ها به مادر

همچنین محیط طباطبایی - رییس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) نیز هدف و مخاطب اصلی سازمان میراث فرهنگی و به طور کلی حوزه فرهنگی، را بچه ها 7 تا 17 ساله بیان کرد.

وی با اشاره تعاریف مختلف از موزه، نقش موزه ها را مشابه نقش مادر دانست و گفت: همانطور که مادر وظیفه آموزش فرزندان را بر عهده دارد، موزه هم در فرایند کلی جامعه همین نقش را ایفا می نماید.

محیط طباطبایی به فرایند توجه به مسایل کودک به دوره های مختلف در زمینه پرداختن به مسایل کودک در جامعه اشاره نمود و گفت: بلافاصله بعد از انقلاب مشروطیت، شاهد توجه به بچه ها و تاسیس مدارس و انجمن ها و نخستین نشریه های بچه ها را بودیم و به رغم افت در دوران پهلوی اول بار دیگر بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم شاهد شکوفایی دوباره این حرکت ها هستیم.

وی اضافه نمود: متاسفانه بسیاری تصور می نمایند اگر کاری از خودشان شروع گردد، بهتر و مهمتر است درحالیکه مهمترین کار، تکمیل اقدامات گذشتگان و به نتیجه رساندن آن است.

محیط طباطبایی در ادامه بیشترین بازدیدنماینده های موزه ها در سال گذشته را دانش آموزان مدارس گفت و اضافه نمود: ما امیدواریم روزی این بازدیدهای مدرسه ای، منجر به افزایش بازدیدنماینده های کودک به همراه خانواده در موزه ها گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 518

به "بروشور موزه ها صوتی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بروشور موزه ها صوتی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید