از بوستان های روستایی تهران چه خبر؟

به گزارش سرگرمی تفریحی، بهمن 1399 علینقی حیدریان- مدیر کل وقت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران - از در اولویت قرار گرفتن احداث بوستان های روستایی خبر داده بود. حال با توجه به اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال قرار است بوستان های روستایی با این رویکرد ایجاد شوند.

از بوستان های روستایی تهران چه خبر؟

نقی عزیزی ضمن اشاره به این مطلب اضافه نمود: احداث بوستان های روستایی یک طرح مردمی است. زمین هایی که مشکل حقوقی و فنی نداشته باشند را طبق قانون در اختیار روستاها قرار می دهیم و در بعضی نقاط بر اساس تفاهمنامه با دهیاری ها زمین را در قالب جنگلکاری مشارکتی عرصه به آن ها تحویل می دهیم و با کاشت درختان، فضای سبز ایجاد شده مورد استفاده روستاییان قرار می گیرد.

وی اضافه نمود: هفته قبل طرح احداث سه بوستان روستایی دیگر را مصوب کردیم و به شهرستان ها ابلاغ می کنیم تا مقدمات ایجاد آن را فراهم نمایند. در مجموع 10 بوستان روستایی مصوب شده است و قرار است هفته ای یک تا سه طرح را تا زمان کاشت مصوب کنیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تاکید نمود: همه روستاهای دارای دهیاری و شورای روستا می توانند درخواست احداث بوستان روستایی را ارایه دهند و در حاضر این کار در روستاهای شهرستان هایی چون ملارد، شمیران، دماوند و فیروزکوه مصوب شده است. حالا که منابع طبیعی آمادگی در اختیار گذاشتن زمین برای ایجاد بوستان روستایی را دارد، دهیاری و شوراهای روستا باید همت نمایند و درخواست های خود را بدهند و پیگیری نمایند تا زودتر طرح را مصوب کنیم. تا حد امکان نهال را نیز به طور رایگان در اختیار آن ها قرار می دهیم.

عزیزی درباره گونه هایی که در بوستان های روستایی کاشته می شوند، گفت: بسته به اقلیم هر منطقه، گونه های سازگار با آن کاشته می گردد بنابراین ممکن است در منطقه ای اکالیپتوس و در منطقه ای دیگر گز، ارغوان و صنوبر کاشته گردد. در جنوب استان کوشش می کنیم گونه های کم آب بر مقاوم تر کاشته شوند. مسئله ای در شمال استان برای کاشت گونه های نیازمند آب بیشتر نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا ایجاد بوستان روستایی تاثیری بر سرانه فضای سبز تهران دارد؟ اظهارکرد: با توجه به جمعیت زیاد استان، این اقدامات تاثیر چندانی روی سرانه فضای سبز ندارد. به عنوان نمونه اگر 1000 روستا داشته باشیم و در همه آن ها بوستان ایجاد کنیم، به فضای سبز استان 1000 هکتار اضافه نموده می گردد که این مقداربرای جمعیت 20 میلیونی تهران چشمگیر نیست.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در عین حال تاکید نمود: ساخت بوستان های روستایی اقدامی ارزشمند و تاثیرگذار است چراکه مردم به اهمیت فضای سبز و جنگل پی می برند و مشارکت را تمرین نمایند. حداقل ممکن است محیط زیست را تخریب ننمایند.

عزیزی در خاتمه درباره چگونگی نگهداشت بوستان های روستایی پس از ایجاد گفت: به منظور اطمینان از مراقبت صحیح از این فضای سبز حداکثر یک هکتار زمین به روستاها داده می گردد البته بعضی شهرها درخواست تخصیص 100 هزار هکتار فضای سبز را ارایه می دهند وقتی منابع اعتباری برای مراقبت از زمین ها فراهم گردد، تحویل زمین به آن ها امکان پذیراست.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 آبان 1402 بروزرسانی: 16 آبان 1402 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 2042

به "از بوستان های روستایی تهران چه خبر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از بوستان های روستایی تهران چه خبر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید