اردوغان: مخالفان ترامپ به دنبال تخریب روابط ترکیه و آمریکا هستند

به گزارش سرگرمی تفریحی، رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه شروط آمریکا درباره خرید سامانه های پدافندی روسی، دخالت در امور داخلی این کشور است، گفت مخالفان رئیس جمهور آمریکا عامل اصلی اختلافات دو کشور هستند.

اردوغان: مخالفان ترامپ به دنبال تخریب روابط ترکیه و آمریکا هستند

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، علی رغم بعضی گزارش ها مبنی بر حل نشدن اختلافات بین واشنگتن و آنکارا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت بازخورد مثبت تری را از همتای آمریکایی خود در قبال مناقشات بر سر جنگنده های اف-35 و اس-400 دریافت نموده است.

اردوغان امروز (پنجشنبه) پس از بازگشت از سفر آمریکا، در فرودگاه استانبول، درباره علت بعضی اختلافات بین دو کشور به خبرنگاران گفت: حلقه افراد ضد ترامپ به شدت در کوشش هستند تا روابط ما را تخریب نمایند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی وی با بیان اینکه ترامپ کوشش های صادقانه ای را برای حل مسائل دوجانبه در روابط با ترکیه انجام می دهد، شرح داد: امیدوارم در انتها گفت وگوها به نتیجه مثبتی برسیم. موضع ترامپ را در این زمینه مثبت و سازنده ارزیابی می کنم.

رئیس جمهور ترکیه ضمن انتقاد از تهدیدات آمریکا علیه کشورش درباره سامانه های پدافند موشکی اس-400، اضافه نمود: ترکیه می تواند سامانه های پاتریوت را از آمریکا خریداری کند اما جنجالی که اکنون بر سر اس-400 درست نموده اند، دخالت در امور داخلی و حاکمیتی ماست.

اردوغان همچنین تأکید کرد که ترکیه می خواهد آمریکا و روسیه را به طور همزمان به عنوان متحدان خودش داشته باشد و برای رسیدن به هدف نیز کوشش می نماید.

وی با بیان اینکه مدارک لازم برای استرداد فتح الله گولن اپوزیسیون آمریکانشین دولت خود را به واشنگتن ارائه نموده، گفت: وزارتخانه های دادگستری دو کشور در این زمینه به مذاکره ادامه می دهند... درباره حوادث ارمنستان در سال 1915 نیز به ترامپ و سناتورهای آمریکایی شرح داده ایم که سیاسی کردن اتفاقات تاریخی یک اشتباه است.

علی رغم اینکه رئیس جمهور ترکیه روز گذشته (چهارشنبه) برای رفع کردن بعضی اختلافات با آمریکا به واشنگتن سفر کرد، اما به نظر می رسد هنوز هم مسائل زیادی در روابط دو کشور وجود دارد که حل نشده و موضوع کنار گذاشتن آنکارا از فراوری این جنگنده، یکی از آن موضوعات است.

خبرگزاری رویترز نیز در یادداشتی درباره ملاقات اردوغان با ترامپ نوشت علی رغم اینکه این دو گفتند ملاقات فوق العاده ای داشتند اما پیروز به حل اختلافات خود نشدند. (جزئیات بیشتر)

واشنگتن می گوید که اقدام آنکارا در خرید اس-400 با ناتو سازگاری ندارد و تهدیدی برای جنگنده های آمریکایی اف-35 محسوب می گردد و نگران است که ترکیه به قیمت نادیده دریافت آمریکا، روابط با مسکو را تقویت کند.

با این وجود، ترکیه بدون توجه به تهدیدات آمریکا به تحریم ، دریافت اولین محموله اس-400 روسیه را در ماه ژوئن شروع کرد و آمریکا نیز در اقدامی تلافی جویانه، فروش اف-35 به آنکارا را ممنوع خاطرنشان کرد و این کشور را از پروژه فراوری این جنگنده ها خارج کرد.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 352

به "اردوغان: مخالفان ترامپ به دنبال تخریب روابط ترکیه و آمریکا هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: مخالفان ترامپ به دنبال تخریب روابط ترکیه و آمریکا هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید