ارائه راهکاری در زمینه درمان سرطان به وسیله محققان کشور

به گزارش سرگرمی تفریحی، به گزارش خبرنگاران، علی رغم پیشرفت های انجام شده در ایمونوتراپی سرطان (درمان سرطان با یاری عوامل سیستم ایمنی)، محدودیت های زیادی در تشخیص و حفظ حیات مبتلایان به آن به علت مسائل تشخیص آنتی ژن و سرکوب ایمنی ریزمحیط پیرامون تومور وجود دارد.

ارائه راهکاری در زمینه درمان سرطان به وسیله محققان کشور

به منظور غلبه بر این مشکل، مطالعاتی در مورد میکرو RNAهای موجود در ویزیکول های خارج سلولی ترشح شده از تومور انجام شده است. با توجه به اختصاصی بودن این میکرو RNAها می توان برای تشخیص و شناسایی سرطان از آنها استفاده کرد. بعلاوه با توجه به کنترل بعضی ویژگی های سلول سرطانی از طریق میکرو RNAها، می توان از آنها برای درمان سرطان هم سود جست.

به همین منظور محققان کشور به پژوهشی در این خصوص پرداختند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Cancer Letters به چاپ رسیده است، نشان داد، ویزیکول های خارج سلولی ترشح شده از تومور، حاوی آنتی ژن های اختصاصی توموری هستند که در کنار میکرو RNAها درون ویزیکول ها جای گرفته اند.

این ویزیکول ها می توانند نسبت زنده مانی موش های مبتلا به سرطان را افزایش دهند و کاهش رشد تومور را القا نمایند. در واقع ویزیکول های خارج سلولی ترشح شده از تومور باعث برانگیخته شدن سلول های T کشنده (از سلول های سیستم ایمنی) می شوند.

بعلاوه تزریق عضلانی محتویات این ویزیکول ها (Let7i, miR142-EVs) به شکل معنی داری باعث کوچک شدن تومور می گردد. نتایج این پژوهش نشان می دهد، استفاده از میکرو RNAهای موجود در ویزیکول های خارج سلولی ترشح شده از تومور می تواند در درمان سرطان موثر باشد.

این پژوهش از طریق دکتر مرضیه ابراهیمی، دکتر زهیر محمد حسن، عادله تقی خانی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1523

به "ارائه راهکاری در زمینه درمان سرطان به وسیله محققان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه راهکاری در زمینه درمان سرطان به وسیله محققان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید