آیا زور بودجه شرکت نفت به بدهی هایش می رسد

به گزارش سرگرمی تفریحی، تهران (پانا) - طبق لایحه بودجه 1401بودجه شرکت نفت کمی بیشتر از 555 هزار میلیارد تعریف شده است و یکی از منابع تامین این بودجه از محل وام های خارجی است اما با توجه به حجم زیاد بدهی این شرکت و عدم توانایی شرکت در بازپرداخت بدهی های قبلی، تحقق آن دور از انتظار است.

آیا زور بودجه شرکت نفت به بدهی هایش می رسد

به گزارش اقتصاد آنلاین، داده های مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد منابع شرکت مطابق لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، منابع شرکت ملی نفت ایران حدود 555/287 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که این مقدار منابع از محل های زیر تأمین می گردد:

1-از محل ذخیره استهلاک و اندوخته سرمایه ای 605/122 هزار میلیارد تومان

2-از وام های داخلی 2/9 هزار میلیارد تومان

3-از محل وام خارجی 208/54 هزار میلیارد تومان

4-از محل سایر دریافت ها 542/101 هزار میلیارد تومان

نکات حائز اهمیت درخصوص منابع شرکت ملی نفت به توضیح زیر است:

1-بیش از 5/101 هزار میلیارد تومان منابع از محل سایر دریافت هاست، که به نظر می رسد تحقق آن بعید است.

2-از محل وام های داخلی حدود 2/9 هزار میلیارد تومان منابع برای شرکت ملی نفت در نظر گرفته شده که با توجه به حجم زیاد بدهی این شرکت و عدم توانایی شرکت در بازپرداخت بدهی های قبلی تحقق آن دور از انتظار است.

3-بیش از 2/54 هزار میلیارد تومان از محل وام خارجی بوده که پیش بینی آن از محل قراردادهای فاینانس، EPCF ،قراردادهای بیع متقابل/ IPC است. با توجه به محدودیت های پیش رو، امکان انعقاد قراردادهای نفتی با شرکت های نفتی خارجی بسیار ضعیف است که از نشانه های آن، خروج شرکت های نفتی خارجی در قراردادهای نفتی فعال (تنفیذ شده) و ترک مذاکره قراردادهای در شرف انعقاد از سوی شرکت های نفتی خارجی در سال های گذشته است.

4- بیش از 6/122 هزار میلیارد تومان منابع شرکت از محل ذخایر و اندوخته ها تأمین خواهد شد. درواقع، می توان گفت تنها منبع قابل اتکا شرکت ملی نفت (بدون وام خارجی و داخلی) همین رقم است.

نکته حائز اهمیت در این منابع این است که رقم 605/122 هزار میلیارد تومان مربوط به دارایی های جاری (که در جدول بودجه شرکتهای دولتی ردیف 220000 پیوست 3 لایحه آمده است (با فرض صادرات یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده است. در صورت عدم تحقق این مقدار صادرات، سهم 5/14 درصدی شرکت ملی نفت نیز با کاهش روبه رو خواهد شد که منجر به عدم تحقق منابع شرکت ملی نفت می گردد.

در مقابل در لایحه بودجه سال 1401 کل کشور مصارف شرکت ملی نفت ایران، درمجموع بیش از 555/287 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که 701/169 هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری و 85/117 هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت بدهی در قالب چهار عنوان تسهیلات بانکی، وام ماده (32)و سایر وامها، وام خارجی و بازپرداخت ودیعه بدهی ها و سایر پرداخت ها در نظر گرفته شده است. نکات حائز اهمیت در بخش مصارف شرکت ملی نفت عبارتند از:

1- باید توجه داشت که حدود 85/117 هزار میلیارد تومان به منظور بازپرداخت بدهی های شرکت در سال 1401 در نظر گرفته شده است و همه منبع قابل اتکا شرکت ملی نفت با فرض صادرات یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز حدود 6/122 هزار میلیاردتومان است

2- تحقق هزینه های سرمایه ای شرکت ملی نفت ایران در سال آینده به منابعی وابسته است که تحقق آنها دور از انتظار پیش بینی می گردد. درنتیجه می توان گفت که سهم شرکت ملی نفت ایران از محل 5/14 درصد که خود را به صورت ذخیره استهلاک و اندوخته قانونی در منابع شرکت نشان می دهد جوابگوی نیازهای سرمایه ای شرکت و بازپرداخت بدهی های کلان شرکت نیست. مجموع بدهی های شرکت ملی نفت تا انتها سال 1400 در حدود 60 میلیارد دلار برآورد می گردد که در آینده نه چندان دور صنعت نفت کشور را با مسائل عدیده ای روبرو خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1688

به "آیا زور بودجه شرکت نفت به بدهی هایش می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا زور بودجه شرکت نفت به بدهی هایش می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید