کیلت، دامن مردانه اسکاتلندی ، پیغام های فرهنگی این پوشش در اسکاتلند

به گزارش سرگرمی تفریحی، دامن مردانه اسکاتلندی ها

پوشش مردم هر کشور، یکی از نشانه های هویتی و فرهنگی آن مردم است. با وجودی که در دنیای امروز به علت سهولت رفت وآمد بین کشورها و ارتباط گسترده بین مردم دنیا، شاهد پوشش های مشابه هستیم؛

کیلت، دامن مردانه اسکاتلندی ، پیغام های فرهنگی این پوشش در اسکاتلند

اما هنوز کشورها سعی می نمایند که به وسیله پوشیدن لباس های سنتی، هویت مستقل کشور خود را حفظ نموده و فرهنگ کشور خود را به سایر ملت ها معرفی نمایند.

دامن مردانه اسکاتلندی ها یکی از پوشش های مخصوص در فرهنگ اسکاتلند است که در این مقاله با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

معرفی دامن مردانه اسکاتلندی ها

دامن مردانه اسکاتلندی ها که تحت عنوان کیلت شناخته می گردد؛ نوعی پوشش از پارچه پشمی چهارخانه با خط های مورب است که امروزه مردان اسکاتلندی در مراسم ملی آن را می پوشند. البته در بعضی از جزایر اسکاتلند، مردان بزرگسال همچنان از این پوشش به صورت روزمره استفاده می نمایند.

این دامن همراه با جوراب پشمی بلند، کیف دور کمری کوچک چرمی و یک چاقوی کوچک غلاف دار بر روی جوراب استفاده می گردد. بخشی از پارچه اصلی این دامن تا روی شانه نیز کشیده می گردد.

این دامن دارای دو بند مهار نماینده در ابتدا و انتهای پارچه است که برای پیچیدن دور کمر و بستن بخش ابتدایی و انتهایی پارچه استفاده می گردد.

نوع زنانه این دامن نیز وجود دارد، با این تفاوت که چهارخانه های آن به جای مورب به صورت خطوط مستقیم است. اما در فرهنگ اسکاتلندی نوع مردانه این پوشش از محبوبیت و اهمیت بیشتری برخوردار است.

ریشه طراحی دامن مردانه اسکاتلندی ها

ریشه اصلی طراحی دامن مردانه اسکاتلندی ها ناشی از طبیعت کوهستانی اسکاتلند است. چون اسکاتلند یک منطقه کوهستانی با هوای سرد است که در گذشته، مردان آن برای تأمین معاش و امنیت مجبور بودند چندین شبانه روز متوالی را خارج از خانه و در کوهستان به سر برند.

طبق مطالعات صورت گرفته، چهار عامل زیر در طراحی دامن مردانه اسکاتلندی ها مؤثر بوده است:

  • از پارچه پشمی برای این پوشش مردانه استفاده می شد تا آن ها را در هوای سرد کوهستان از سرما محافظت کند.
  • به صورت چین دار دوخته می شد تا به اندازه ای آزاد باشد که مردان بتوانند در زمین های سنگلاخی کوهستان به راحتی حرکت نمایند.
  • اندازه پارچه به کار رفته در آن به اندازه تمام بدن مردها بود تا به هنگام شب نیز به عنوان پتویی برای گرمایش خود استفاده نمایند.
  • استفاده از چاقوی غلاف­دار و کیف دور کمری نیز نشان دهنده مسئولیت و هویت مردانه آن ها بود که برای تأمین معاش و امنیت خانواده خود به کوهستان می رفتند.

پیغام های فرهنگی دامن مردانه اسکاتلندی ها

در طول تاریخ، دامن مردانه اسکاتلندی ها به عنوان پوشش واحد سربازان ارتش این کشور انتخاب شد. شاید علت اصلی این انتخاب در این بوده که به مردان حاضر در ارتش اجازه حرکت سریع تر و نبرد آسان تر می داد.

البته این مورد را نیز باید در نظر داشت که در فرهنگ اسکاتلندی ها، کیلت یا همان دامن مردانه نماد بسیار قابل تقدیری از هویت مردانه بوده است و شاید فرماندهان ارتش اسکاتلند با انتخاب این پوشش برای سربازان خود می خواستند مسئولیت مردانه آن ها را در تأمین امنیت برای خانواده ها و هم وطنان خود یادآوری نمایند.

این یادآوری موجب می شد که این سربازان با نهایت حس شجاعت و فداکاری در میدان نبرد حاضر شوند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه اسکاتلند همیشه کوشش داشته که هویت مستقلی نسبت به بریتانیا داشته باشد؛ انتخاب این لباس نوعی حس استقلال طلبی برای ارتش این کشور بوده است.

جمع بندی

در این مقاله با یکی از پوشش های کشور اسکاتلند تحت عنوان کیلت یا دامن مردانه اسکاتلندی ها آشنا شدیم.

این پوشش از زمان های بسیار دور که مردان اسکاتلند مجبور بودند به مدت طولانی در کوهستان ها بمانند، رایج شد و از پارچه پشمی دوخته می شد تا روزها به عنوان لباس و شب ها به عنوان پتوی گرم استفاده گردد.

به مرورزمان، این پوشش به عنوان لباس رسمی و واحد ارتش اسکاتلند معرفی گردید. امروزه در جشن ها و مراسم مذهبی شاهد رژه سربازانی هستیم که دامن مردانه اسکاتلندی ها به عنوان بخشی از لباس رسمی آنها استفاده شده است.

سنت های ناشناخته اروپا

تاریخچه نوروز | رسوم ایرانی در نوروز باستان | نوروز 1400

منبع: ژیوار
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1754

به "کیلت، دامن مردانه اسکاتلندی ، پیغام های فرهنگی این پوشش در اسکاتلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیلت، دامن مردانه اسکاتلندی ، پیغام های فرهنگی این پوشش در اسکاتلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید