کشف موزاییک ها رنگی 2 هزارساله در کف دریا

به گزارش سرگرمی تفریحی، باستان شناسان موزاییک های 2 هزارسالۀ تازه ای را در بقایای شهر باستانی بایا کشف نموده اند؛ شهری که به لاس وگاس روم باستان معروفیت داشته و چندین قرن قبل به علت تغییرات زمین شناختی بخشی از آن در زیر آب دریا غرق شده است.

کشف موزاییک ها رنگی 2 هزارساله در کف دریا

خبرنگاران | نتیجه آنالیز های زیرآبی پارک باستان شناسی بایا (Baia) در ساحل ناپل، کشف عناصر جدیدی از ویلا های مجلل روم باستان بود که زیر امواج گم شده اند. طی این آنالیز ها، کف سازی های موزاییکی جدیدی از حمام های لاکوس (یک حمام حرارتی خصوصی درون یک سرای رومی)، و بقایای واضحی شامل یک ردیف ستون سنگی با ستون های فروریخته ساخته شده از سنگ مرمر وارداتی عالی از خیوسِ یونان یافت شدند. بخش بزرگی از کف سازی نیز از جنس سنگ مرمر با رنگ های متناوب است. این سبک تزیین مختص اواخر دوران باستان است.

به گزارش خبرنگاران ؛ خط ساحلی بایا به واسطه مکان آن در منطقه فلگریا هزاران سال در معرض برادیسیسم (برآمدن تدریجی یا فرود بخشی از سطح زمین) بوده است. این خط ساحلی عصر روم در یک چرخه فرونشست قرار گرفته که ویلا های اشراف از جمله کاخ های امپراتوران قرن اول تا سوم را در خطر دائمی غرق شدن قرار داده بود. برآمدن در قرن دهم شروع شد و سطح امروزی دریا بیش از 9.144 متر بالاتر از سطح دریا در عصر روم باستان است.

پارک زیردریایی بایا سال 2002 به عنوان یک ناحیه دریایی حفاظت شده قلمداد شد که هم از میراث محیطی و هم از میراث باستان شناسی این سایت محافظت می نماید. دخالت در بقایای باستان شناسی، همینطور ماهیگیری، آلوده کردن و حتی شنا کردن در نواحی خاص این منطقه ممنوع است. سایت حمام لاکوس بخش تازه ای از پارک است که از سال 2020 به گردشگران و غواصان اجازه مشاهدۀ کف سازی های زیبای موزاییکی حمام که از کاشی های سفید، صورتی، قرمز، سبز، خاکستری و سیاه درست شدند را می دهد.

حمام لاکوس نشان دهنده کوشش رومی ها برای مبارزه با پدیده فرونشست است. ستون های بزرگ در امتداد سرای رومی به صورت افقی قرار داده شده بودند تا به شکل سد در برابر نفوذ آب عمل نمایند و کف پوش ها نیز به شکل مکرر برآمده هستند. البته این تمهیدات در درازمدت اثر نکرد، چون بقایای حمام حالا حدود 4 متر زیر سطح آب است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 22 فروردین 1402 بروزرسانی: 22 فروردین 1402 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1975

به "کشف موزاییک ها رنگی 2 هزارساله در کف دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف موزاییک ها رنگی 2 هزارساله در کف دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید