کرونا و کسب و کارهایی که زیان می بینند

به گزارش سرگرمی تفریحی، کرونا گرچه در نگاه اول سلامت افراد را به خطر انداخته اما در واقع با آمدن خود بسیاری از کسب و کارها را از رونق انداخته و تعداد زیادی نیز در آستانه سال نو بیکار شده اند.

کرونا و کسب و کارهایی که زیان می بینند

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، در کمتر از 2 هفته بسیاری از شغل هایی که به نوعی با سلامت آحاد جامعه سرو کار داشته اند محدود و یا تعطیل شده و اغلب اصناف و واحدهای تجاری نیز به دلیل نبود مشتری متحمل زیان شده اند، بسیاری از کارگران واحدهای صنفی به دلیل بسته شدن محل کار خود با مسائل زیادی در تامین مایحتاج خود روبرو هستند.

علی رضایی، صاحب یک غذاخوری در اردبیل می گوید: در روزهای اخیر به دلیل بیماری کرونا مشتریانش بسیار کم شده و دچار ضرر و زیان بسیاری شده است

وی اضافه نمود: از 6 کارگر مجبور به اخراج سه نفر از آنها شده ام زیرا قدرت تامین حقوق آنها را نداشتم.

حمید راننده تاکسی نیز گفت: این روزها که اوج کار او بشمار می رود مسافران بسیار کم شده و او تا یک سوم روزهای گذشته نیز درآمد ندارد.

رحیم زمانی، صاحب یک چایخانه در اردبیل نیز گفت: با آمدن کرونا بیشترین ضرر متوجه ما شد، قلیان سراها و چایخانه ها تعطیل شده و ده ها کارگر نیز بیکار شدند.

وی اعلام کرد: ده ها خانوار از این طریق نان می خوردند و اکنون در آستانه سال نو هزاران نفر در تامین جزیی ترین احتیاج خود با مشکل و کمبود روبرو هستند.

یک بوتیک دار نیز گفت: این روزها اوج کار و فروش ما بود، اما کرونا همه را فراری داده و فروش ما در روز به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی رسد، در تامین اجازه مغازه مستاصل مانده ام و ضرر و زیان سنگینی بر من وارد شده است.

در اردبیل که استانی گردشگرپذیر بوده و بسیاری از مردم به وسیله آن امرار معاش می کنند کرونا باعث بیشترین خسارت را به این بخش زده و با تعطیلی اقامتگاه ها، هتل و آب های معدنی عملا این بخش با رکود و تعطیلی روبرو شده است.

شهر گردشگری سرعین بعنوان مرکز گردشگری استان اردبیل عملا تعطیل شده و تقریبا تمامی اهالی آن دچار زیان شده اند.

بذری، رئیس هیات مدیره جامعه هتل ها و مراکز اقامتی استان اردبیل گفت: در راستای اعمال موارد پیشگیرانه و کنترل و پیشگیری ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی کلیه مراکز اقامتی اعم از هتل، هتل آپارتمان، میهمانپذیرها و خانه مسافرهای استان تعطیل شده است.

وی اعلام کرد: حفظ سلامت گردشگران خط قرمز ماست و ابلاغیه ممنوعیت پذیرش مسافر وگردشگر به تمام مراکز اقامتی استان ارائه شده است.

بذری در عین حال از مسئولان کشور و استان درخواست می نماید که برای مراکز اقامتی استان بسته های حمایتی ویژه در این شرایط در نظر بگیرند تا این مراکز دچار ضرر و زیان نشوند.

بسیاری از صاحبان حرف و اصناف نیز تقاضای مشابهی دارند و از دولت می خواهند که به نوعی در این روزهای سخت یاری حال آنها باشد.

به گفته آنها، مسئولان ما باید از تجربه دیگر دولت ها در این زمینه استفاده نموده و با حمایت اقتصادی به آنها در مقابله با بیماری کرونا روحیه و امید دهد.

کارشناسان می گویند که با توجه به شرایط کنونی اقتصاد هنوز سیاست دولت در قبال آن معین نیست و لازم است تا مسئولان با اعلام سیاست های حمایتی خود از مشاغل و شهروندان، به مبارزه با بیماری رو به برتری کرونا یاری کند.

به گفته آنها، هر روز از مردم خواسته می گردد تا از خانه های خود خارج نشوند اما تعداد زیادی نیز هستند که برای کسب روزی و احتیاج روزانه خود راهی خیابان و بازار می شوند و برای ماندن آنها در منزل می بایست زمینه تامین احتیاجهای آنها را فراهم سازیم.

این کارشناسان می گویند: مسئولان می توانند با اختصاص یارانه ویژه و نیز بسته های حمایتی از شهروندان و صاحبان حرف حمایت نموده و به آنها در تحمل شرایط کنونی دلگرمی دهند.

همچنین در این فضای رکود کسب و کار می بایست دستگاه هایی چون امور اقتصادیاتی، بیمه و بانک ها مراعات شهروندان و صاحبان حرف و مشاغل را نموده و با بخگرددگی و دادن فرصت به بهبود شرایط یاری کنند.

قاسم رحیمی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل گفت: برای تامین حقوق کارگران به صاحبان واحدهای تولیدی تسهیلات اقتصادی داده می گردد و آنها به بانک رفاه کارگران و توسعه تعاون معرفی می شوند.

وی اضافه نمود: بنگاه هایی که در سال گذشته و جاری نتوانستند بخشی از حقوق کارگران خود را پرداخت کنند، می توانند با ارائه درخواست از تسهیلات مناسب برای پرداخت 2 ماه حقوق کارگران خود بهره مند شوند.

رئیس کل بانک مرکزی هم با توجه به تعطیلی و کاهش فعالیت بعضی از کسب و کارهای کشور به علت شیوع کرونا، به مدیران بانک ها توصیه نموده در زمینه تمدید زمان و نحوه وصول اقساط وام ها، همراهی لازم را با مشتریان داشته باشند.

عبدالناصر همتی گفته است که شرایط فعلی که موجب تعطیلی یا کاهش بعضی از کسب و کارهای کشور شده، کاهش عایدی بعضی واحدها و صنوف و اشخاص حقیقی را نیز در پی داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی به مدیران بانک ها توصیه کرد که شرایط امروز اشخاص حقیقی و حقوقی که از این بابت دچار وقفه درآمدی می شوند، در نظر گرفته و در زمینه تمدید زمان و نحوه وصول اقساط وام ها، همراهی لازم را با مشتریان به عمل آورند و مراعات شرایط آن ها را بکنند.

در این حال گزارش ها از استان اردبیل از رواج فرهنگ نوع دوستی و همیاری در بین شهروندان حکایت دارد، در روزهای اخیر تعدادی از صاحبان حرف و مغازه داران به مشتریان خود مهلت های چند ماهه برای پرداخت بدهی خود داده اند.

بعضی از صاحبان واحدها و املاک نیز به مستاجران خود مهلت داده اند تا اجاره خود را پس از عادی شدن شرایط پرداخت کنند.

بعضی از ارائه دهندگان خدمات عمومی نیز در اطلاعیه هایی اعلام آمادگی نموده اند که به مشتریان خود تا چندین ماه مهلت می دهند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 575

به "کرونا و کسب و کارهایی که زیان می بینند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و کسب و کارهایی که زیان می بینند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید