کبود وال، تنها آبشار خزه ای ایران

به گزارش سرگرمی تفریحی، در میان طبیعت بکر استان گلستان، بزرگ ترین آبشار خزه ای ایران را پیدا می کنید. آبشاری زیبا و باشکوه که در میان جنگل های گلستان جا خوش نموده و سالانه گردشگران زیادی را سوی خود می کشاند. برای رسیدن به آبشار کبود وال باید 320 پله را طی نموده و از طبیعت بکر و زیبای دور از زندگی ماشینی گذر کرد. در این مقاله از خبرنگاران ، به بیان هر آنچه که باید درباره آبشار کبودوال بدانید، می پردازیم. با ما همراه باشید!

کبود وال، تنها آبشار خزه ای ایران

آبشار کبود وال کجاست؟

نخستین موردی که باید درباره این آبشار بدانید، موقعیت مکانی آن است. همان طور که پیش تر ذکر کردیم، آبشار کبود وال، در استان گلستان قرار گرفته است. شهرستان علی آبادکتول در شرق گرگان، این آبشار را در خود جای داده، در هشت کیلومتری جنوب این شهرستان، در مجاورت جنگل و پارک جنگلی گلستان، در مسیر جاده مشهد، می توانید به بازدید این آبشار بروید.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار کبود وال

در اطراف این آبشار، پارک طبیعی وجود دارد که به علت پوشش گیاهی متراکم، منظرهی زیبا را به این آبشار بخشیده است. این محدوده، پوشیده از درختان آلو، گیلاس، توسکا، سرو کوهی، بلوط و زالزالک معمولی است که غذای بسیاری از حیوانات این محدوده را تأمین می نمایند.

بعلاوه در این محدوده می توان خرس، پلنگ، گربه جنگلی، گوزن قرمز، گوزن زرد، خارپشت، گراز و روباه را پیدا کرد. علاوه بر این، این محدوده زیستگاه پرندگانی چون کبوتر جنگلی معمولی، قرقاول حلقه ای، دارکوب و انواع پرندگان شکاری است. در رودخانه این محدوده نیز، چندین گونه ماهی وجود دارد و بعضی از آن ها مناسب مصارف خوراکی هستند و می توان از آن ها تغذیه کرد.

امکانات آبشار کبود وال

تمامی مسیر دسترسی به آبشار، سنگ فرش بوده و زحمت عبور از منطقه را کمتر می نماید. اگر با ماشین شخصی به تماشا این مکان تماشای می روید، نیازی نیست که نگران پارکینگ باشید، از امکانات رفاهی این محدوده، داشتن پارکینگ است. بعلاوه سرویس بهداشتی نیز برای رفاه حال گردشگران، ساخته شده. می توانید از آلاچیق های آن، برای صرف وعده های غذایی و استراحت، بهره ببرید. علاوه بر این ها، در محدوده آبشار کبود وال، بوفه و دکه غذاهای خیابانی وجود دارد که امکان خرید غذا و تنقلات را برای گردشگران فراهم نموده است.

سفر به آبشار کبود وال

برای سفر به آبشار کبود وال، باید موارد زیر را به خاطر داشته باشید، تا در هنگام این سفر، به مسئله ای برنخورده و تجربه فراموش نشدنی را رقم بزنید.

  • دسترسی

نخستین کاری که برای رفتن به آبشار کبود وال، باید انجام دهید، این است که خود را به شهرستان علی آبادکتول برسانید. پس از رسیدن به علی آبادکتول، به مرکز شهر و سپس جاده امام رضا بروید. از این مسیر می توانید به جاده کبود وال رسیده و پس از طی کردن 7 کیلومتر، به پارکینگ آبشار می رسید. پس از آن، باید مسیری را در بعضی از جاها سنگ فرش بوده و در بعضی از جاها پلکانی، طی نموده و به آبشار برسید.

  • تجهیزات موردنیاز

مسیر رسیدن به این آبشار، آن قدرها هم صعب العبور و سخت نیست، اما ازآنجایی که باید از 320 پله بالا رفته و زمان به نسبت طولانی را پیاده روی کنید، بهتر است که بعضی از تجهیزات را به همراه خود داشته باشید. حتما مطمئن شوید که کفش مناسبی را به پا می کنید. از بردن یک یا دو دست لباس اضافه دریغ نکنید و حتما با خودتان خوراکی و آب ببرید.

  • برترین زمان سفر

این محدوده، دارای آب وهوای معتدل است. بسیاری از گردشگران فصل بهار و تابستان را برای بازدید از این آبشار انتخاب می نمایند. در این فصول، مخصوصاً بهار، سرسبزی بی نظیری در این منطقه مشاهده می گردد. درختان بلند و پر شاخ وبرگ، به همراه پوشش گیاهی متراکم، این دو فصل را تبدیل به محبوب ترین فصول، برای سفر به این منطقه نموده اند.

در فصل پاییز و زمستان اما تجربه متفاوت تری را در این منطقه می توان داشت. طبیعت این منطقه در فصول انتهای سال، منظره متفاوتی دارد که می تواند برای عاشقان پاییز و زمستان، بسیار به یادماندنی باشد.

  • اقامت در اطراف آبشار

برای اقامت در اطراف این آبشار دوراه در پیش دارید. نخست، می توانید در طبیعت اطراف این آبشار کمپینگ نموده و شب را در میان طبیعت مجذوب کننده و باشکوه استان مازندران بگذرانید. توجه داشته باشید که تمام تجهیزات موردنیاز را برای کمپینگ، با خود ببرید، تا به مسئله ای برنخورید.

دومین راه، اقامت در هتل ها، اقامتگاه های بوم گردی و یا ویلاهای اجاره ای است. در نزدیکی این آبشار دو هتل پارمیس و کانیار قرار دارند که می توانید در آن ها اقامت کنید. بعلاوه چند اقامتگاه بوم گردی نیز در شهرستان علی آبادکتول بر پا است که امکان اقامت در آن ها وجود دارد.

نکات تکمیلی

در انتها این مقاله به بیان چند نکته تکمیلی می پردازیم:

  • برای رسیدن به این آبشار باید از 320 پله عبور کنید. بنابراین اگر توانایی انجام این کار را ندارید، بهتر است که از سفر به این آبشار، خودداری کنید.
  • آبشار کبود وال، بزرگ ترین آبشار خزه ای ایران است.
  • در مسیر آبشار کبود وال، سد خاکی وجود دارد که می توانید از آن بازدید کنید.
  • در هنگام باران، مسیر آبشار لغزنده است، حتماً بااحتیاط در این مسیر قدم بگذارید.
  • تاحدامکان، آتش روشن نکنید و در هنگام روشن کردن آتش، حتماً موارد ایمنی را رعایت نموده، تا آسیبی به طبیعت وارد نگردد.
  • حتماً تمامی زباله ها، اعم از تر و خشک را جمع نموده و از محیط زیست حفاظت کنید.

سخن انتهای

آبشار کبود وال، بزرگ ترین آبشار خزه ای در ایران است و در استان گلستان، شهرستان علی آبادکتول، واقع شده است. مسیر این آبشار از میان جنگل عبور می نماید و برای رسیدن به آن، باید 320 پله را طی کرد. در این مقاله از خبرنگاران ، به بیان هر آنچه که لازم بود درباره آبشار کبودوال بدانید، پرداختیم. امید است، که مفید واقع شوند.

سؤالات متداول

1- آبشار کبود وال کجاست؟

آبشار کبود وال، در استان گلستان قرار گرفته است. شهرستان علی آبادکتول در شرق گرگان، این آبشار را در خود جای داده، در هشت کیلومتری جنوب این شهرستان، در مجاورت جنگل و پارک جنگلی گلستان، در مسیر جاده مشهد، می توانید به بازدید این آبشار بروید.

2- تعداد پله های آبشار کبود وال چقدر است؟

برای رسیدن به این آبشار باید از 320 پله عبور کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 2065

به "کبود وال، تنها آبشار خزه ای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کبود وال، تنها آبشار خزه ای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید