چگون بورس بر ارز، طلا و مسکن اثر می گذارد؟

به گزارش سرگرمی تفریحی، خبرنگاران: بازار سرمایه همزمان که در سطحی عینی یکی از رشدهای بلندمدت تاریخی خود را تجربه می نماید، در سطوحی دیگر برای شرح و تبیین نظری آن دیدگاه های مختلفی از کارشناسان ابراز می گردد.

چگون بورس بر ارز، طلا و مسکن اثر می گذارد؟

جهت دریافت خدمات شرکت آلاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران، دنیای اقتصاد نوشت: تئوریزه کردن مساله بازار سرمایه ایران شاید در بدنه آکادمیسین ها به دلایلی مانند نبود آمارهای کافی و همین طور شرایط تاریخی متفاوت آن به این زودی میسر نباشد، اما کارشناسان در نقطه ای که به قیمت ها و معیشت مرتبط می گردد خود را به ارائه تبیینی نظری ملزم می نمایند تا شاید از این طریق سیاست گذار را به سمت تدوین اقداماتی باثبات نماینده رهنمون شوند.

در این نقطه دو نظرگاه کلی از بقیه بیشتر خودنمایی می نمایند: رویکردی که بازارها را ظروف به هم پیوسته می داند و از این رو انتظار رشد قیمتی بعد از بازار سرمایه را در سر می پرورانند و در مقابل دیدگاهی که بازارها را نه هم ارز بلکه رقیب یکدیگر می داند. در این گزارش به شرح نماینده های هر کدام از این دیدگاه ها می پردازیم.

لطفعلی بخشی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به هم ارزی بازارها معتقد است و برای شرح نظر خود ابتدا به خصوصیات بازار سرمایه در ایران اشاره می نماید. بورس ویژگی هایی دارد که موجب چنین استقبال گسترده ای از آن شده است، این بازار پایین ترین ریسک در مقایسه با سایر بازارهایی مانند طلا و ارز و از سوی دیگر بالاترین نقدشوندگی را در مقابل مسکن دارد، اما یک ویژگی مهم دیگر این بازار این است که سرمایه گذاران آن عمدتا محافظه کار هستند؛ خصوصیتی که همزمان با انتشار خبرها و شایعه ها در رابطه با ریزش قریب الوقوع بازار، موجب تحریک سرمایه گذاران برای بازسازی سبد دارایی خود می گردد تا در دارایی خود تنوع ایجاد و سرمایه خود را میان بازارهای ارز و طلا و مسکن تقسیم نمایند.

او گفت: به همین دلیل مشاهده می کنیم که این بازارها هم همزمان با بورس دچار افزایش می شوند، بنابراین باید از این دید هم مساله را نگاه کرد که کمتر به آن توجه می گردد؛ یعنی یکی از جهتهایی که در آن پول از بازار سرمایه به دیگر بازارها سرریز و موجب افزایش قیمت در بازارهای موازی می گردد.

به گفته بخشی؛ اما جهت دوم جهت بازده بازارهاست، یعنی اصلی که می گوید بازده سرمایه در شکل های مختلف هم گرا هستند، به بیان دیگر ظروف به هم مرتبط که در اقتصاد از آن صحبت می گردد روایت صادقی است و اگر یک بازار رشد کند دیگر بازارها هم به دنبال آن افزایش پیدا می نمایند، ولی لزوما رابطه ای یک به یک ندارد و بستگی به درجه ریسک و عوامل دیگر دارد.

او اضافه کرد: در بحث رقابت بازارها منظور بازدهی آنها است. یعنی اگر بازاری بازده بیشتری داشته باشد سرمایه بیشتری را هم جذب می نماید، اما این رقابت جنبه های مختلفی دارد و تنها به بازده ارتباط ندارد، بلکه باید ریسک های مختلف هم در بازارها درنظر گرفته گردد و طبیعتا بازده بالاتر ریسک بالاتری هم دارد.

بخشی گفت: جابه جایی فعلی نقدینگی به دلیل دو عنصر بازدهی و ریسک است، یعنی ترکیب بازده و ریسک جهت سرمایه را تعیین می نماید.

با توجه به بحثی که سازمان امور مالیاتی سال گذشته درباره مالیات دهی دارندگان حساب های پس انداز کلان عنوان کرد خود موجب انتقال سرمایه از بانک به بازار سرمایه شد، چون بازار سرمایه یکی از امن ترین محل ها برای پارک پول است، جایی که مطلقا مشمول مالیات نمی شوند و دولت هم کسی را مورد بازخواست قرار نمی دهد.

او گفت: در هر صورت اگر در بورس چند تا ریزش پی درپی مشاهده گردد ممکن است که شاهد یک مهاجرت گسترده نقدینگی به بازارهای دیگر باشیم. ولی بازارهای دیگر آنچنان امن و قانونی نیستد و از آن جا که فعالان بازار سرمایه هرکدام رفتار متفاوتی دارند و برآورد برآیند رفتارهای آنها سخت است، بنابراین راحت نمی گردد حرکت بعدی نقدینگی را حدس زد.

کاهش فشار از بازارهای رقیب

مرتضی افقه، استاد اقتصاد دانشگاه اهواز دیگر اقتصاددانی است که رویکرد متفاوتی با نظر قبلی دارد. او تاکید نمود: به تصور من رشدهای کنونی بازار سرمایه موجب شده که فشار از روی بازارهای رقیب برداشته گردد.

او گفت: تنها زمانی ممکن است به بازارهای کالا اثر بگذارد که بدانیم مقصد بعدی پول وارد شده به بازار سرمایه کجا خواهد بود، اگر صرف سرمایه گذاری در دارایی های دیگر گردد، به افزایش قیمت آنها منجر خواهد شد، اما به طور کل به زعم من در حال حاضر فشار را از روی بازارهای رقیب مثل ارز، طلا و خودرو برداشته شده است و اگر این نقدینگی وارد بازار سهام نمی شد اکنون شاهد رشد بسیار شدیدتر این بازارها بودیم.

بنابراین از نظر این اقتصاددان بازارهای دارایی با یکدیگر رقیب هستند، چون به گفته او فضا به گونه ای است که مردم به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند و از همین رو اگر در یک بازار جذب گردد، حجم کمتری برای ورود به دیگر بازارها که همان نقش را برای آنها ایفا می نماید باقی می ماند.

اما او درعین حال تاکید نمود: در صورتی که رشد بازار بدون فراوری ملی ادامه یابد، احتمالا ارزش سهام کاهش یابد و اگر این اتفاق بیفتد مردم عقب نشینی می نمایند.

افقه در جمع بندی سخنان خود گفت: من نشانه ای نمی بینم که بازارها به صورت موازی روی یکدیگر تاثیر بگذارند، هرچند این رابطه بین طلا و ارز وجود دارد، ولی بازار سهام رفتاری مبنی بر وجود چنین ارتباطی با دیگر بازارها از خود بروز نداده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 798

به "چگون بورس بر ارز، طلا و مسکن اثر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگون بورس بر ارز، طلا و مسکن اثر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید