پل شالو یکی از پل های دیدنی استان خوزستان است

به گزارش سرگرمی تفریحی، جاذبه ها/ براساس آخرین اخبار و گزارش های بدست رسیده، پل شالو یکی از پل های دیدنی استان خوزستان است.

پل شالو یکی از پل های دیدنی استان خوزستان است

پل شالو گذرگاهی بود به قدمت چند هزار سال که آثار برجا مانده و شواهد موجود اطراف این گذرگاه گواهی است از هنر معماری و اندیشه ایرانیان باستان که در مسیر جاده تاریخی دزپارت قرار داشت. در دوره آل بویه این پل تعمیر و بازسازی شد و دلیل آن حمایت لرها و اهالی شهر ایذه از آل بویه و نقش کلیدی آنان در تشکیل و تاسیس سلسله آل بویه بود. آل بویه برای جبران خدمات لرها دست به کار بزرگی زدند و پل معروف را تعمیر و بازسازی کردند. در اوایل سال 1308 شمسی و در جریان قیام علی مردان بختکمک، برای پیشگیری از پیشروی قوای دولتی و غافلگیر شدن رزمندگان پل شالو تخریب شد. بعد از این گاهی با استفاده از کابل های فلزی محکم و قطور اتاقک های چتری نیز درست میکردند که با قرقره و با کمک پل بانان عابرین به آن سوی رودخانه هدایت میشدند.

در بهمن سال 1331 شمسی نیز با اشاره ژاندارم های مستقر در پادگان ایذه که گمان می کردند ابوالقاسم خان بختیار صبحگاه از این پل عبور می کند، با اسید و تیزآب سیم های فلزی پل را تخریب کردند تا هنگام عبور خان پل تخریب و خان و همراهانش به قعر دره سقوط کنند. اما آن روز بجای ابوالقاسم خان پنج روستایی بینوا جان خود را از دست دادند. در سال 1343 شمسی عملیات نصب پل فلزی شروع شد و در سال 1346 کار آن به اتمام رسید. در آبان سال 1383 با اتمام عملیات سد کارون 3 و پلهای قوسی و آبگیری سد، پل شالو به زیر آب رفت و از نگاه ها محو شد و تنها خاطره های آن برای عشایر و عابرین برجای ماند و پلهای دوگانه قوسی جایگزین پل قدیمی شدند.

پل شالو صدها سال در اختیار طایفه شالو بود و هر سال در فصل بهار و قبل از شروع کوچ بهاره آن را بازسازی میکردند و با عبور دادن عشایر از پل درآمد خوبی نیز عایدشان میشد. بعدها کلانتر طایفه شالو به دلیل عواطف و وابستگی های فامیلی اخذ عوارض آن را به اشخاص دیگر واگذار کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 3 بهمن 1401 بروزرسانی: 3 بهمن 1401 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1942

به "پل شالو یکی از پل های دیدنی استان خوزستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل شالو یکی از پل های دیدنی استان خوزستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید