همه چیز هایی که باید درباره تنوع زیستی بدانید

به گزارش سرگرمی تفریحی، امروزه روی زمین حدود 2 میلیون گونه زیستی شناسایی و نامگذاری شده است. دانشمندان تخمین می زنند که این رقم تا حدود 10 میلیون قابل افزایش خواهد بود.

همه چیز هایی که باید درباره تنوع زیستی بدانید

به گزارش، امروزه روی زمین حدود 2 میلیون گونه زیستی شناسایی و نامگذاری شده است. دانشمندان تخمین می زنند که این رقم تا حدود ده میلیون قابل افزایش خواهد بود. این نشان می دهد که تنوع زیستی زمین تا چه مقدار از رادار های ما فاصله دارد. امروز روز دنیای تنوع زیستی اعلام شده است. در این نوشتار نگاهی به این مقوله و تأثیرگذاری آن بر زندگی انسان خواهیم داشت. چرا به تنوع زیستی احتیاج داریم؟

  • 12 قطعه پرنده وحشی در تربت جام کشف شد

تنوع زیستی یکی از پایه های اساسی زندگی بشر است. دلایل زیست محیطی، مالی، اجتماعی و اخلاقی بی شماری برای ضرورت محافظت و حفظ تنوع زیستی وجود دارد.

وظیفه اخلاقی ما به علت عدالت اجتماعی و بین گونه ای، حفظ و حفاظت از تنوع زیستی است. از منظر آیینی هم بر این مسئله همیشه تأکید شده است. دولت های گوناگون هم با توجه به مسئولیت خود در قبال نسل های آینده، باید از پایه های طبیعی زندگی محافظت نمایند.

غذای روزانه بشر به وسیله گیاهان و حیوانات تأمین می گردد. از زمان آغاز کشاورزی حدود 12000 سال پیش، حدود 7000 گونه گیاهی برای مواد غذایی کشت شده است. ما بعلاوه بسیاری از مواد و منابع دیگر را از ارگانیسم های زنده (به اسم مثال چوب درخت برای ساخت وساز و آتش و کاغذ و...) به دست می آوریم.

هر روز، از طیف گسترده ای از خدمات طبیعت (و از این رو تنوع زیستی) بهره مند می شویم: هوای پاک، آب شیرین، گرده افشانی و باروری گیاه دانه دار به وسیله حشرات (به اسم مثال زنبورها) و ذخیره کربن (به اسم مثال جنگل ها، باتلاق ها، خاک ها و اقیانوس ها) و ... همه این خدمات زیست بوم به طور رایگان به ما عرضه شده است و ما بدون آن ها قادر به ادامه زندگی نیستیم.

می توان از اطلاعات ژنتیکی یا منابع ژنتیکی در غذا و دارو استفاده کرد. کوشش زیادی برای بهره برداری از این نوع تنوع (به اسم مثال با فراوری نژاد های اصلاح شده حیوانات اهلی و انواع گیاهان) اجرا شده است. برای موفقیت در این کوشش ها باید از کل طیف تنوع زیستی محافظت گردد.

یک خزانه ژنی قوی (به کلِ موادِ ژنتیکی درونِ یک جمعیت گفته می گردد) سالم بودن و انعطاف پذیری ارگانیسم ها، گونه ها و زیست بوم ها را تضمین می نماید به طوری که می تواند با شرایط ضعیف محیطی هم سازگار گردد. به خصوص در زمان تغییرات آب وهوایی دنیای، حفظ این پتانسیلِ تطبیق پذیر مهم است.

گیاهان و حیوانات الهام بخش بسیاری از اختراعات فنی بشر بوده اند. تقلید از ساختار ها و سازگاری های موفقی که در طبیعت یافت می گردد می تواند الگوی بسیاری از مصنوعات بشر باشد و به صرفه جویی در مصرف مواد و انرژی یاری کند.

طبیعت و تنوع زیستی، نوعی ارزش تفریحی را ارائه می دهد. طبیعت و زیبایی منظره ها و منظره ها به علت تنوع زیستی چه در هنگام پیاده روی عصرانه از میان جنگل های مجاور و چه در تعطیلات ساحل یاری می نماید بیشتر از زندگی لذت ببریم.

تنوع زیستی در همه جای کره زمین وجود دارد. هر منطقه میزبان گونه های مختلفی است که با شرایط محیطی و آب وهوایی مربوطه سازگار شده اند. هر گونه ای با ارزش است و احتیاج به محافظت دارد. احتمالاً گونه های زیادی هنوز کشف نشده اند!

نقاطی که تنوع زیستی و تراکم گونه ها در آن زیاد است شامل زیست بوم ها و بخش هایی از منطقه ها گرمسیری، اقیانوس ها و جنگل ها است.

بعلاوه تنوع بزرگ گیاهان و حیوانات اهلی ناشی از هزاران سال پرورش انتخابی به وسیله بشر، قابل توجه است. این تنوع امروز مورد تهدید قرار گرفته است. از 7000 گونه گیاهی که با فراوری مثل و تأمین غذا در طی هزاران سال کشت و اصلاح شده اند، اکنون فقط پانزده گونه - در کنار هشت گونه جانوری - حدود 90 درصد از تغذیه انسان را در سراسر دنیا فراهم می نمایند.

تنوع زیستی نه تنها زمانی معنادار است که متکثر باشد، بلکه زیست بوم های سالم به این علت عملکرد خوبی دارند که از ترکیب صحیح گونه ها تشکیل شده اند. هر منطقه روی زمین شرایط خاص آب وهوایی و محیطی مناسب برای ترکیبات خاص گونه ای را ایجاد می نماید. ازاین رو، فقط تعداد گونه ها مهم نیستند بلکه ترکیب صحیح ژن ها، گونه ها و خود زیست بوم ها است که به تداوم جامعه معنی می بخشد. اما چه چیزی تنوع زیستی را تهدید می نماید و چرا؟ تنوع زیستی از بسیاری جهات به وسیله بشر تهدید می گردد.

خراب شدن مستقیم زیستگاه ها (به اسم مثال شهرنشینی و ایجاد زیرساخت ها، جنگل زدایی، سوزاندن، استخراج معادن، صید بی رویه و کشاورزی صنعتی) منجر به از بین رفتن تنوع زیستی دنیای می گردد.

بهره برداری بیش از حد از طبیعت باعث کاهش تنوع زیستی می گردد. به اسم مثال چرای دام ها، فرسایش خاک، قطع کردن بی رویه درختان برای مصارف تجاری، استفاده از سموم دفع آفات، آلودگی زمین، آلودگی آب، گردشگری غیر قابل مهار، کشاورزی کنترل نشده، شکار غیراصولی و... از این دست هستند.

انتقال عمدی یا سهوی گونه های زیستی به خارج از محدوده طبیعی شان می تواند عواقب شدیدی را برای زیستگاه ها و تنوع زیستی آن ها به همراه داشته باشد (به اسم مثال خرگوش ها در استرالیا، گیاهان بزرگ الجثه در آلمان).

وقتی آب وهوا سریعتر از سازگاری با زیست بوم ها و گونه ها تغییر می نماید، نتیجه آن می تواند انقراض جمعیت ها و گونه ها باشد. تغییرات آب وهوایی احتمالاً منجر به کاهش شدید تنوع زیستی خواهد شد.

منبع: آنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1519

به "همه چیز هایی که باید درباره تنوع زیستی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز هایی که باید درباره تنوع زیستی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید