نوستالژی شوروی در هاوانا

به گزارش سرگرمی تفریحی، خبرنگاران: به دنبال بحران اوکراین کشورهای غربی سعی کردند با طرح تحریم های مالی روسیه را تحت فشار قرار بدهند. آنها مسکو را از گروه هشت اخراج کردند. حالا روسها دارند تلافی می نمایند. گام اول انعقاد بزرگ ترین قرارداد تامین گاز دنیا با چین بود.

نوستالژی شوروی در هاوانا

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، نوستالژی شوروی در هاواناعنوان یادداشت روز روزنامه خراسان به قلم علیرضا رضاخواه است که در آن می خوانید؛

علایق خفته مسکو و نوستالژی شوروی برای پوتین جدر یگانه پایگاه خارجی اتحاد جماهیر شوروی دوباره بیدار شده اند. ولادیمیر پوتین روز آدینه سفر آمریکای لاتین خود را با دیدار برادران کاسترو در هاوانا شروع کرد. این در حالی است که کوبایی ها هنوز خاطره خروشچف و بحران موشکی را در ذهن خود زنده نگاه داشته اند. با این حال ساکن کرملین با یک سوغات ارزنده وارد هاوانا شد. او قرارداد بخگرددگی 90درصد از بدهی های کوبا به روسیه را در چمدان داشت که دو روز پیش از عزیمت به هاوانا از سوی دوما تصویب شده بود. به این ترتیب 31میلیارد و هفتصد میلیون دلار از قرض های کوبا به روسیه نادیده گرفته می شوند. هرچند پس از فروپاشی شوروی در ژانویه سال 1993 در پیش نویس سیاست خارجی روسیه تاکید شد که گسترش روابط با آمریکای لاتین برای توسعه اقتصادی آمریکای لاتین اهمیت بسیار زیادی دارد. اما رابطه هاوانا- مسکو با فروپاشی شوروی به سردی تام گرایید. یکی از دلایل محوری این سردی، همین دیون اقتصادی بود. از همین رو این سفر، گامی تاریخی در مناسبات روسیه و کوبا تلقی می گردد.

این روزها کمتر کسی است که از آرزوهای رئیس جمهور بلندپرواز روسیه خبر نداشته باشد. مامور سابق کا گ ب که فروپاشی شوروی را فاجعه ژئوپلتیک قرن می داند خواهان بازگشت به روزهای طلایی گذشته است. اغراق نخواهد بود اگر سفر شش روزه وی به آمریکای لاتین حیاط خلوت سابق آمریکا را تلاشی برای یارگیری دوباره برای بازگشت به دوران جنگ سرد بخوانیم. البته این یک واقعیت است که در جنگ سرد جدید مؤلفه های نظامی و ایدئولوژیک دیگر در مرکز این رویارویی نیستند بلکه جای خود را به نبرد اقتصادی و اطلاعاتی داده اند. بی جهت نیست که پوتین پیش از ترک روسیه جاسوسی های سایبری آمریکا را که اخیرا ادوارد اسنودن پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا افشا کرد سندی برای معیار دوگانه آشکار آمریکا دانسته و محکوم کرد.

قدرت نمایی روس ها برای غرب

به دنبال بحران اوکراین کشورهای غربی سعی کردند با طرح تحریم های اقتصادی روسیه را تحت فشار قرار بدهند. آنها مسکو را از گروه هشت اخراج کردند. حالا روسها دارند تلافی می نمایند. گام اول انعقاد بزرگ ترین قرارداد تامین گاز دنیا با چین بود. اقدامی که برای اروپا به عنوان یکی از بزرگترین مصرف نماینده های انرژی در دنیا بسیار گران تمام شد. گام بعدی تقویت بلوک های اقتصادی رقیب است. پوتین در کوبا تاکید نمود: مسکو به هاوانا در پشت سر گذاشتن تحریم های اقتصادی تحمیل شده به این کشور از سوی آمریکا یاری خواهد نمود. لذا این یک واقعیت است که روسیه در کوبا تنها در جستجوی شریکی سیاسی نیست، بلکه در این کشور منافع اقتصادی نیز دارد. در ماه مه امسال، قراردادی میان دو کشور برای همکاری های نفتی، بین کنسرن کوبایی کوپت و غول نفتی روس نفت منعقد شد. مهندسان کوبایی هم قرار است از سوی مهندسان روسی آموزش ببینند. در آینده نزدیک نیز ساخت شعبه ای از شرکت روس نفت در منطقه ویژه اقتصادی ماریل در شمال هاوانا پیش بینی شده است. این پروژه، بزرگترین بندر صادراتی در کارائیب خواهد بود و برزیل هم به احتمال بسیار زیاد درآن مشارکت خواهد نمود. روس نفت در سرعت بخشیدن به استخراج ذخایر نفت کوبا هم مشارکت خواهد نمود؛ ذخایری که تا نه میلیارد بشکه برآورد شده اند. کوبا در اکتشاف میدان های نفتی این کشور، تاکنون به طور عمده متکی به ونزوئلا بوده است.

تحریم ها جواب عکس می دهند

پوتین بعد از دیداری یک روزه از کوبا و برادران کاسترو به صورت غیرمنتظره وارد نیکاراگوئه شد . دانیل اورتگا چریک چپ گرای دیروز و رییس جمهور امروز نیکاراگوئه در مراسم استقبال از پوتین در فرودگاه بر تحکیم روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید نمود. مقصد بعدی پوتین بوینس آیرس است. تحلیلگران معتقدند، وی با سفر به آرژانتین نیز به دنبال هموارسازی جهت برای سرمایه گذاری روسیه در منابع نفتی و گاز منطقه واکا موئرتا واقع در ایالت نئوکن جنوب آرژانتین است. انتظار می رود در میادین نفتی واکا موئرتا در مجموع 22 میلیارد و 800 میلیون بشکه نفت موجود باشد که آن را به یکی از بزرگ ترین میادین تاریخ تبدیل می نماید.

آرژانتین از سال 2001 و به دلیل عقب انداختن بازپرداخت بدهی هایش از بازارهای سرمایه اخراج شد به رغم اینکه به سرمایه گذاری شدید خارجی احتیاج دارد. پوتین همچنین از آرژانتین دعوت نموده است تا در نشست گروه بریکس با حضور برزیل، هند، چین، آفریقای جنوبی و روسیه شرکت کند. قرار است این گروه در هفته جاری در برزیل تشکیل جلسه دهند. اهمیت این گروه علاوه بر میزان جمعیت، در تمایز شتاب اقتصادی آن و در اختیار داشتن 28درصد از قدرت اقتصادی دنیاست. یکی از روینمودهای این گروه، کاهش وابستگی اقتصادی و اقتصادی به اروپا و آمریکاست. پوتین فینال جام دنیای را مهمان برزیلی ها خواهد بود تا در خاتمه این دوره از بازی ها دیلما روسف چریک دیگری از آمریکای لاتین رسما مسئولیت بازی های جام دنیای 2018 را به پوتین واگذار کند. ظاهر امر این است که غرب در مهار مسکو تاکنون پیروز نبوده است. استفاده نابخردانه از سلاح تحریم و گسترش دامنه آن باعث ایجاد بلوکی از کشورهای تحریمی و شکل گیری قطب بندی های جدید در عرصه بین الملل شده است.

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 320

به "نوستالژی شوروی در هاوانا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوستالژی شوروی در هاوانا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید