نفس های سنگین دریا

به گزارش سرگرمی تفریحی، کاظم گلخنی - خبرنگار : بیش از یک دهه از شروع به کار تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس می گذرد اما هنوز بخشی از فاضلاب شهری و صنعتی راهی سواحل می گردد و آسیب های جبران ناپذیری را به سلامت مردم و محیط زیست دریا وارد می نماید.

نفس های سنگین دریا

آسیب های ناشی از ورود فاضلاب به دریا، ناکامی وزارت نیرو در استانداردسازی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس و در مقابل کوشش دولت برای سدسازی و انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به مناطق مرکزی کشور از جمله موضوعات مهمی است که مدت هاست باعث نگرانی شهروندان هرمزگانی و فعالان محیط زیستی شده است. فعالان محیط زیستی هرمزگان معتقدند در طول ساحل بندرعباس خروجی های متعددی مانند خورها و ورودی های فاضلاب وجود دارد که آب های آلوده را به صورت مستقیم وارد دریا می نماید.

  • برنامه 5 ساله سوم برای تصفیه فاضلاب

در همین ارتباط عضو هیات علمی مؤسسه جنگل ها و مراتع کشور در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگاران گفت: طبق برنامه 5 ساله سوم، همه شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت باید مجهز به تصفیه خانه فاضلاب برای بازچرخانی آب و استفاده مجدد آن در کشاورزی و فضای سبز شده باشند. محمد درویشی اضافه نمود: این در حالی است که بیشتر تصفیه خانه های فاضلاب نظیر بندرعباس به دلیل نداشتن استانداردهای لازم قادر به تصفیه فاضلاب نیستند و همین شوری آب تصفیه شده باعث بی میلی خریداران می گردد. درویشی در ادامه گفت: در چنین شرایطی، وزارت نیرو، بخش عظیمی از انرژی و بودجه خود را صرف ایجاد سدهای مخزنی و انتقال آب دریا می نماید.

  • نمونه های پیروز تصفیه فاضلاب

این فعال محیط زیست با اشاره به فعالیت پیروز تصفیه خانه های فاضلاب اصفهان و قزوین می افزاید: تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس استاندارد نیست و باعث آلودگی محیط زیست و مخاطرات جدی برای سلامت شهروندان شده است. وی ادامه می دهد: در حالی که بعضی شهرها نظیر اصفهان و قزوین در این روند پیروز هستند و فاضلاب تصفیه شده را می فروشند، این استانداردسازی در بندرعباس با توجه به اهمیت این شهر به دلیل مجاورت به دریا انجام نشده است. درویشی در ادامه بیان می نماید: هم اکنون بیش از 56 سد مخزنی بتنی، سنگی و خاکی در استان فعال است و مطالعات برای ایجاد 10 سد دیگر شروع شده است. ضمن این که چندین طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان کلید خورده، طرح تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس پس از گذشت حدود ده سال هنوز به انتها نرسیده است.

  • تنش ها اجتماعی

این فعال محیط زیست به تنش های اجتماعی بین میناب و بندرعباس به خاطر انتقال آب سد استقلال میناب اشاره می نماید و ادامه می دهد: وزارت نیرو انرژی و توجه خود را برای ایجاد سد صرف می نماید در حالی که این طرح ها باعث بی آبی دشت های پایین دست می گردد. پدیده فروچاله های میناب و اعتراضات فعالان محیط زیستی مینایی از آثار این سدسازی است.

وی می گوید: شفاف تر این که کمیت آب برای وزارت نیرو مهم تر از کیفیت آن است. به همین دلیل تصفیه خانه های فاضلاب بعضی شهرها مثل بندرعباس غیراستاندارد باقی مانده اند اما بودجه برای احداث سدهای جدید و انتقال آب دریا فراهم است. درویشی در ادامه می افزاید: تعجب از مسئولان و افرادی است که در مقابل سیل فاضلاب و آلودگی هایی که وارد خلیج فارس می گردد سکوت می نمایند. ورود زباله و فاضلاب به دریا تاثیر منفی شدیدی بر اکوسیستم موجودات آبزی گذاشته و باعث از بین رفتن بعضی گونه های آبزی و کاهش صید و معاش مردم منطقه می گردد.

  • دلایل کندی پروژه

مدیر آبفای استان در تشریح آخرین وضعیت پروژه احداث، ارتقا و توسعه تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس گفته بود: احداث و ارتقای تصفیه خانه موجود و ایستگاه پمپاژ اصلی ظرف مدت 24 ماه به انتها می رسد اما عدم عقد نهایی قراردادهای فروش پساب و تامین نشدن بودجه مورد احتیاج این پروژه، احداث تاسیسات انتقال پساب به محل مصرف را کند نموده است. امین قصمی زمان مورد احتیاج برای اجرای شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب را 36 ماه عنوان و اظهار نموده بود: شرکت سرمایه گذار این طرح مبلغ 2500 میلیارد ریال را در بخش های مختلف این پروژه سرمایه گذاری نموده تا هدف ارتقای کمی ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب از 64 هزار به 80 هزار متر مکعب در شبانه روز و احداث خط انتقال پساب به طول 25 کیلومتر محقق گردد.

مدیرعامل آبفای هرمزگان ادامه داد: عملیات راهبری، نگهداری، بهره برداری و تعمیرات ایستگاه ها و تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس از سال 85 به بخش خصوصی واگذار شده است و این شرکت علی رغم موانع پیش رو سعی نموده خود را به برنامه زمان بندی نزدیک کند. وی ساماندهی فاضلاب را یکی از دغدغه های به حق مردم بندرعباس خواند و گفت: متأسفانه پس از خروج آمریکا از توافق نامه برجام، توافق های اجرا شده با سرمایه گذاران خارجی به صورت یک طرفه لغو و کار با کندی روبرو شده است.

  • تجهیزات مدرن کشورهای حاشیه خلیج فارس

محمد درویشی، فعال محیط زیست: به ادعای بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس فاضلاب و پساب آب شیرین کن های خود را به خلیج فارس می ریزند اما تاکنون مدرک مستندی در این رابطه یافت نشده است. کشورهای حاشیه خلیج فارس در حفظ محیط زیست دریا اصولی تر عمل می نمایند به این دلیل که فاضلاب آن ها با دستگاه های استاندارد تصفیه می گردد و پساب آب شیرین کن ها در این کشورها توسط تجهیزات مدرن به صورت نمک صنعتی صادر می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 10

به "نفس های سنگین دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفس های سنگین دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید