نخستین مطالبه میراث فرهنگی در راستای ثبت جهانی حذف سواره از محوطه هگمتانه است

به گزارش سرگرمی تفریحی، ایسنا/ براساس خبرهای منتشر شده، نخستین مطالبه میراث فرهنگی در راستای ثبت جهانی حذف سواره از محوطه هگمتانه است.

نخستین مطالبه میراث فرهنگی در راستای ثبت جهانی حذف سواره از محوطه هگمتانه است

دکتر صاحب محمدیان منصور، مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه با بیان اینکه محلی در هگمتانه که پایه ستون هخامنشیان در آن کشف شده، در حال حاضر به پارکینگ تبدیل شده است، اظهار کرد: جداره های خیابان اکباتان اوضاع اسفناکی دارد و باید مانند پیاده راه بوعلی مدیریت گردد.

وی با اشاره به اینکه در حق خیابان اکباتان اجحاف شده و باید روی این موضوع بیشتر کار کنیم و ساماندهی جداره ها در اولویت است، اضافه نمود: 90 درصد کار ما در راسته بازارها حذف زواید است و تا زمان آمدن ارزیابان باید این کارها انجام گردد.

محمدیان منصور با بیان اینکه کاروانسراهایی در بازار همدان وجود دارد که 20 سال است رها شده اند، توضیح داد: سال جاری به بهانه ثبت جهانی بودجه ای برای این بناها در نظر گرفته می گردد که در احیای آنها تأثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ترافیک باید از عرصه هگمتانه حذف گردد، بیان کرد: توسعه مالی استان یکی از مهمترین برنامه ها در ثبت جهانی هگمتانه است، چرا که توسعه مالی همدان در گرو ثبت جهانی است.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه با اشاره به اینکه ثبت جهانی هگمتانه باعث می گردد گردشگر های خارجی بیشتری جذب همدان گردد، بیان کرد: این مسأله آورده مالی بالایی نیز با خود به همراه دارد.

محمدیان منصور با بیان اینکه ورود گردشگر خارجی فواید زیادی برای همدان دارد، اضافه نمود: به نتیجه رسیدن ثبت جهانی هگمتانه علاوه بر همکاری بین دستگاهی، نیازمند اطلاع رسانی به وسیله رسانه ها و مطلع سازی مردم نیز است.

وی با اشاره به اینکه عمده فعالیت مالی مردم همدان سرمایه گذاری در ساخت و ساز و مسکن است، گفت: تا چند سال آینده ساخت آپارتمان می تواند در همدان ادامه پیدا کند؟ بالاخره در یکجایی از مسیر افول می نماید، چنانچه امروز نسبت به 10 سال گذشته سوددهی این بخش کمتر شد بنابراین برای توسعه اقتصاد همدان نیازمند راهکارهای دیگری هستیم که یکی از مهمترین آنها توسعه گردشگری و افزایش آثار ثبت جهانی در همدان است.

محمدیان منصور با بیان اینکه مردم نباید این تصور را داشته باشند که ثبت جهانی تنها به نفع میراث فرهنگی یا دیگر دستگاه های دولتی است، گفت: شهروندان باید مطلع شوند با این اقدام آورده مالی بیشتری وارد همدان می گردد که باعث رونق مالی، فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.

وی به تأثیر ثبت جهانی در پویایی و نشاط شهر نیز اشاره نمود و گفت: ورود گردشگر خارجی یعنی ارزآوری و درآمدزایی بیشتر برای شهر و در نتیجه شهر به یک شهر فعال تبدیل خواهد شد و بسترهای مختلف آن از جمله حمل و نقل، هتل ها، راه آهن و...پویاتر می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 7 بهمن 1401 بروزرسانی: 7 بهمن 1401 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1945

به "نخستین مطالبه میراث فرهنگی در راستای ثبت جهانی حذف سواره از محوطه هگمتانه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین مطالبه میراث فرهنگی در راستای ثبت جهانی حذف سواره از محوطه هگمتانه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید