موفقیت ایران در درمان های منحصربه فرد سرطان ، توسعه کیت درمان در کشور

به گزارش سرگرمی تفریحی، متخصصان ایرانی پیروز به ساخت یک کیت مخصوص درمان های شخصی شده اند که مسیر درمانی بیماران سرطانی را مؤثرتر می نماید.

موفقیت ایران در درمان های منحصربه فرد سرطان ، توسعه کیت درمان در کشور

خبرنگاران- زهرا خلجی- تشخیص سرطان به عنوان نخستین مرحله از فرایند سخت و پرچالش دست و پنجه نرم کردن با تومورهای بدخیم می تواند با درمان های شخصی سازی شده و مؤثر همراه باشد. متخصصان سرطان شناسی مدت هاست به فکر ساخت داروهای شخصی برای هر فرد مبتلا به سرطان هستند.

حالا در ایران متخصصان پژوهشگاه رویان، برای نخستین بار ابزاری به شکل یک کیت توسعه داده اند که برترین ترکیب دارویی را برای هر فرد مبتلا به سرطان فارغ از نوع آن، تشخیص داده و به متخصص آنکولوژیست معرفی می نماید.

شخصی سازی درمان؛ پیشرفت تازه علمی

شاید اصطلاح پزشکی شخصی را شنیده باشید. این اصطلاح یعنی مراقبت های پزشکی هر فرد براساس ژن ها و بیماری خاص او پیگیری می گردد. ژن ها اطلاعاتی هستند که به سلول های بدن انسان دستور می دهند چگونه رشد و نمو نمایند. بسیاری از سرطان ها بر ژن های خاصی تأثیر می گذارند یا درگیر می شوند. پزشکی شخصی سرطان از مطالعات ژن های انسانی و ژن های سرطان های مختلف ناشی می گردد. این مطالعات به محققان یاری نموده است تا درمان های مؤثرتری را طراحی نمایند.

آنها بعلاوه از اطلاعات ژنتیک برای توسعه آزمایشات سرطان و راه های پیشگیری از آن استفاده می نمایند. داروهای سرطان شخصی می توانند عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر انواع درمان داشته باشند چون به شکل خاص تر و منحصربه فرد برای همان بیمار طراحی شده اند. درمان شخصی ممکن است سلول های سالم را کمتر و سلول های درگیر در سرطان را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد.

توسعه کیت درمان شخصی در کشور

محققان در پژوهشگاه رویان پس از تحقیق طولانی که 6سال زمان برد، پیروز به توسعه یک کیت آزمایشگاهی شده اند که می تواند برترین ترکیب دارویی برای مبتلایان به سرطان های مختلف را تشخیص دهد. این کیت تشخیصی برترین نوع دارو برای مبتلایان به سرطان های مختلف را که به درمان های کلی مانند شیمی درمانی جواب ندهند، معرفی می نماید.

در پژوهشگاه رویان محققان به این نتیجه رسیدند که زمانی که بیمار جراحی را انجام می دهد، می توان بافت توموری را از بدن بیمار دریافت و سلول های توموری را از آن خارج کرد و در واقع با این عمل، مدلی شبیه ناحیه توموری ایجاد می گردد و با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف آزمایشگاهی و تست کردن طیفی از داروها روی این توده شبیه سازی شده، برترین ترکیب دارویی که این شبه توموری به آن جوابگو بوده، معرفی و در اختیار آنکولوژیست ها قرار می گیرد. تیم تحقیقاتی از نوعی کیت برای سرطان های پوست ملانوما، معده و پستان استفاده نموده اند.

پزشکی دقیق

پزشکی دقیق چند سالی است در جهان مطرح شده و جرقه افزایش درمان هدفمند متناسب با مشخصات تومور بیمار خاص را به همراه داشته است. انگلیس، آمریکا و فرانسه چند سالی است که برای شخصی سازی درمان های سرطان در کوشش هستند. تجزیه و تحلیل ویژگی های مولکولی تومور، منجر به درک بهتر و در نتیجه درمان بیماری می گردد و به متخصصان یاری می نمایند با پیش بینی برترین درمان برای بیمار از عود احتمالی آن نیز جلوگیری نمایند.

در فرانسه انستیتو کوری و آجیلنت از سال2020 با یکدیگر همکاری نموده اند تا یک ابزار جامع توالی یابی پروفایل ژنومی برای تومورهای جامد ایجاد نمایند. کیت ساخته شده به وسیله آنها که اخیرا به وسیله آجیلنت به بازار عرضه شده است، در حال حاضر به طور گسترده و معمول در گروه بیمارستانی انستیتو کوری استفاده می گردد. این کیت، ژن درگیر در سرطان را توالی یابی می نماید تا ناهنجاری های ژنتیک کلیدی را شناسایی نموده و همه آنها را با یک آزمایش نشان دهد.

این کیت در حقیقت از تمام جهش های تومور، یک کارت شناسایی تهیه می نماید که به عنوان یک موهبت برای رمزگشایی بیماری، جمع آوری اطلاعات ارزشمند برای تشخیص، پیش آگاهی، پیش بینی پاسخ به درمان هدفمند، روشن کردن استعدادهای ژنتیک سرطان و مشارکت بیماران در آزمایشات بالینی عمل می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 شهریور 1402 بروزرسانی: 2 شهریور 1402 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 2028

به "موفقیت ایران در درمان های منحصربه فرد سرطان ، توسعه کیت درمان در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت ایران در درمان های منحصربه فرد سرطان ، توسعه کیت درمان در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید