موضوع مترو و اخذ عوارض آلایندگی، سرفصل مطالبات شهرداری تبریز از دولت است

به گزارش سرگرمی تفریحی، خبرنگاران/آذربایجان شرقی شهردار تبریز گفت: پرداخت اوراق مشارکت مترو و اخذ عوارض آلایندگی پتروشیمی و پالایشگاه، مهمترین مطالبات شهرداری تبریز از دولت است.

موضوع مترو و اخذ عوارض آلایندگی، سرفصل مطالبات شهرداری تبریز از دولت است

ایرج شهین باهر در جلسه همفکری کنندگان مجلس با اعضای شورای شهر تبریز، اظهار کرد: نزدیک به هزار میلیارد تومان از پتروشیمی و پالایشگاه تبریز طلب داریم که از سال 92 تا به امروز پرداخت نشده است، در حالی که باید پتروشیمی یک درصد فروش خود را به شهرداری پرداخت کند.

وی ادامه داد: آلایندگی موجود در سطح شهر، بر اثر فعالیت این دو مرکز به وجود آمده و با تکذیب آن مسئله ای حل نمی شود.

وی با اشاره به کاهش هزینه ها در دوره پنجم شورای شهر، بیان نمود: در این دوره تمامی بدهی های دوره های قبلی مدیریت شهری پرداخت شده و در کنار این در سایه تلاش همکاران مبنای درآمد شهرداری را تراکم فروشی قرار نداده ایم.

شهردار تبریز با اشاره به پیشگیری از تغییر کاربری فضای سبز، اظهار داشت: با این که درآمد شهرداری تبریز از محل تغییر کاربری ها به فصای سبز منتفی شده، اما علاوه بر آن چند واحد مسکونی را نیز تملک و با تغییر کاربری به فضای سبز تبدیل کرده ایم.

وی، ساماندهی امور املاک متعلق به شهرداری را از دیگر فعالیت های چشمگیر این دوره از شورای شهر و شهرداری تبریز برشمرد و اضافه کرد: سه هزار میلیارد تومان از املاک بلاتکلیف شهرداری را به مجموعه بازگردانده ایم و از دیگر اقدامات مهم و قابل توجه، اخذ سند تک برگی برای املاک شهرداری از جمله عمارت ساعت است.

وی مهمترین دستاورد شورای پنجم و شهرداری تبریز را کسب دوباره اعتماد عمومی مردم به این مجموعه مطرح نمود و گفت: به اذعان همه عزیزان به نسبت چهار سال پیش نگاه مردم به شورا و شهرداری بهبود یافته است.

شهین باهر، مبارزه با فساد را بخش دیگری از کارنامه مدیریت شهری خواند و اضافه کرد: در موضوع مبارزه با فساد به صورت جدی در این سه سال ورود کردیم و با حذف واسطه ها تمامی مبادی سوءاستفاده بسته شده است.

وی ادامه داد: در این سه سال هیچ قرارداد و پیمانی را بدون ترک تشریفات واگذار نکردیم و تمامی قراردادهای شهرداری و جزئیات آن اعم از آگهی مناقصه، مبلغ قرارداد و مدت قرارداد در سایت شهرداری تبریز برای بازدید عموم قابل مشاهده است.

وی اظهار داشت: هدف ما ایجاد شفافیت و کسب اعتماد عمومی مردم و قطع ارتباطات ناسالم است و این امر مستلزم هزینه هایی بود که در این مدت پرداخت کردیم.

شهردار تبریز با اشاره به کاهش سهم شهرداری ها در بودجه دولت، یادآور شد: شهرداری ها تمامی بسترهای فعالیت شهری به جز سه درصد ارزش اضافه کرده را فراهم کرده اند که این رقم نیز همه ساله در حال کاهش بوده و درآمدی از این محل ندارند.

وی ادامه داد: به عنوان کننده شهرداران کشور پیشنهاد ما این است که نگذاریم سهم شهرداری ها در بودجه از 30 درصد کم شود.

وی با اشاره به پیگیری کنندگان مجلس برای اخذ سهم شهرداری ها و اعتبارات دولتی برای انجام پروژه ها، تأکید کرد: کنندگان مجلس با مراجعه به وزارتخانه های مختلف علاوه بر پیگیری مطالبات قانونی شهرداری، در موضوع جذب اوراق مشارکت و امتیازهای دولتی نیز مجوزهای لازم را اخذ کنند، چرا که ما 130 میلیاردتومان برای خرید اتوبوس درخواست کردیم و تنها برای 45 میلیاردتومان آن مجوز صادر شد.

شهین باهر اضافه کرد: در شهرهای دیگر با پیگیری کنندگان مجلس، مجوزهای لازم و اعتبارهای دولتی را دریافت می کنند که ما نیز انتظار داریم کنندگان محترم استان در این راستا همیار ما باشند.

درخواست از کنندگان مجلس برای پیگیری مشکل کمبود آب تبریز

رییس شورای شهر تبریز نیز در این دیدار گفت: انتظار داریم موضوع انتقال آب به تبریز به صورت جدی از سوی کنندگان مجلس و استانداری پیگیری شود تا شاهد رفع مشکل کمبود آب برای شهر و شهروندان باشیم.

شهرام دبیری با اشاره به قطعی آب در مناطق مختلف تبریز، گفت: اقدامات اجرا شده برای اجرای فاضلاب شهری تبریز قابل تقدیر بوده و شهرداری و شورای شهر نیز اقدامات مناسبی در این زمینه داشته است.

وی اضافه کرد: رینگ تبریز برای اتصال منابع آبی درحال انجام بوده و نیمی از آن به اتمام رسیده و مابقی نیز درحال اجرا است.

وی، شورای شهر را مجلسی برای شهر دانست و تاکید کرد: 34 وظیفه برای شوراهای شهر مشخص شده که نظارت، مشخص قوانین و مشخص شهردار جزو آن ها بوده و 28 وظیفه نیز برای شهرداری مشخص شده است.

دبیری در ادامه با اشاره به وجود مدیریت واحد شهری در شهرهای بزرگ دنیا، گفت: در دنیا شهرداری متولی امور شهری است، اما در ایران اینگونه نیست.

وی با بیان این که رییس جمهوری با ایجاد مدیریت واحد شهری موافقت کرده است، گفت: تنها مشکل، مخالفت هایی از جانب وزیران بوده که مانع از ایجاد آن شده است.

وی با تاکید بر کمک های دولت در زمینه مترو و اتوبوسرانی در گذشته، گفت: امروز بودجه ها کاهش یافته است و هرچند شرایط مترو نسبتا خوب است، اما اتوبوسرانی فرسوده شده و نمی توان اتوبوسی وارد کرد.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز تشریح کرد: در خصوص رفع حاشیه نشینی نیز شهرداری تبریز با ارائه تسهیلات مختلف اقدام به رفع حاشیه نشینی و سکونت در بافت فرسوده کرده و در بافت های حاشیه نشینی مجاز و بافت فرسوده عوارض پروانه اخذ نمی شود.

وی بیان نمود: در برخی پروژه های شهری نیازمند واگذاری زمین از سوی راه و شهرسازی هستیم که از کنندگان مجلس می خواهیم در این خصوص پیگیری های لازم را داشته باشند.

به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، وی گفت: ساماندهی حاشیه نشینی نیازمند عزم جدی استانی و کشوری است.

دبیری اظهار کرد: 360 میلیارد تومان از بدهی های شهرداری تهاتر شده که نسبت به شهرهای دیگر کم است و باید در این زمینه کمکی از سوی کنندگان مجلس انجام شود.

7000 واحد مسکونی پرخطر در مجاورت اتوبان پاسداران

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت همفکری و همکاری کنندگان مردم تبریز در مجلس با اعضای شورا، گفت: اتاق مشترک کنندگان و اعضای شورای شهر تبریز باید تشکیل شده و در خصوص مسائل مختلف مصاحبه انجام شود.

فریدون بابایی اقدم گفت: تفاهم نامه های سه جانبه در سیستان و بلوچستان، اصفهان و قم برای رفع مشکل حاشیه نشینی امضا شده تا واحد های مسکونی با همکاری مسکن و شهرسازی، کمیته امداد و برنامه و بودجه و استانداری احداث شود.

وی با تاکید بر این که ضروری است در تبریز نیز این مهم پیگیری شود، ادامه داد: الحاق شهرک جوانان به محدوده شهر تبریز اخیرا در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تصویب شد که می توان با تراکم چهار طبقه ای در این شهرک مساکن امن برای حاشینه نشینان احداث کرد.

بابایی اقدم اظهار کرد: 7000 واحد مسکونی پرخطر در 48 هکتار در مجاورت اتوبان پاسداران وجود دارد که باید از ظرفیت شهرک جوانان در این خصوص استفاده کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اگر شهرداری سالانه 400 میلیارد تومان در یک سال برای بازآفرینی شهری هزینه می کند، دولت باید حداقل هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه داشته باشد.

دولت به موضوع متروی تبریز ورود کند

فرج محمد قلیزاده، عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه با بیان این که دولت به موضوع متروی تبریز باید ورود کند، گفت: اختصاص بودجه برای متروی تبریز ضروری است.

وی گفت: 80 درصد درآمد شهرداری ها از فروش تراکم و ماده 100 و همچنین تغییر کاربری تامین می شود و این خود باعث نارضایتی است.

وی گفت: تعجب آور است که دولت و مجلس در 40 سال گذشته تقریباً شهرداری ها را رها کرده اند ولی 70 درصد مردم مستقیم و یا غیر مستقیم با شهرداری ها در ارتباط هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تبریز برای شمالغرب کشور موتور محرک است که رکود و رونق در آن موجب رکود و رونق در کل منطقه خواهد شد که ضروری است پروژه های بزرگ در تبریز انجام شود.

وی اضافه کرد: اجرای متروی تبریز با شرایط موجود سال ها به طول خواهد انجامید که باید اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شود و دولت بودجه لازم را برای این پروژه اختصاص دهد.

محمد قلیزاده در خصوص پروژه مقبره الشعرا نیز گفت: شهرداری به تنهایی نمی تواند برای اتمام این پروژه هزینه کند؛ لازم است از بودجه های ملی برای اتمام پروژه جذب کنیم.

شوراها باید زیر نظر مجلس شورای اسلامی فعالیت کنند

غلامحسین مسعودی ریحان، عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: هرچقدر شان شورای شهر افزایش یابد اقدامات آن نیز بهتر خواهد بود.

وی اظهار کرد: شورای شهر نباید زیرنظر وزارت کشور باشد و با توجه به انتخاب اعضای شورای شهر و کنندگان مجلس با رای مردم، شوراها باید زیرنظر مجلس شورای اسلامی فعالیت کنند.

مسعودی ریحان ادامه داد: شورای استان آمادگی دارد تا خانه ملت متشکل از اعضای شوراها و کنندگان مجلس تشکیل شود.

وی با بیان این که همه باهم باید برای رفع مشکل آب تبریز اقدام کنیم، گفت: تنها راهکار رفع مشکل کمبود آب تبریز انتقال آب از ارس است که در زمان ارائه این طرح موضوع انتقال آب به دریاچه ارومیه مطرح بود که مخالفان بسکمک داشت، اما با همکاری کنندگان استان های آذربایجان شرقی و غربی این پروژه کلید خورد.

قدردانی از پرداخت منظم حقوق کارکنان و کارگران توسط شهرداری تبریز

کریم صادق زاده، سخنگوی شورای شهر تبریز نیز در این جلسه از پرداخت منظم حقوق کارکنان و کارگران توسط شهرداری تبریز قدردانی کرد.

وی گفت: شهرداری تبریز با خانواده بزرگی از کارکنان در حوزه خدمات رسانی به شهر و شهروندان فعالیت می کند و جا دارد از تلاش های مدیران و کارکنان شهرداری قدردانی کنیم. ماهانه 100 میلیارد تومان هزینه پرسنل شهرداری است که پرداخت به موقع آن قابل تقدیر است.

وی با اشاره به این که پرداخت حقوق کارکنان در این شرایط مالی به صورت منظم انجام می شود، گفت: امیدواریم موضوع طرح عقد قرارداد مستقیم با کارگران نیز با پیگیری کنندگان مجلس محقق شود و امنیت شغلی کارگران در کنار امنیت مالی آنان تحقق یابد.

صادق زاده با تاکید بر این که احداث بیمارستان 327 تختخوابی تبریز و 96 تختخوابی شهر سهند دیگر مطالبه جامعه کارگری از کنندگان مجلس است، اضافه کرد: از شهرداری تبریز به خاطر اختصاص زمین 45 هزار متری برای احداث این بیمارستان قدردانی می کنیم.

وی ادامه داد: مقرر شد 102 میلیارد تومان از بابت ارزش زمین به شهرداری پرداخت شود که تا کنون اقدام مناسبی در این خصوص انجام نشده که اگر این مهم انجام نشود بودجه هزار میلیاردی تامین اجتماعی نیز کارساز نخواهد بود.

شورای پنجم به سمت ایجاد شهر هوشمند حرکت می کند

سعید نیکوخصلت، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: اقدامات مناسبی در زمینه های فرهنگی، زیست محیطی و اجتماعی اجرا شده است.

وی با بیان این که در مدیریت شهری به دیدگاه های نو نیاز است، ادامه داد: تعامل با کنندگان مجلس، میراث خوبی از شورای پنجم برای دوره های بعد است.

وی با بیان این که در زمینه شهر هوشمند مصوبات خوبی داشته ایم و به سمت شهر هوشمند حرکت کرده ایم، تاکید کرد: در زمینه ثبت املاک که مسائل زیادی وجود داشت، بسکمک از مسائل با همکاری شهرداری و شورای شهر حل شد و در زمینه مترو تبریز نیز اقدامات بسیار خوبی اجرا شده است.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: در این مدت، برنامه پنج ساله تدوین شد و هیچ قراردادی با ترک تشریفات انجام نشده است؛ در زمینه فرهنگی هنری اقدامات مثبتی اجرا شده و به سمت عدالت فرهنگی حرکت کردیم.

وی با اشاره به این که در زمینه آب و فاضلاب، شبکه فاضلاب گسترش مناسبی یافته است، گفت: امروز اکثریت ما به انتقال آب به شهر فکر می کنیم اما در دنیا به سمت بازفراوری و تصفیه آب فکر می کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز مطرح نمود: بودجه وزارت بهداشت و درمان هزاران میلیارد تومان است اما بودجه ورزش بسیار کمتر است؛ متاسفانه ما پیشگیری نمی کنیم و به درمان توجه داریم.

کنندگان مجلس پیگیر حل مسائل مردم باشند

محرم محمدزاده، عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه کنندگان مجلس پیگیر حل مسائل مردم باشند، گفت: جلسات بین اعضای شورا و کنندگان مجلس برای حل مسائل شهری تداوم داشته باشد.

وی گفت: شورای شهر کننده تمام شهر است و ما باید برای حل مسائل تلاش کنیم.

وی با اشاره به این که کنندگان مجلس می توانند مسائل و مسائل را در سطح کشوری پیگیری و حل کنند، اضافه کرد: زمانبندی برای برگزاری جلسات مشترک اعضای شورای شهر و کنندگان مجلس انجام شود تا در مدت های مشخص از مسائل و مسائل شهر سخن گفته شود، چراکه اختیارات شورای شهر محدود است.

محمدزاده با بیان این که حذف شرکت های پیمانکاری و پیگیری تسریع پروژه انتقال آب ارس به تبریز از دیگر خواسته های ما است، ادامه داد: حل مشکل حاشیه نشینی در شهر تبریز دیگر مطالبات ما از کنندگان مجلس است.

دولت بودجه کمکی برای شهرداری کلانشهرها اختصاص دهد

محمد حسن اسوتچی، عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: باید برای حل مسائل شهرداری ها بودجه از سوی دولت به کلانشهرها اختصاص یابد.

وی اضافه کرد: کنندگان مجلس درخواست کلان شهرها را پیگیری کنند، آن زمان که مجلس تصمیم به استقلال شهرداری از دولت گرفت، امروز نیز کنندگان مجلس می توانند پیگیر مسائل شهرداری در زمینه مالی باشند.

وی تاکید کرد: نباید شورای شهر به شهرداری محدود شود؛ می توان بعد از رفع مسائل موجود، شورای شهر را به شورای واقعی شهر تبدیل کرد.

اسوتچی اضافه کرد: متاسفانه شاهد رها شدن شهرداری های کلانشهرها از سوی دولت هستیم و این درست نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 886

به "موضوع مترو و اخذ عوارض آلایندگی، سرفصل مطالبات شهرداری تبریز از دولت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موضوع مترو و اخذ عوارض آلایندگی، سرفصل مطالبات شهرداری تبریز از دولت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید