مصرف زیاد خرمالو علت شایع انسداد معده و روده در شمال کشور

به گزارش سرگرمی تفریحی، خبرگزاری خبرنگاران- دکترعابدی فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی بابل هموطنان اصراری به خوردن بیش از یک عدد خرمالو در روز نداشته باشند .

مصرف زیاد خرمالو علت شایع انسداد معده و روده در شمال کشور

به گزارش خبرنگارخبرنگاراندفترمازندران درشهرستان بابل:، دکترعابدی فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی بابل ازایجاد بروز انسداد معده و روده در اثر مصرف بیش از میزان خرمالو خبر داد و گفت: هموطنان اصراری به خوردن بیش از یک عدد خرمالو در روز نداشته باشند .

دکتر سیدحسن عابدی فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بیماری بزوآر ، یک توده جامد از مواد هضم در معده نشده است که در مجاری گوارشی تجمع پیدا می نمایند و در مواقعی موجب انسداد در راستا گوارشی می شوند که این توده ها عموما در معده ایجاد می شوند و در مواردی ممکن است در روده کوچک و روده بزرگ نیز ظاهر شوند .

وی با اشاره به اینکه بزوآر معده هم در بچه ها و هم در بزرگسالان و حتی در بعضی از حیوانات ایجاد می شود، بیان داشت: بیماری بزوآر گوارشی در واقع توده هایی از مواد غیر قابل هضم و غیر قابل خوردن هستند که وارد دستگاه گوارش شده اند .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: این بیماری در در افرادی که سیستم گوارش نرمالی دارند هم ایجاد می شود؛ ولی امکان بروز آن در افرادی که سیستم گوارشی در آن ها طبیعی نیست، بیشتر است .

وی ادامه داد: این بیماری در افرادی که دارای سابقه جراحی معده، دیابت یا بیماری کلیه پیشرفته ، سابقه بیماری های روانی یا اختلالات رشد، بیشتر دیده می شود .

دکتر عابدی بیان داشت: فیبر های غذایی غیر قابل هضم در میوه ها و سبزیجات مانند کرفس، کدو تنبل، آلو، کشمش، تره فرنگی، چغندر، خرمالو و پوسته آفتابگردان وجود دارند که شایع ترین علل ایجاد بزوآر معده هستند .

وی افزود: توده هایی با تارهای مو و الیاف لباس و فرش، تجمع داروهایی که به خوبی در مجاری گوارشی منتشر نشده اند، نیز از عوامل دیگر ایجاد این بیماری هستند .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که خرمالو یک میوه بسیار مفید، سرشار از کلسیم و انواع ویتامینها و فیبر است، اذعان داشت: بعضی از مردم گمان می نمایند که حالت چسبندگی این میوه باعث انسداد معده یا روده می شود در صورتی که این باور اشتباه است .

دکتر عابدی گفت: خرمالو، میوه راحت الحلقومی است و مردم، مثل سیب یا گلابی آن را خوب نمی جوند و حتی در بسکمک از موارد، آن را نجوییده قورت می دهند. بنابراین، تکه های له نشده خرمالو کم کم در داخل معده و گاها در انتهای روده کوچک جمع و با غذاهای دیگر موجود در معده ترکیب می شوند و باعث انسداد آن می شوند. به علاوه، تانن موجود در خرمالو هم می تواند به عنوان عاملی برای انسداد معده یا روده محسوب شود .

وی گفت: بزوآر معده اغلب بدون علامت بوده اما میتواند موجب بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، کاهش وزن و احساس پری بعد از خوردن حتی میزان کمی غذا می شود .

دکتر عابدی بیان داشت: این بیماری گوارشی همچنین زخم های گوارشی، خونریزی و انسداد روده را سبب می گردند که مرگ بافتی را در بخشی از سیستم گوارش در پی دارد .

فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بزوآر های کوچک ممکن است به خودی خود و یا بعد از مصرف داروهایی که به بخش شدن توده کمک می نمایند، از مجاری گوارشی عبور نمایند و در موارد شدید خصوصا تریکو بزوآرها، اغلب به جراحی نیاز است .

وی ادامه داد: بهترین توصیه ای که می توان برای پیشگیری از انسداد معده و روده در اثر مصرف بیش از میزان خرمالو کرد، این است که در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کرد و افراد اصراری به خوردن بیش از یک عدد خرمالو در روز نداشته باشند و تازه آن یک عدد را هم خوب بجوند تا مسئله ای برایشان پیش نیاید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1669

به "مصرف زیاد خرمالو علت شایع انسداد معده و روده در شمال کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف زیاد خرمالو علت شایع انسداد معده و روده در شمال کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید