مسجد جامع ارومیه یکی از قدیمی ترین بناهای ارومیه است

به گزارش سرگرمی تفریحی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، مسجد جامع ارومیه یکی از قدیمی ترین بناهای ارومیه است.

مسجد جامع ارومیه یکی از قدیمی ترین بناهای ارومیه است

قدم زدن و پیاده روی در جهت تاریخ برای دیدن مسجدی که قدمتش به دوران سلجوقی می رسد، حس و حال فوق العاده ای در انسان ایجاد می کند. در جهت عبور از تونل تاریخ و بازار ارومیه که خود نیازمند گشودن باب دیگری برای وصف زیبایی هایش است با گذر از راسته های مختلف، مسجدی زیبا در دل بازار قدیمی شهر خودنمایی می کند.

سفری به قرن هفتم هجری است، مسجد جامع ارومیه با قدمتی نزدیک به هفتصد سال یکی از نخستین بناهای تاریخی ثبت شده آذربایجان غربی از دوران سلجوقی است.

مجموعه ای از صحن شامل شبستان، محراب ایلخانی، چهلستون، حجرات اطراف صحن، شبستان ضلع شرقی گنبد خانه است.

از در چوبی زیبایش وارد محوطه می شویم، شاید در نگاه اول مسجد کوچک و ساده ای به نظر برسد اما شبستان عرفانی اش، چهلستون مسجد، منبر چوبی زیبا و محرابی که انسان را میخکوب می کند. آری، چشمان آدمی از دیدن این همه زیبایی سیر نمی شود.

در تاریخ آمده است محراب مسجد از نظر گچبری و خطوط در اعداد زیباترین آثار هنری دوران مغول است. در قسمت پایین دو ستون گچبری دارد و در وسط کتیبه ای به خط رقاع خوانده می شود که معرف نام و نشان نقاش محراب و تاریخ سال 676 هجری است.

مسجد جامع ارومیه یکی از زیباترین ابنیه تاریخی است که علاوه بر لمس ترکهای زمان بر کالبد بنا، معنویتی که بر دل و جان می گذارد، وصف ناپذیر است.

منبع: همگردی
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1809

به "مسجد جامع ارومیه یکی از قدیمی ترین بناهای ارومیه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد جامع ارومیه یکی از قدیمی ترین بناهای ارومیه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید