متال گیر سالید 3 برترین پیش در آمد تاریخ تفریح است

به گزارش سرگرمی تفریحی، زمان زیادی از آخرین نسخه از سری محبوب متال گیر سالید می گذرد، اما با بازسازی نسخه سوم، هواداران متال گیر بالاخره چیزی تعیین برای انتظار دارند. اگرچه خالق مجموعه، هیدئو کوجیما (Hideo Kojima)، به کار روی پروژه های دیگری مشغول است، سری اکشن مخفی کاری محبوب او در حال بازگشت بزرگی به خط مقدم صنعت بازی با Metal Gear Solid Delta: Snake Eater است. این بازسازی که یک گیم پلی از آن در مراسم بازی های ایکس باکس به نمایش عایدی، هیجان زیادی در دل هواداران ایجاد کرد اما در حال حاضر، می خواهیم نگاهی به نسخه اصلی بیندازیم که سال جاری بیستمین سالگرد خود را 17 نوامبر (27 آبان) جشن می گیرد.

متال گیر سالید 3 برترین پیش در آمد تاریخ تفریح است

به طور خاص، در اینجا در خصوص این صحبت خواهیم کرد که چگونه این پیش عایدی روایتی حیاتی تر از سایر مجموعه ها بیان می نماید. آنچه در آن موقع به عنوان یک اصلاح مسیر از کمبود زمان سالید اسنیک در متال گیر سالید 2 و شاید حتی یک اقدام برای ربط دادن روایت نسخه دوم و چهارم در نظر گرفته می شد، امروزه با نگاهی به گذشته به بخش مهمی در داستان سریال تبدیل شده است. سوالی که در اینجا مطرح است، این است که چرا اگر نسخه اول، دوم و چهارم را به عنوان یک سه گانه بازی کنید، با اینکه که به ترتیب زمانی اتفاق می افتند، داستان آنگونه که باید کار نمی نماید؟ بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه که متال گیر سالید 3 را بسیار ضروری می نماید.

یک ماموریت نو

کوجیما پس از دو بازی که در یک محیط علمی تخیلی با موضوع آینده اتفاق می افتند، با متال گیر سالید 3 به مسیری کاملا نو رفت. کوجیما می توانست مکانیک ها و سیستم هایی که او برای خلق چنین گیم پلی اکشن شاهکاری در متال گیر سالید 1 و 2 استفاده نموده بود را در نسخه سوم بهبود دهد و به پیروزیت های بزرگ تری دست یابد، اما متال گیر سالید 3 جهشی جسورانه در توسعه راه های نو برای تعامل با این ژانر داشت. از سیستم شاخص Camo که در آن بازیکنان مجبور بودند لباس مبدل خود را مطابق با محیط اطراف خود تنظیم نمایند، احتیاج به شکار غذا در طبیعت برای حفظ استقامت، درمان آسیب های جدی و محروم کردن بازیکنان از بسیاری از ابزار های آینده نگر در بازی های قبلی که بسیار مفید بودند. متال گیر سالید 3 هواداران را مجبور می کرد تا در استراتژی های خود تنو نظر نمایند، در حالی که جنگل شوروی را در تعقیب اهداف خود کاوش می کردند.

این ماموریت بازیکنان را در مکان های عجیب و غریب و سکانس های هیجان انگیزی قرار داد، به ویژه تعقیب و گریز Shagohod یکی از برترین ها در نوع خود است. از منظر گیم پلی متال گیر سالید اگر فارغ از مخفی کاری، به چیزی مشهور باشد، باس فایت های آن است که متال گیر سالید 3 مجموعه ای از برترین باس ها را در این مجموعه دارد. واحد کبرا هم در طراحی بصری و هم از نظر اینکه چگونه اجازه می دادند که شیوه های مبارزه شان به بازیکنان بینشی از شخصیت هایشان بدهد، به جای اینکه هر یک از آن ها داستان مفصلی را هنگام مرگ تعریف نمایند، قابل ستایش است. باس ها نیز با سیستم های گیم پلی نو ارتباط داشتند و برای مثال می توانستید از Camo برای پنهان شدن از دست The Fear بهره ببرید یا با استفاده از غذای فاسد به The Fear مسمومیت غذایی بدهید تا به سرعت استقامت او را تخلیه کنید. هرچند می توان گفت که اوج همه این ها The End بود که از یک محیط بزرگ و تمام مکانیک های مخفی کاری بازی برای ایجاد یک دوئل استفاده می کرد که برای بعضی از بازیکنان، غلبه بر آن بیش از یک ساعت به طول می انجامید.

استعداد کوجیما برای ادغام داستان و گیم پلی در آخرین رویارویی بازی یعنی نبرد بین اسنیک و The Boss به اوج خود می رسد. تنها 10 دقیقه قبل از بمباران میدان مبارزه، تمام مهارت هایی که بازیکنان در طول سفر توسعه داده اند، به ویژه مخفی کاری و CQC، در کوشش برای شکست دادن مربی قدیمی اسنیک آزمایش می شوند. گل ها و درختان سفید محوطه با لباس The Boss هماهنگ هستند، آهنگ تم Snake Eater و مجبور کردن بازیکن به فشار دادن دکمه برای ارائه آخرین نما در طول صحنه ای که به نظر می رسد یک صحنه سینمایی است. همه با هم متحد می شوند تا یکی از هنرمندانه ترین نبرد های پایانی تاریخ بازی های ویدیویی را تشکیل دهند. الگوی طراحی کوجیما که در بازی های قبلی استفاده می شد، توسعه یافته و به خالص ترین شکل خود در متال گیر سالید 3 اصلاح شده است و این بازی را نه تنها در داستان، بلکه در گیم پلی نیز به یک پیش عایدی مناسب تبدیل می نماید.

عشق و جنگ

متال گیر سالید 3 که در سال 1964 می گذرد، در نگاه اول، بازگشتی به اصول اولیه سری متال گیر است. اسنیک به نقش اصلی بازگشته است، اگرچه از نظر فنی شبیه به بازی های قبلی نیست و در عوض قهرمان اصلی، اسنیک اوریجینال با نام مستعار Big Boss است که از DNA او برای ایجاد کلون های سالید، لیکوئید و سالیدوس استفاده شده است. این ستاپ اساسا مربوط به یک اثر اکشن کلاسیک متال گیر سالید است اما در جنگل جریان دارد و با یک سری عناصر مهیج و عاشقانه جاسوسی به سبک جیمز باند همراه شده است. مفاهیم پیچیده فلسفی و نقشه های شرور هزارتومانند از متال گیر سالید 2 برای یک داستان ساده تر از جنگ سرد در خصوص کوشش اسنیک برای جلوگیری از آغاز یک جنگ هسته ای و رشد روابطش با مربی ظاهرا خائن خود، The Boss و همراهش، ایوا (Eva)، کنار رفته اند.

آنچه که بعضی احتمالا به عنوان یک عقب نشینی هنری از کوجیما به قلمرویی کمتر بحث انگیز در نظر گرفته اند، در عوض طی سال ها نشان داده است که افزوده ای آگاهانه از زمینه احساسی به حماسه ای چند دهه ای است. کوشش برای اتصال همه رشته های مختلف افسانه متال گیر سالید و دسیسه های سیاسی ده ها شخصیت و جناح می تواند منظره گیج نماینده ای باشد، اما متال گیر سالید 3 به مخاطب یادآوری می نماید که این داستان ها نه فقط درباره ملت ها و ایده های بلند، بلکه درباره شخصیت ها هستند، کسانی که به داستان نسخه سوم عمق شگفت انگیزی داده اند. در مرکز همه چیز اسنیک قرار گرفته است، مرد و سربازی که هنوز آخرین ایدئولوژی های خود را نگه داشته اما با پیروز شدن در ماموریتی که هم او و هم امید را در کشورش از هم گسیخته است، همه آن ها را از دست می دهد.

نبرد او با The Boss که معین می گردد خائن نیست، بلکه یک وطن پرست است که اجازه می دهد برای حفظ صلح دنیای، آبرویش از بین برود، ایمان اسنیک را به هر چیزی که تا به حال به آن باور داشته است، از بین می برد. در همین حال، عاشقانه او با تبدیل شدن ایوا به ترفندی برای دور کردن او از میراث فیلسوف، توانایی اسنیک برای اعتماد کردن به هر کسی غیر از سربازان همکارش از بین می برد. فروپاشی این دو رابطه نه تنها پاسخی به این موضوع می دهد که چرا او در نهایت به Big Boss تبدیل می گردد، آنتاگونیست متال گیر 1 و 2 در MSX2، بلکه نشان می دهد که مضمون تکراری سربازانی که به وسیله دولت هایشان خیانت می شوند و می خواهند کشوری برای خودشان بسازند که یکی از موتیف های اصلی سری بوده، پایه ای فراتر از آن درگیری ای دارد که هواداران با آن آشنا بودند. حتی قبل از تولد سالید اسنیک، این فقط یک واقعیت در این دنیا بود و تثبیت آن دنیا چیزی است که متال گیر سالید را برای جانشین آن بسیار حیاتی می نماید.

اثری بی پایان

علاوه بر بیان داستان خود، متال گیر سالید 3 بعلاوه تعریف مهمی را به دنیای متال گیر اضافه می نماید که به استحکام بخشیدن رشته های داستانی که در متال گیر سالید 4 به نتیجه می رسند، یاری می نماید. هرچند به ترتیب جدول زمانی، متال گیر سالید 4 از نظر فنی دنباله متال گیر سالید 2 است. اما هنگامی که عمیق تر داستان و دنیا سازی نگاه می کنیم، متال گیر سالید 3 که بیشتر از متال گیر سالید 4 خبر می دهد. ما در اینجا در خصوص چیز های اساسی صحبت می کنیم، مانند کسب اطلاعات در خصوص Shagohod که محل پیدایش فناوری متال گیری بود که بعد ها توسعه یافت یا معرفی شخصیت Big Boss به هواداران سری که هرگز دو بازی متال گیر 1 و 2 را بازی نکرد بودند. متال گیر سالید 4 تنها به این علت به عنوان پایانی برای این حماسه عمل می نماید که از تم ها و شخصیت های نسخه سوم ساخته شده است.

این ایده که درگیری های بین سربازان و دولت هایشان باعث شد Big Boss و دیگر تبهکاران متال گیر بخواهند نسخه ای از Outer Heaven را ایجاد نمایند، در طول تاریخ چرخه ای است که تکرار شده است. بعلاوه این موضوع که ایوا کسی بوده که سالید و لیکوئید را به دنیا آورده و واقعا Big Boss را با وجود خیانت به او دوست داشته، در حالی به بیرون درز می نماید که ما هیچ سرمایه گذاری احساسی خاصی روی او در متال گیر سالید 3 نداریم و بدون اینکه آن ها را زمانی که جوان و کاریزماتیک بودند بشناسیم، پیچ و تابی که Patriots، شروران نهایی کل حماسه متال گیر، در واقع تیم پشتیبانی ماموریتی بودند که به اسنیک اصلی و در نتیجه، بازیکن در دهه 1960 یاری کردند، به عنوان چنین ضربه غم انگیزی ثبت نمی شد.

بدون شک پیش عایدی های ارزشمندی وجود دارند که شکاف های داستانی مختلفی را پر می نمایند یا جنبه هایی از داستان یا شخصیت را دوباره می سازند که در میان آن ها می توان به سریال هایی نظیر Andor ،Better Call Saul ،House of the Dragon و فیلم هایی نظیر Rogue One: A Star Wars Story و Furiosa: A Mad Max Saga اشاره نمود اما چیزی که متال گیر سالید 3 را از این گزینه ها متمایز می نماید این است که در بیشتر موارد دیگر، داستان های بعدی در جدول زمانی به تنهایی و بدون منابع اولیه به خوبی کار می نمایند. داستان هایی که پس از متال گیر سالید 3 اتفاق می افتند، مانند متال گیر سالید 4، متال گیر سالید 5 یا Peace Walker، بدون دانستن داستان متال گیر سالید 3 واقعا عملکرد چشمگیری ندارند.

هیچ چیزی در متال گیر سالید 3، به عنوان پاداش یا محتوایی اضافی نیست بلکه این اثر و محتوای آن، قلب تپنده حماسه ای است که کوجیما از سال 1987 و در بازی های متعددی تعریف نموده بود. متال گیر سالید بازی های ابتدایی MSX، سری اولیه سالید و نسخه های نهایی را در یک کل واحد پیوند داده و جمع می نماید. بعلاوه این که این بازی نیز به خودی خود یک اثر عالی پر از هیجان انگیزترین صحنه های اکشن و برترین کاراکتر های سری است، تنها جایگاه آن را به عنوان برترین پیش عایدی ساخته شده تقویت می نماید.

منبع: IGN

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 تیر 1403 بروزرسانی: 6 تیر 1403 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 2057

به "متال گیر سالید 3 برترین پیش در آمد تاریخ تفریح است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متال گیر سالید 3 برترین پیش در آمد تاریخ تفریح است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید