ساعت های هوشمند خورشیدی در راه بازار

به گزارش سرگرمی تفریحی، محققان سلول های خورشیدی ویژه و قابل انعطافی طراحی نموده اند که می تواند در آینده، فناوری های پوشیدنی بسیار تأثیرگذار باشد. این سلول های خورشیدی 10 بار باریک تر از موی انسان هستند و تنها 3دهم میکرومتر قطر دارند. این سلول های خورشیدی آنقدر سبک هستند که می توان آنها را روی گلبرگ های گل قرار داد.

ساعت های هوشمند خورشیدی در راه بازار

موضوع مهم دیگر این است که این سلول خورشیدی در عین سبک بودن، بسیار قدرتمند است و می تواند به ازای هرگرم وزن خود 9.9 وات انرژی فراوری کند. این بدان معناست که می توان با استفاده از آن، انرژی مورد احتیاج یک ساعت مچی هوشمند را به راحتی تأمین کرد. شاید در آینده روزی فرا برسد که هیچ یک از ساعت های هوشمند خورشیدی احتیاجی به باتری نداشته باشند. این موضوع می تواند خبر خوشی برای دوستداران محیط زیست باشد چراکه باتری ها بخش زیادی از زباله الکترونیک دنیا را به خود اختصاص می دهند و حذف آنها می تواند یاری عظیمی به کره زمین باشد.

این تکنولوژی می تواند یاری کند تا وسایل دیجیتال بویژه فناوری های پوشیدنی مدت زمان زیادی بدون احتیاج به شارژ الکتریکی کار نمایند. نتایج آزمایش های اولیه نشان می دهد که این سلول خورشیدی که به جای باتری در ساعت هوشمند کار گذاشته می گردد پس از 4هزار و 700ساعت کار کردن تنها 4.8درصد آثار کهنگی در آن دیده می گردد و تا 20هزار ساعت که کار نموده باشد هنوز آثار فرسودگی چندانی روی آن دیده نمی گردد بنابراین عمر مفید این سلول های خورشیدی به طور متوسط 11.5 سال است که رقم مناسبی برای یک باتری محسوب می گردد.

البته درحال حاضر انرژی که این باتری کوچک می تواند فراوری کند تنها برای وسایل و فناوری های کوچک پوشیدنی ازجمله ساعت یا دستبندهای هوشمند کارآیی دارد و برای وسایل عظیم تر احتمالاً یا باید این سلول را در ابعادی عظیم تر طراحی کرد یا اینکه به گونه ای، سطح آن را بیشتر در معرض نور خورشید قرار داد تا انرژی بیشتری فراوری کند. این سلول خورشیدی در حال حاضر می تواند تا 13درصد انرژی خورشیدی فراوری کند. این رقم نسبت به سلول های خورشیدی معمولی که بیش از 20درصد انرژی خورشیدی فراوری می نمایند چندان زیاد نیست هرچند می تواند انرژی ساعت های هوشمند را تأمین کند. البته باید برای ساخت این سلول خورشیدی از فناوری پرینت سه بعدی تشکر کرد چراکه شاید اگر این فناوری نبود هنوز نمی توانستیم شاهد طراحی و فراوری چنین سلول های خورشیدی باشیم. البته باید گفت که محققان در انتظار فرصتی هستند تا فناوری این سلول خورشیدی را تجاری سازی نمایند هرچند غالباً چندین سال طول می کشد تا چنین طرح هایی به مرحله فراوری انبوه برسد. البته پیش از این نیز از سلول های خورشیدی برای ساعت های هوشمند استفاده شده ولی این نخستین بار است که قرار شده در ساعت هوشمند آینده، هیچ باتری یدکی هم وجود نداشته باشد. پیش از این کمپانی ماتریکس به این بخش وارد شده و ساعت هوشمندی ارائه داده بود که هم ضربان قلب را می تواند اندازه گیری کند و هم مجهز به جی پی اس است و با سلول خورشیدی کار می نماید اما یک باتری یدکی هم دارد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 704

به "ساعت های هوشمند خورشیدی در راه بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساعت های هوشمند خورشیدی در راه بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید