دیدنی های استان لرستان

به گزارش سرگرمی تفریحی، استان لرستان با مساحت 28560 کیلومترمربع در غرب ایران بین 41 درجه و 51 دقیقه تا 50 درجه و 3 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و 23 درجه و 37 دقیقه تا 34 درجه و 22 دقیقه عرض شمالی از خط استوا قرار گرفته است.این استان از شمال به شهرستانهای اراک از استان مرکزی ، ملایر و نهاوند از استان همدان، از جنوب به استان خوزستان، از شرق به شهرستانهای فریدن و گلپایگان از

دیدنی های استان لرستان

دیدنی های استان لرستان

● دیدنیهای لرستان

استان لرستان با مساحت 28560 کیلومترمربع در غرب ایران بین 41 درجه و 51 دقیقه تا 50 درجه و 3 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و 23 درجه و 37 دقیقه تا 34 درجه و 22 دقیقه عرض شمالی از خط استوا نهاده شده است.

این استان از شمال به شهرستانهای اراک از استان مرکزی ، ملایر و نهاوند از استان همدان، از جنوب به استان خوزستان، از شرق به شهرستانهای فریدن و گلپایگان از استان اصفهان و از غرب به استانهای کرمانشاه و ایلام محدود می گردد.

رشته کوههای موازی، دره های به هم پیوستهٔ کم عرض و عمیق، رودهای خروشان، تپه ماهورها، جلگه های حاصلخیز کم عرض و طویل با پوشش جنگلی انبوه در قسمتهای غربی و جنوب ، سیمای کلی استان را تشکیل می دهند .

▪ دریاچه گهر- ارتفاعات اشترانکوه-شهرستان دورود

▪ موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی با مجموعه ای از اشیاء فرهنگی تاریخی سنگی، سفالین و فلزی در ضلع شمالی حیاط دوم قلعه فلاک الافلاک نهاده شده است .

از ویژگیهای ارزشمند این موزه اشیاء بی نظیر نقره ای غار کلماکره و تنوع در مفرغهای لرستان و سکه های ادوار مختلف تاریخی است. از دیگر ویژگیهای آن آثار سنگی و منقوش حجاری شده سرخ دم لکی کوهدشت می باشد که در سالن پیش از تاریخ و تاریخی این موزه قابل مشاهده است .

قدیمی ترین اشیاء به نمایش گذارده این موزه مربوط به 40-30 هزار سال و جدیدترین آن مربوط به دو هزار سال قبل می باشد.

▪ قلعه فلک الافلاک

▪ پل دختر ورودی شهر پلدختر دوره ساسانی

▪ تالابهای پلدختر

▪ غار کلماکره

کلماکره غاریست طبیعی و باستانی در شهرستان پلدختر که زیبایی قابل توجهی دارد. اشیاء به غارت رفته شامل ریتونها، بشقاب ها، پیکرکها و بسیاری از انواع اشیاء بی نظیر می باشد که اکنون در موزه هایی چون لوور، متروپولیتن و بریتیش میوزیوم به نمایش گذاشته شده اند.

تعدادی از اشیاء مربوط به این غار به وسیله مأمورین اطلاعات کشف و در اختیار میراث فرهنگی نهاده شد و اکنون در موزه ایران باستان و موزه قلعه فلک الافلاک نگهداری میشوند.

غار و اشیاء گرانبهای آن مربوط به اوایل شاهنشاهی هخامنشی و اواخر مادهاست که در سال 1367 بصورت تصادفی به وسیله اهالی کشف و غارت شد.دسترسی و امکان بازدید از این غار بسیار مشکل است و بازدید از آن توصیه نمی گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1621

به "دیدنی های استان لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های استان لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید