دپوی خودروها به سرانجام می رسد؟

به گزارش سرگرمی تفریحی، به گزارش خبرنگاران، بعد از آنکه با مصوبه دولت از دی ماه 1397 تا نیمه تیرماه سال گذشته حدود 7150 خودرو دپو شده ترخیص شد و اتمام مهلت بیش از 5000 دستگاه دیگر باقی ماند، در 29 بهمن ماه سال گذشته و با ابلاغ مصوبه دولت برای مشخص تکلیف و ترخیص خودروها در گمرک سه ماه زمان مشخص شد تا صاحبان خودرو نسبت به این موضوع اقدام نمایند.

دپوی خودروها به سرانجام می رسد؟

مهلت معین شده در حالی انتها اردیبهشت ماه به اتمام می رسد که گزارش اخیر گمرک نشان داد اقدام چندان موثری برای تخلیه گمرکها و بنادر از خودروهایی که سالهاست به دلایل مختلف از مسائل ارزی گرفته تا ثبت سفارش و مغایرت با ضوابط واردات خودرو متوقف شدهاند، انجام نشده است.

از گزارش گمرک این گونه بر می آید که از حدود 5108 دستگاه باقی مانده کمتر از 1100 دستگاه در حدود دو ماه و 20 روزی که از زمان معین شده گذشته است ترخیص شدهاند.

این در حالی است که این 1000 دستگاه مربوط به همان 1048 خودرویی است که در مهلت مصوبه قبلی مراحل ترخیص را طی نموده و حتی پروانه گمرکی را نیز دریافت نموده بودند ولی به دلیل انتها زمان امکان خروج پیدا نکردند، حتی در چند ماه گذشته رایزنیهایی برای ترخیص آنها انجام و وزارت صمت نیز مجوزی در این رابطه صادر کرد ولی بازهم ترخیص نشدند و فقط تمدید زمان می توانست موجب ترخیص آنها گردد که اکنون این رخ داده است.

اما در خصوص حدود 4000 خودروی دیگر عملا اقدام جدی صورت نگرفته است به خصوص در خصوص 1100 دستگاهی که فاقد ثبت سفارش بودند و معاون فنی گمرک گفته بود که برای ترخیص آنها ضروری است تا وزارت صمت نسبت به بازکردن ثبت سفارش اقدام کند، این در حالی است که تا کنون اقدامی در رابطه با ثبت سفارش آن ها صورت نگرفته و ظاهرا توافقی در این باره وجود ندارد.

از سوی دیگر 2289 دستگاه دیگر دارای پروندههای قضایی هستند که صدور رای برای ترخیص 668 دستگاه از آنها در در سال 1398 صورت گرفته و صاحبان آنها جهت انجام تشریفات گمرکی، نسبت به اظهار 358 دستگاه خودرو به گمرک اقدام نمودهاند و مابقی معین تکلیف نشده اند.

در عین حال که در بین خودروهای باقی مانده، بعضی بالای 2500 سی سی هستند که طبق مصوبه امکان ترخیص آنها وجود نداشت و احتمالا اینکه از بین آنها تعدادی متروکه اعلام شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی رار بگیرند وجود دارد.

در مجموع با وجود رایزنیهایی که ماهها در خصوص تمدید مجدد زمان ترخیص و همچنین معین تکلیف مانده خودروها صورت گرفت اکنون در آستانه اتمام مهلت مصوبه جدید هنوز نتیجه مناسبی بدست نیامده است و احتمالا در این فرصت محدود باقی مانده ، حجم زیادی از 5108 خودرو ترخیص نخواهد شد.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 742

به "دپوی خودروها به سرانجام می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دپوی خودروها به سرانجام می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید