خبرنگاران برنامه ریزی برای تکمیل کتابخانه مرکزی رشت تا خاتمه سال جاری

به گزارش سرگرمی تفریحی، رشت - خبرنگاران- مدیرکل راه و شهرسازی گیلان از پیشرفت فیزیکی 64 درصدی ساختمان کتابخانه مرکزی رشت اطلاع داد و گفت:کوشش ها بر آن است تا این پروژه تا انتها سال جاری تکمیل و آماده بهره برداری گردد.

خبرنگاران برنامه ریزی برای تکمیل کتابخانه مرکزی رشت تا خاتمه سال جاری

ماکان پدرام غروب شنبه در جلسه انجمن توسعه کتابخانه های عمومی استان اضافه نمود: برای تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی رشت با هشت هزار مترمربع زیربنا احتیاجمند حدود 17 میلیارد تومان اعتبار است.

وی با بیان اینکه شرایط انجام کار مناسب است، توضیح داد: دو ماه را بدلیل شیوع کرونا و تعطیلی از دست داده ایم اما در حال حاضر کار به خوبی پیش می رود و هجدهم ماه جاری پیمانکارش معین تکلیف می گردد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه در مجموع در سطح استان 100 کتابخانه عمومی داریم، اظهار کرد: این کتابخانه ها شامل 82 کتابخانه نهادی(61 شهری و 21 روستایی)، 16 کتابخانه مشارکتی(14 شهری و دو روستایی) و یک کتابخانه مستقل است.

پریسا کرمی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کتابخانه های عمومی را موجب ریزش اعضا دانست و اضافه نمود: تا قبل از اسفندماه سال گذشته 65 هزار نفر در کتابخانه های عمومی گیلان عضویت داشتند، اما با توجه به تعطیلی سه ماهه هم اکنون این تعداد 52 هزار عضو است، زیرا امکان تمدید عضویت برای اعضا وجود نداشت.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به برگزاری پنج هزار و 324 برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان طی سال گذشته اظهار کرد: سال جاری دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی را با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برگزار کردیم و 26 هزار و 940 نفر شرکت کننده داریم.

کرمی، مخاطبان اصلی جشنواره کتابخوانی رضوی را جوانان و نوجوانان خواند و توضیح داد: گیلان جزو 10 استان برتر در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی است.

وی با بیان اینکه در ایام تعطیلی کرونایی فعالیت های کتابخانه ای را تعطیل نکردیم، یادآور شد: پویش های هر کتابدار یک کتابخوان و هر خانه یک کتابخانه به صورت مجازی برگزار گردید و شبکه کتابخوان مجازی را در پیغام رسان بله راه اندازی کردیم.

وی با اشاره به فعالیت دو کتابخانه سیار در گیلان، گفت: یک کتابخانه سیار با دو هزار جلد، پنج منطقه کم برخوردار شهرستان رشت را پوشش می دهد و هشت روستای منطقه آزاد انزلی نیز تحت پوشش یک کتابخانه سیار با 488 عضو است.

کرمی کتابخانه مرکزی رشت را تنها کتابخانه مرکزی خطه شمال دانست و از بهره برداری این کتابخانه تا انتها سال جاری اطلاع داد و گفت: البته فقط برای تامین تجهیزات کتابخانه ای این بنای فرهنگی احتیاج به 13 میلیارد تومان اعتباراست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان همچنین با اشاره به عدم پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری ها به کتابخانه ها ادامه داد: این اعتبار تنها منبع درآمدی کتابخانه های عمومی برای بازسازی و بهسازی است.

ساخت کتابخانه مرکزی رشت از 15 سال گذشته شروع شده و در حال حاضر حدود 64 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در مجموع 99 باب کتابخانه شامل 82 باب کتابخانه نهادی، 16 باب کتابخانه مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل در گیلان فعال است و بیش از 70 هزار نفر عضو این کتابخانه ها هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 778

به "خبرنگاران برنامه ریزی برای تکمیل کتابخانه مرکزی رشت تا خاتمه سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برنامه ریزی برای تکمیل کتابخانه مرکزی رشت تا خاتمه سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید