ایجاد سریع ترین ابررایانه جهان برای مبارزه با کرونا

به گزارش سرگرمی تفریحی، شمار بالای مبتلایان به کرونا باعث انجام تحقیقات گسترده درباره آن شده. ابررایانه های زیادی مشغول فعالیت برای کشف درمان و واکسن این بیماری هستند، اما به تازگی داوطلبان پیروز به ایجاد سریع ترین ابررایانه برای مقابله با این ویروس شده اند.

ایجاد سریع ترین ابررایانه جهان برای مبارزه با کرونا

این ابررایانه با استفاده از قدرت کامپیوترهایی که کاربران برای چندین ساعت نیازی به آن ها ندارند، ایجاد شده و برای بررسی تاشدگی پروتئین مورد استفاده قرار می گیرد. این ابررایانه می تواند در مبارزه با این ویروس موثر واقع شود. بر اساس اعلام Folding@Home، سازمانی که قدرت محاسباتی توزیع شده را مدیریت می کند، قدرت ترکیبی شبکه در تاریخ 6 فروردین از 1,000,00,000,000,000,000 عملیات در ثانیه یا یک اگزا فلاپس عبور کرده است.

این ابررایانه 6 برابر سریع تر از سریع ترین ابررایانه کنونی دنیای یعنی سامیت IBM است. قدرت ابررایانه داوطلبان روز دوشنبه بیش از دو برابر شد و به رکورد 2.4 اگزا فلاپس دست پیدا کرد. این قدرت بیشتر از مجموع قدرت 500 ابررایانه قدرتمند دنیا است. علت دستیابی به این قدرت بالا، عضویت 1 میلیون کاربر جدید در این شبکه است.

افزایش بالای کاربران، نشان دهنده یک پیروزیت بزرگ برای پشتیبانی از پروژه Folding@Home است. افراد حاضر در این پروژه، یک نرم افزار ساده را روی کامپیوتر خانگی خود اجرا می کنند، سپس این نرم افزار وظایف کوچک را دانلود و اجرا می کند که به تشخیص ساختار فیزیکی پروتئین ها کمک می کند.

تمام پروتئین های پیچیده از یک یا چند رشته اسید آمینه ساخته شده اند. این رشته ها در خود پیچیده اند اما با استفاده از راه های قابل پیش بینی می توان ساختار سه بعدی آن ها را ایجاد کرد. با اعمال قوانین قابل پیش بینی، حتی یک کامپیوتر خانگی نیز می تواند محاسبات تاشدگی را انجام دهد. زمانی که یک میلیون کامپیوتر خانگی به صورت همزمان این نرم افزار را اجرا کنند، قدرت محاسباتی شبکه بسیار بیشتر از ابررایانه های سنتی می شود.

ماه گذشته میلادی، Folding@Hmoe وظایف جدیدی مرتبط با کووید-19 را خاطرنشان کرد که مشارکت کنندگان توسط آن ها، می توانند حرکاتی که باعث شکل گیری این ویروس می شوند را شبیه سازی کنند. بر اساس گفته یکی از محققان این پروژه، گرگ بومن یکی از اهداف این اقدامات تمرکز روی شاخک پروتئین کووید-19 است که باعث حمله آن به سلول های انسانی می شود. بومن اعلام کرده:

این موضوع معین شده که شاخک نیاز به تغییر و حرکت قابل توجهی برای اشکار کردن رابط خود که باعث اتصال آن به سلول انسانی می شود، دارد. درک نحوه باز شدن شاخک می تواند بسیار مفید و کارآمد باشد. هر قدم در این راه می تواند باعث ایجاد روش های درمانی برای مبارزه با کرونا شود. متاسفانه با توجه به تکنیک های آزمایشگاهی کنونی، هیچ راهی برای مشاهده تغییرات شاخک در زمان انتقال ویروس وجود ندارد. اطلاعات در رابطه با شرایط باز شدن این شاخک ها، محدود هستند.

چند هفته پس از راه اندازی این پروژه، سریع ترین ابررایانه دنیا توانست در این زمینه پیروز ظاهر شود. در حقیقت محققان توانسته اند اولین مرحله از باز شدن دهان این شاخک را شبیه سازی کنند. انتظار می رود در روزهای آینده با افزایش شمار داوطلبان، قدرت این شبکه بالا برود و محققان با سرعت بیشتری بتوانند درمان این ویروس کشنده را پیدا کنند.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 698

به "ایجاد سریع ترین ابررایانه جهان برای مبارزه با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد سریع ترین ابررایانه جهان برای مبارزه با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید