اتوبوس های فرسوده همچنان در جاده ها تردد نموده و جان می گیرند

به گزارش سرگرمی تفریحی، اتوبوس های فرسوده هر سال جان بسیاری از شهروندان کشور را می گیرند. هفته گذشته به فاصله کمتر از 13 ساعت، دو اتوبوس یکی در جاده ارومیه و دیگری در جاده یزد دچار سانحه شدند. اولی دو خبرنگار حوزه محیط زیست را به خانه ابدی فرستاد و دیگری جان پنج سرباز معلم را گرفت.

اتوبوس های فرسوده همچنان در جاده ها تردد نموده و جان می گیرند

خبرنگاران - هنوز نتیجه رسمی تحقیقات درباره دلیل بروز این دو سانحه اعلام نشده است. اما طبق آنچه در خبرها آمده، نقص فنی در ترمز دلیل اولیه در هر دو مورد بوده است. نکته دیگر اینکه اتوبوس های موردنظر به نوعی قدیمی و در سن فرسودگی بوده و از همین رو دچار نقص فنی شده اند.

اینجا فقط بحث اتوبوس های فرسوده نیست، چه آنکه درد فرسودگی، دیگر خودروهای در حال تردد در جاده ها و خیابان های کشور را هم می آزارد و هر کدام از آنها می توانند زمینه ساز بروز حوادثی تلخ باشند. اتوبوس های فرسوده و نقش آنها در بروز سوانح جاده ای، داستان دیروز و امروز نیست و در گذشته هم این خودروها بارها داغ بر دل شهروندان نشانده اند و با ادامه تردد فرسوده ها، از این دست حوادث در آینده هم رخ خواهد داد.

سن فرسودگی اتوبوس ها چقدر است؟

طبق آنچه در سال 97 ابلاغ شده، سن فرسودگی خودروهای سنگین از جمله اتوبوس های درون شهری و برون شهری به ترتیب 12 و 15 سال معین شده و این در حالی است که در جهان، چنین خودروهایی در سن کمتری فرسوده محسوب می شوند. در حال حاضر هزاران دستگاه اتوبوس فرسوده در جاده ها و خیابان های کشور تردد می نمایند و هر کدام از آنها استعداد بروز حوادثی دردناک را دارند. این در حالی است که توجه چندانی به اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده (چه سواری و وانت و چه کامیون و اتوبوس و مینی بوس) نمی گردد و فرسوده ها آزادانه در حرکت هستند و حادثه می آفرینند.

برای اسقاط فرسوده ها، اولا نقدینگی مورجهانز است و ثانیا خودروهایی نو که جایگزین آنها شوند. این در شرایطی است که نه نقدینگی لازم صرف اسقاط فرسوده ها می گردد و نه خودروی نو به میزان کافی وارد یا به فراوری می رسد. با وجود ظرفیت نسبتا بالایی که برای فراوری اتوبوس در کشور وجود دارد، خودروسازان بسیار کمتر از این ظرفیت فراوری می نمایند، زیرا اولا با تحریم و مشکل تامین قطعات روبرو هستند و ثانیا به دلیل رشد شدید قیمت، تقاضا افت سنگینی را به خود می بیند.

نقش کامیون های فرسوده در حوادث پر رنگ است

این مساله در خصوص دیگر خودروهای سنگین هم وجود دارد، چه آنکه در بخش کامیون ها هم با ناوگانی فرسوده و فراوریی اندک روبرو هستیم. اتفاقا کامیون های فرسوده هم نقش بسیار مهمی در بروز حوادث جاده ای دارند. در اواخر سال 96 که دولت ابرپروژه اسقاط کامیون های سنگین را رونمایی کرد، قرار بود بیش از 200 هزار دستگاه از این خودروها از رده خارج و با محصولات نو جایگزین شوند. این در حالی بود که تحریم از راه رسید و این ابرپروژه را به کما برد.

سه سال و اندی از روزی که رئیس جمهوری ابرپروژه اسقاط را رونمایی کرد، می گذرد و در این مدت طبعا به تعداد کامیون های فرسوده اضافه شده است. با وجود این همه خودرو فرسوده سبک و سنگین در کشور، معلوم است که این خودروها هر چند وقت یکبار حادثه می آفرینند و خانواده هایی را داغدار می نمایند. در این اوضاع که فراوری داخل توان مقابله با فرسوده ها را دارد، بعضی اقداماتی که می تواند به کمرنگ شدن بحران فرسودگی خودروها یاری کند هم با برخوردهایی قهری روبرو می گردد. همین چند روز پیش رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، دست اندرکاران واردات کامیون های دست دوم را تهدید به اقدام قضایی علیه آنها کرد.

در اینکه واردات دست دوم ها چالش هایی را به همراه دارد، تردیدی نیست، اما در حال حاضر مساله اصلی، خطراتی است که خودروهای فرسوده به خصوص اتوبوس ها و کامیون ها به همراه دارند. در راستای اسقاط و جایگزینی این خودروها، هر اقدامی (حتی واردات محصولات دست دوم به شرط رعایت اصول اولیه مانند ایمنی، کیفیت و خدمات پس از فروش) پذیرفتنی است، ضمن آنکه سیاستگذار هم باید برنامه ای دقیق و قابل اجرا برای حل این معضل تدوین کند. اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده آنقدر مهم است که می تواند جزو اولویت های دولت سیزدهم باشد، به خصوص اگر تحریم ها کنار بروند و فضا برای فراوری بیشتر و واردات محصولات نو فراهم گردد.

منبع: جهانی اقتصاد

منبع: بیت ران
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1482

به "اتوبوس های فرسوده همچنان در جاده ها تردد نموده و جان می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتوبوس های فرسوده همچنان در جاده ها تردد نموده و جان می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید