آیا شارژ بی سیم می تواند به گوشی آسیب برساند؟

به گزارش سرگرمی تفریحی، اگر در پی خرید یک گوشی پرچم دار هستید، احتمالا پشتیبانی گوشی موردنظر از شارژ بی سیم تا حدی برای شما اهمیت دارد. روی هم رفته طی سال های گذشته شمار گوشی های مبتنی بر فناوری شارژ بی سیم به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با این حال بعضی کاربران برای استفاده از این فناوری همچنان نگرانی های زیادی دارند. به عنوان مثال بعضی بر این باور هستند که استفاده از شارژ بی سیم، آسیب زیادی به باتری می رساند. اما آیا واقعا چنین باوری صحت دارد؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

آیا شارژ بی سیم می تواند به گوشی آسیب برساند؟

شارژ بی سیم چگونه کار می نماید؟

فناوری شارژ بی سیم با بهره گیری از القای الکترومغناطیسی می تواند انرژی الکتریکی را از شارژر به گوشی منتقل کند. القای الکترومغناطیسی پدیده ای است که در آن یک میدان مغناطیسی در حال تغییر، انرژی الکتریکی را در یک حلقه بسته فراوری می نماید. به عنوان مثال برای شارژ بی سیم یک گوشی مجهز به این قابلیت، هم شارژر و هم گوشی باید از کویل ها یا سیم پیچ های مسی بهره ببرند. با قرار دادن گوشی روی شارژر، میدان مغناطیسی ایجاد شده از طرف این دو محصول با یکدیگر ارتباط برقرار می نمایند و جریان الکتریکی به گوشی راه پیدا می نماید. در این روش هر دو سیم پیچ مسی باید به درستی روی یکدیگر قرار بگیرند در غیر این صورت گوشی شارژ نمی شود.

البته در زمینه شارژ بی سیم فناوری های دیگری هم وجود دارد. به عنوان مثال یکی از فناوری ها به گجت های موردنظر اجازه می دهد که در فاصله چند سانتی متری نسبت به شارژر قرار بگیرند و یکی دیگر از فناوری ها هم به این گجت ها اجازه می دهد فاصله را به چند متر برسانند. البته این فناوری ها همچنان در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارند و به همین دلیل معین نیست که چه زمانی برای عموم کاربران ارائه می شوند.

آیا شارژ بی سیم برای گوشی مضر است؟

در کل جواب این سوال منفی است. افرادی که به این باور اعتقاد دارند، معمولا به ایجاد گرمای زیاد هنگام بهره گیری از شارژ بی سیم اشاره می نمایند. اگرچه گاهی اوقات این حرارت تا حد زیادی افزایش پیدا می نماید، اما شرکت ها هم گوشی های خود را برای این مقدار گرما آماده نموده اند.

روی هم رفته به علت مکانیسم شارژر های بی سیم، در این روش نسبت به شارژ سیمی حرارت بیشتری ایجاد می شود. یکی از عوارض جانبی القای الکترمغناطیسی همین ایجاد حرارت زیاد است. بنابراین اگر این موضوع مدیریت نشود، حرارت زیاد می تواند منجر به آسیب قابل توجه به گوشی شود. اما به علت همین نگرانی ها، در زمینه شارژ بی سیم استاندارد هایی مانند Qi وجود دارد که در این زمینه دستورالعمل های معینی را ارائه داده اند.

اول از همه شارژرهای بی سیم مبتنی بر استاندارد Qi باید بین سرعت شارژ و حرارت ایجاد شده تعادل ایجاد نمایند. به همین دلیل اگر یک شارژر حرارت زیادی را ایجاد کند، شرکت سازنده سرعت شارژ را پایین می آورد تا حرارت ایجاد شده هم به تعادل برسد. از طرف دیگر اگرچه هنگام شارژ بی سیم ممکن است بدنه گوشی داغ شود، اما این حرارت به سیم پیچ مسی قرار گرفته در بدنه گوشی برمی شود. به همین دلیل اگر گوشی طوری ساخته شده باشد که جلوی انتقال حرارت به باتری را بگیرد، در زمینه عمر باتری با مسئله ای روبرو نخواهید شد. به همین دلیل همانطور که می بینید، شارژ بی سیم مشکل جدی برای باتری گوشی ایجاد نمی نماید.

آیا شارژ بی سیم بهره وری کمتری نسبت به شارژ سیمی دارد؟

به علت مکانیسم استفاده شده برای شارژ بی سیم، در این فناوری معمولا انرژی بیشتری برای شارژ گوشی مورد استفاده قرار می گیرد. طبق آنالیز های اجرا شده، در این روش حدود 47 درصد انرژی بیشتری از برق خانه استفاده می شود. البته معمولا این افزایش مصرف به حدی است که تاثیر آن را در قبض برق نخواهید دید. اما اگر تمام کاربران دنیا به بهره گیری از شارژ بی سیم روی بیاورند، چنین کاری فشار قابل توجهی به نیروگاه های برق وارد می نماید.

آیا شارژ کامل گوشی سلامت باتری را کاهش می دهد؟

بر اساس آنالیز های اجرا شده، اگر همیشه باتری گوشی خود را به طور کامل شارژ می کنید، چنین کاری فشار زیادی به آن وارد می نماید. از طرف دیگر خالی شدن باتری هم چنین کاری را انجام می دهد. بنابراین بهتر است همیشه شارژ باتری را بین 20 تا 80 درصد نگه دارید تا عمر باتری در حد امکان افزایش پیدا کند.

آیا شارژ سریع، عمر باتری را پایین می آورد؟

بسیاری از کاربران در رابطه با استفاده از شارژ سریع هم نگرانی زیادی دارند. اما در حقیقت برخلاف بعضی تبلیغ های منفی و ترسناک، تاثیر منفی شارژ سریع در حد و مقدار باور بعضی کاربران نیست. اگرچه بدون شک شارژ سریع نسبت به شارژ های مبتنی بر سرعت پایین فشار بیشتری به باتری وارد می نماید، اما گوشی های هوشمند نو طوری ساخته می شوند تا این فشار را کاهش دهند.

به عنوان مثال اگر گوشی شما از شارژ 65 واتی بهره می برد، لزوما قرار نیست در تمام ساعات چنین سرعتی مورد استفاده قرار بگیرد. در نتیجه از 0 تا 50 درصد باتری گوشی با سرعت بسیار زیادی شارژ می شود ولی برای ادامه جهت با کاهش قابل توجه سرعت شارژ روبرو خواهید شد. با این کار گرمای فراوری شده هم پایین می آید.

سخن آخر

روی هم رفته به طور میانگین عمر مفید باتری گوشی حدودا 3 سال است و به همین دلیل اگر از جمله افرادی هستید که چندین سال از یک گوشی استفاده می کنید، توصیه می کنیم بعد از چند سال باتری آن را تعویض کنید. بنابراین حتی اگر مرتبا از شارژ بی سیم یا شارژ سریع سیمی استفاده می کنید، لازم نیست چندان نگران این موضوع باشید.

اما در کل اگر می خواهید سلامت باتری تا حد ممکن حفظ شود، توصیه می کنیم مقدار شارژ را همیشه بین 20 تا 80 نگه دارید. از طرف دیگر بهتر است نگذارید شارژ باتری به طور کامل خالی شود.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1822

به "آیا شارژ بی سیم می تواند به گوشی آسیب برساند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شارژ بی سیم می تواند به گوشی آسیب برساند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید