آشنایی با نحوه و زمان کاشت نهال پسته

به گزارش سرگرمی تفریحی، کاشت درخت پسته در باغ، به دو روش کشت مستقیم و کشت گلدانی قابل انجام است. بهترین زمان کاشت نهال پسته به شیوه کاشت و شرایط محیط بستگی دارد.

آشنایی با نحوه و زمان کاشت نهال پسته

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - درخت پسته را به راحتی می توان در اغلب خاک ها با بافت و جنس مختلف کاشت به طوری که در زمین های آهکی و شور هم طاقت و تحمل آن بهتر از سایر درختان میوه بوده است، اما در اراضی زهدار و کم عمق، سخت و سنگی نتیجه خوبی نشان نمی دهد. بهترین خاک مورد پسند پسته، خاک های شنی و رسی با زهکشی مطلوب و تهویه شده است که هر چه عمق آن بیشتر و یکنواخت تر باشد رشد آن بهتر و فراوری آن زیادتر خواهد بود. همچنین احتیاج آبی درخت پسته بسیار پایین بوده با این وجود به معنای آن نیست که گیاه به طور کلی احتیاج به آبیاری نخواهد داشت. برای داشتن اطلاعاتی درباره نحوه و زمان کاشت نهال پسته در باغ با خبرنگاران همراه شوید.

بهترین زمان کاشت نهال پسته

مناسبترین زمان کاشت نهال پسته بستگی به شرایط محیط، رقم گیاه و شیوه تکثیر گیاه دارد. به طور کلی از نظر شرایط محیطی، زمان کاشت نهال پسته به توضیح زیر میباشد:

  • در روزهای آفتابی و گرم و یا یخبندان و روزهایی که باد شدید است از کاشتنهال پسته بایستی خودداریگردد.
  • درمناطق دارای آب و هوای گرمومتعدلو همچنین در نواحی با اقلیم نیمه سردسیر، بهترین زمان کاشت نهال پسته، فصل پائیز پس از خواب رفتننهال پسته است.
  • در مناطق با اقلیم سردسیرمناسبترین زمان کاشت نهال پسته،بهتراستپسازسپریشدنیخبندانانجامگردد.
  • ذکر این نکته لازم است که انتها زمان کاشتنهال پستهدر فصل پائیز بایستی طوری تنظیم و برنامه ریزی گردد که ریشهنهالبا محیط جدید قبل از فرارسیدن یخبندان انس پیدا نموده باشد، لذا بایستی انتها زمان کاشت 2 الی 3 هفته قبل از بیداری ظاهرینهال درخت پسته باشد.

نحوه کاشت نهال پسته در باغ

برای کاشت پسته باید زمینی انتخاب کرد که خاک لوم (متوسط) داشته باشد و حداقل عمق خاک، 3 متر باشد. بنابراین واضح است که، در زمینهای دارای خاک شنی، کاشت درخت پسته نتیجه خوبی نمی دهد.

به منظور کاشت درخت پسته در باغ، از دو روش استفاده می گردد:

  • روش کشت مستقیم:

در این روش پسته را مستقیما در زمین اصلی میکارند، اگر آب باغ شما شور نیست و می توانید پسته را در زمین اصلی سبز کنید، میتوانید از روش کاشت مستقیم بهره ببرید، چون رشد نهال در این روش بیشتر است، برای این منظور بهتر است از پسته های دست پوست بهره ببرید (پستههایی که با دستگاه پوست گرفته شده اند، برای کاشت به این شیوه مناسب نیستند).

به این منظور، در اوایل فروردین ابتدا پستهها را بشویید و داخل آب خیس کنید دو تا سه بار آب آن را عوض کنید و تا مدت 24 ساعت داخل آب بگذارید تا بماند، پس از 24 ساعت از آب خارج نموده و بین یک پارچه نخی و روی یک سینی پهن کنید و در یک اتاق که دمای آن حدود 24 درجه است (دمای معمولی یک اتاق که در آن زندگی می کنیم) اجازه دهید بماند تا زمانی که جوانه بزند. توجه داشته باشید، رطوبت پستهها همیشه حفظ و به عبارتی پارچه خشک نگردد.

زمانی که جوانهها به حدود نیم سانتی متررسید، به زمین اصلی منتقل کنید.

بهتر است موقع کاشت، جوانه به سمت پایین باشد.

پس از کاشت پسته، روی سطح خاک را مخلوط کود گاوی و کمی ماسه بریزید و چنانچه احتمال می دهید پستهها را جانورانی مانند روباه و کلاغ بیرون بیاورند روی آن را بوسیله خار و یا ظرف یکبار مصرف بپوشانید

  • روش گلدانی:

در این روش بذر پسته را اول داخل پلاستیک میکارند و پس از سبز شدن به زمین اصلی منتقل میکنند. بهترین زمان کاشت نهال پسته گلدانی در طول فصل تابستان است. این روش به صرفه جویی آب یاری شایانی میکند.

در این روش ممکن است گلدان ها به صورت آزاد در کنار یکدیگر قرار گیرند یا به صورت کرتی درآیند. پس از خیساندن بذور مورد نظر و ضدعفونی آنها، دو عدد بذر در عمق 3-2 سانتی متری خاک گلدان قرار گرفته و روی آن با ماسه یا خاک اره پوشانده میگردد. زمان کاشت در گلدان اواخر زمستان و اوایل بهار می باشد.

درصورت فراوری نهال پسته گلدانی در گلخانه، می توان در پاییز یا اوایل زمستان نیز اقدام به کاشت بذر نمود. از دیگر مزایای این روش علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، بالا بودن بازده فراوری نهال، سهولت و عدم محدودیت زمانی در امر جابجایی گلدانها می باشد.

منابع: کتاب راهنمای کاشت پسته، سایت نهال پسته

منبع: setare.com
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1140

به "آشنایی با نحوه و زمان کاشت نهال پسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با نحوه و زمان کاشت نهال پسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید