چرا هموفیلی در مردان بیشتر است؟

به گزارش سرگرمی تفریحی، حسن ابوالقاسمی، فوق تخصص خون و آنکولوژی بچه ها و عضو فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به بیماری هموفیلی بیان داشت: هموفیلی A و B جزو بیماری های سرشتی (مادرزادی) است که وابسته به جنس بوده؛ یعنی ژن این بیماری روی کروموزوم X است. وقتی چنین شکل است، عمدتا این بیماری در مردان بروز می نماید و در زنان بسیار نادر است؛ چراکه خانم ها دو کروموزوم X دارند و یکی را پوشش می دهد.

چرا هموفیلی در مردان بیشتر است؟

وی افزود: این در حالی است که مگر اتفاق نادری بیفتد که یک بیمار هموفیلی با یک خانم حامل ژن هموفیلی ازدواج کند که ممکن است یک دختر دارای هموفیلی A و B داشته باشد، اما درحالت عادی هموفیلی A و B را در مردان می بینیم.

فوق تخصص خون و آنکولوژی بچه ها و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ابراز کرد:، اما اگر اختلالات نادر انعقادی باشد، آن ها گاهی اوقات به عنوان هموفیلی شناخته می شوند؛ مانند کمبود فاکتور های 5، 7، 10 و 11 و اختلالات پلاکتی که وابسته به جنس نیست و هم در مردان و زنان دیده می گردد؛ بنابراین بخشی از اختلال خونریزی دهنده در هر دو جنس دیده می گردد که عمدتا توارث آن ها وابسته به جنس نیست و بخشی از آن ها مانند هموفیلی A و B وابسته به جنس بوده و در مردان آن ها را شاهد هستیم.

منبع: فرارو
انتشار: 29 فروردین 1402 بروزرسانی: 29 فروردین 1402 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1978

به "چرا هموفیلی در مردان بیشتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هموفیلی در مردان بیشتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید