سگ های بلاصاحب با جامعه چه می کنند؟

به گزارش سرگرمی تفریحی، وقتی حیوانات در کنار انسان و به خصوص فضای شهری تکثیر می شوند، بر اثر برهم خوردن چرخه طبیعی جمعیت آنها نیز غیرقابل کنترل خواهد شد، سگ های بلا صاحب از جمله این حیوانات هستند که تردد آنها در شهر زمینه های تهدید سلامت جامعه و امنیت شهروندان را فراهم کرده و همچنین سبب ساز بروز مسائل فراوانی برای مردم شده است.

سگ های بلاصاحب با جامعه چه می کنند؟

به گزارش خبرنگاران، اغلب بیماری های قارچی و انگلی که در بدن سگ ها و دیگر حیوانات وجود دارد نتیجه تماس و گشتن مخازن زباله و تماس آنها با منابع آلوده است که در صورت تماس با انسان، وقوع حمله و گزیدگی می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به وجود بیاورد.

در سطح استان بوشهر حضور سگ های بلاصاحب در میادین، کوچه ها و خیابان ها وضعیت نگران کننده ای را به وجود آورده تا جایی که زیر خودروها، سایه درخت ها و پیاده روها و پارک ها تبدیل به پناهگاهی برای این سگ ها شده و زیست شهری را به خطر انداخته است.

مخزن بیماری ها

کارشناس بیماری های واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به آسیب ها و خسارت های بهداشتی سگ های بلاصاحب برای جامعه بیان کرد: به غیر از بیماری خطرناک هاری، مسائل دیگری چون بیماری سالک نیز وجود دارد که از طریق سگ به عنوان موجود زنده ای که به عنوان مخزن و نگهدارنده عامل این بیماری عمل می نماید و می تواند آن را به افراد انتقال دهد.

غلامرضا بیغش افزود: بیماری دیگر کیست هیداتیک - بیماری انگلی و مشترک بین انسان و دام- است که در اثر دفع مدفوع سگ در مزارع یا محل زندگی انسان ایجاد می شود.

وی گفت: در مسائل سلامتی تنها بیماری هاری مطرح نیست و سگ ها می توانند اشکالات زیادی برای سلامتی انسان ایجاد کنند که هر کدام به نوبه خود قابل اهمیت هستند و اینها همه مربوط به سگ هایی است که در مناطق مختلف شهری و روستایی تردد کرده و مشکلاتی را به وجود می آورند.

طی چند ماه گذشته اخباری چون خورده شدن یک زن توسط سگ، و یا حمله سگ ها به بچه ها منتشر شده که این زنگ خطری برای حضور و زیست این حیوانات در کنار انسان ها و فضای شهرها و روستاها است. از آنجایی که سگ ها قابلیت تولیدمثل بالایی دارند اگر برنامه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به ویژه سگ های بی صاحب اجرا نشود تعداد آنها به سرعت افزایش یافته و مخاطرات فراوانی به دنبال خواهد داشت.

آسیب های عدم کنترل سگ های بلاصاحب

کارشناس بیماری های واگیر بهداشت بوشهر با اشاره به مسائل مالی مربوط معضل سگ های بلاصاحب اظهار کرد: ممکن است حیوانات اهلی و مفید مانند بز یا گاو نیز مورد حمله و گزش سگ ها قرار بگیرند که این موجب تلفات دامی و در نهایت بروز خسارت های مالی می شود. همچنین سالانه مبالغ زیادی صرف خرید واکسن و سرم می شود، و به دلیل اینکه این محصولات در کشور تولید نمی شود ارز زیادی توسط وزارت بهداشت صرف خرید این واکسن ها شده و بار مالی زیادی را به دولت تحمیل می نماید که در مجموع همه اینها آسیب های جانی، سلامتی، مالی و اجتماعی عدم کنترل سگ های بلاصاحب است.

بیغش با ارائه آماری از حیوان گزیدگی های سال جاری بیان کرد: در شش ماهه اول سال جاری 275 مورد حیوان گزیدگی داشته ایم که از این آمار 237 مورد در مناطق شهری و 38 در مناطق روستایی رخ داده است. 212 مورد گزش توسط سگ (بیشترین آمار)، 55 مورد توسط گربه، یک مورد روباه و 7 مورد تحت عنوان سایر که شامل گزیدگی توسط حیوانات اهلی و وحشی موش، الاغ و... از این جمله است.

مورد ابتلا به بیماری هاری نداشته ایم

وی تاکید کرد: در شهرستان بوشهر 4 مرکز بهداشت و 3 بیمارستان خدمات مربوط به گزش حیوان و حیوان گزیدگی را ارائه می دهند و طی 10 سال گذشته هیچ مورد تایید شده و دارای قطعیت ابتلا به بیماری هاری نداشته ایم.

این کارشناس با اشاره به ضرورت تزریق واکسن و سرم افزود: در مراکز 4 گانه شهرستان طی شش ماهه ابتدای سال جاری در مجموع 658 دوز از واکسن هاری و همچنین 58 هزار و 100 واحد بین المللی سرم به مراجعان تزریق شده است. لازم به شرح است که همه افراد نیاز به سرم ندارند و افراد با توجه به سطح آسیب گروه بندی شده و سپس طبق پروتکل واکسن هاری در سه نوبت و یا سرم در یک نوبت به افراد آسیب دیده تزریق می شود.

ویروس های موجود در بزاق حیوانات

غلامرضا بیغش با اشاره به ماهیت، روند پیشرفت و ابتلا به بیماری شرح داد: هاری یک بیماری عفونی حاد ویروسی است که در چرخه طبیعت وجود دارد و حیوانات گوشتخوار وحشی مانند سگ یا روباه در چرخه طبیعی ویروس قرار گرفته و آلوده می شوند و می توانند فردی که سر راه آنها قرار می گیرد را مورد حمله و گزش قرار دهند و ویروس موجود در بزاق حیوان مهاجم در اثر گزش، ایجاد زخم (پارگی یا سوراخ شدگی) و ورود به گردش خون به فرد انتقال می یابد.

وی یادآور شد: در نمونه دیگر ممکن است یک حیوان اهلی مورد حمله حیوان وحشی آلوده قرار گرفته و مورد آسیب قرار بگیرد که ویروس به حیوان اهلی منتقل شده و آن حیوان طی پروسه سه هفته ای ابتلا به هاری به صاحب خود یا افراد دیگر حمله کرده و می تواند انتقال دهنده این ویروس باشد. ما همه موارد گزیدگی توسط حیوانات اهلی یا وحشی را فرض بر ابتلا گذاشته و شروع واکسیناسیون و ادامه آن در سه نوبت را توصیه می کنیم تا به این طریق از بروز بیماری هاری در انسان پیشگیری کنیم.

بیماری هاری درمان پذیر نیست

کارشناس بیماری های واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر با تاکید بر اینکه بیماری هاری درمان پذیر نیست، ادامه داد: بیماری هاری یک دوره نهفتگی دارد که فاقد علائم اما حامل ویروس است، به این دلیل در تمام موارد گزش (توسط حیولانات اهلی و وحشی) با فرض آلودگی، انجام واکسیناسیون به منظور پیشگیری بیماری هاری در انسان توصیه می شود و یکی از برنامه های دستورالعمل کشوری برنامه کنترل و مراقبت بیماری هاری نیز اقدام به واکسیناسیون تمام موارد گزیدگی است.

این مسئول با بیان اینکه آزمایشاتی که باید بر روی حیوانات صورت بگیرد مربوط به دامپزشکی و محیط زیست است، گفت: کمیته کنترل سگ های بلاصاحب با عضویت این دو سازمان، فرمانداری، شهرداری ها، مدیریت پسماند، نیروی انتظامی مرتبا تشکیل جلسه داده و موارد ساماندهی مبارزه با این معضل را بررسی می کنند.

اقداماتی که در کمپ های نگهداری انجام می شود

بیغش با اشاره به اینکه در حال حاضر حساسیت مردم بالا رفته است، اظهار کرد: در شهرستان بوشهر یک کمپ به تصدی گری مدیریت پسماند شهرداری راه اندازی شده که اقدام به جمع آوری و نگهداری سگ های بلاصاحب سطح شهر می نماید و در حال حاضر تعداد زیادی سگ تحت مراقبت این کمپ نگهداری می شود. در این کمپ با نظارت دامپزشکی و مرکز بهداشت معاینه، تفکیک و سایر اقدامات مورجهانز مثل تزریق واکسن برای جمعیت بیمار انجام می شود، سگ های سالم نیز بر حسب گونه جداسازی و برای استفاده هایی چون نگهبانی به فروش می رسند.

وی بیان کرد: برنامه دیگر برای کنترل سگ های حاضر در کمپ، انجام عقیم سازی و سپس رهاسازی -پس از مداوا و مراقبت های ویژه- به منظور جلوگیری از ازدیاد جمعیت است تا این موضوع نیز کنترل شده و به وضعیت قابل قبولی برسد. در شهرستان های دیگر نیز چنین راهکارهایی با واگذاری به بخش خصوصی مدنظر است تا ازدیاد سگ های بلاصاحب در مناطق شهری کنترل شده و مزاحمت هایی که برای همشهریان ایجاد می شود کمتر شود.

ضرورت ایمن سازی حیوانات خانگی

کارشناس بیماری های واگیر مرکز بهداشت بوشهر اظهار کرد: افرادی که حیواناتی را در منزل نگهداری می کنند حتما با مراجعه به کلینیک های دامپزشکی و مراکز تحت نظر آن ایمن سازی بر علیه بیماری از طریق تزریق واکسن و دریافت داروهای ضدانگل را انجام دهند که این کمک زیادی در کنترل بیماری هایی مثل هاری است.

این مسئول با بیان اینکه بیماری هاری 100 درصد قابل پیشگیری است، توصیه کرد: در صورتی که فردی مورد گزش توسط حیوانات مهاجم قرار گرفت بلافاصله پس از گزش محل آسیب دیده را با آب جاری و صابون به مدت 15 دقیقه شستشو دهد که این اقدام مهمی در راستای پیشگیری از بروز و ابتلا به بیماری هاری است. با این کار اگر ویروسی لابلای زخم نفوذ کرده باشد خارج می شود و بعد از آن نیز فرد بلافاصله برای انجام واکسیناسیون به بیمارستان و مراکز بهداشت مراجعه کنند.

حیوانات را تحریک نکنید

غلامرضا بیغش افزود: اهمیت واکسیناسیون تکمیل آن است و حتما باید در سه نوبت انجام شود، گاها افراد تصور می کنند که اگر یک نوبت واکسیناسیون انجام دهند چون حالشان خوب است دیگر نیازی به مراجعات بعدی نیست در صورتی که باید واکسن در سه نوبت واکسن تزریق شود تا کامل شود.

وی در سرانجام برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری توصیه کرد: در گروه سنی بچه ها معمولا افراد رفتارهایی که باعث تحریک حیوان می شود انجام می دهند، که باید در این خصوص آموزش داده شود تا حمله و تهاجم صورت نگیرد.

طبق گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در هر 15 دقیقه یک مرگ بر اثر هاری در جهان رخ می دهد که 50 درصد مرگ های بر اثر هاری در جهان بین بچه ها رخ داده است و 99 درصد موارد انسانی هاری در جهان ناشی از گزش سگ است.

به گزارش خبرنگاران، ساماندهی سگ های بلاصاحب مسئله ای است که در صورت قصور و بی اهمیتی به آن می تواند تأثیرات مخرب و گاهاً غیرقابل جبرانی در جامعه به دنبال داشته باشد، بنابراین نیاز است تا مسئولان مربوطه ضمن رعایت حقوق حیوانات توجه بیشتری به عوارض این پدیده خطرناک رو به رشد داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 222

به "سگ های بلاصاحب با جامعه چه می کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سگ های بلاصاحب با جامعه چه می کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید