حمله ارتش یمن به یک هدف حساس نظامی عربستان، مأرب در محاصره نیروهای یمنی، واکنش انصارالله به بیانیه شورای امنیت

به گزارش سرگرمی تفریحی، خبرگزاری خبرنگاران- سخنگوی نیروهای مسلح یمن از انجام یک علمیات پهپادی علیه یک هدفی حساس جنوب غرب عربستان سعودی اطلاع داد.

حمله ارتش یمن به یک هدف حساس نظامی عربستان، مأرب در محاصره نیروهای یمنی، واکنش انصارالله به بیانیه شورای امنیت

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن، عصر امروز (شنبه)، از عملیات پهپادی علیه پایگاه هوایی ملک خالد در خاک عربستان سعودی اطلاع داد.

سرتیپ یحیی سریع اظهار داشت که یگان پهپادی ارتش یمن با یک پهپاد از نوع قاصف 2k عملیاتی تهاجمی علیه پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط (جنوب غرب عربستان سعودی) انجام داده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه اظهار داشت که به امید خداوند، در این حمله، یک نقطه نظامی حساس هدف قرار گرفته که برخورد با آن به صورت دقیق اجرا شده است.

سریع در سرانجام تأکید کرد که این اقدام در راستای افزایش تجاوزهای ائتلاف سعودی و محاصره مستمر کشور یمن اجرا شده است.

این اعلام در حالی صورت می گیرد که روز پنجشنبه هفته گذشته نیز ارتش یمن اعلام نموده بود که یگان موشکی و پهپادی این کشور در عملیاتی مشترک با 11 موشک و پهپاد شرکت آرامکو، سامانه های پاتریوت و اهدافی حساس در جیزان عربستان را هدف قرار داده است.

عملیات رزمندگان یمنی ضد مزدوران سعودی در یمن

رزمندگان ارتش و کمیته های مردمی یمن به مواضع مزدوران سودانی وابسته به ارتش متجاوز سعودی در منطقه حرض در استان حجه یمن یورش بردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره، رزمندگان ارتش و کمیته های مردمی یمن به مواضع مزدوران سودانی وابسته به ارتش متجاوز سعودی در منطقه حرض در استان حجه یمن یورش بردند.

رزمندگان یمنی با استفاده از اصل غافلگیری به مواضع مزدوران سودانی در جبهه حرض یورش بردند و در کوتاه ترین زمان، ممکن عملیات تهاجمی انجام دادند.

ارتش سعودی، مزدوران سودانی را در خطوط مقدم مستقر نموده و خودش به مواضع مرزی به سمت جیزان عقب نشینی نموده است.

شماری از مزدوران سودانی در این عملیات کشته شدند و بقیه نیز گریختند و بخشی از تسلیحات آنان به غنیمت گرفته شد.

المسیره تصاویری از اجساد مزدوران سودانی و سلاح های به غنیمت گرفته شده پخش کرد.

انهدام عظیم ترین انبار سلاح متجاوزان در مارب

نیرو های ارتش و کمیته های مردمی یمن عظیم ترین انبار اسلحه نیرو های ائتلاف متجاوز سعودی را در شمال غرب مأرب منهدم کردند.

پایگاه اینترنتی خبرگزاری یمن به نقل از منابع محلی در استان مارب نوشت: نیرو های ارتش و کمیته های مردمی یمن عظیم ترین انبار اسلحه نیرو های ائتلاف متجاوز سعودی را در شمال غرب مأرب منهدم کردند.

نیرو های ارتش و کمیته های مردمی با موشک های کاتیوشا انبار اصلی تسلیحات متعلق به نیرو های ائتلاف در منطقه الشعب الحمر را هدف قرار دادند.

این منابع خاطرنشان کردند نیرو های صنعا انبار سلاح را هنگام حضور گروه هایی از نیرو های ائتلاف و عناصر القاعده هدف قرار دادند که در حال انتقال مهمات از انبار بودند.

آن ها همچنین از وقوع انفجار های مهیب مهمات و گلوله های داخل انبار به مدت چند ساعت اطلاع دادند.

مأرب در محاصره نیروهای یمنی

منابع خبری گزارش دادند که فرایند عملیات ارتش و کمیته های مردمی یمن طی روزهای گذشته به گونه ای پیش رفته است، که این نیروها اکنون به سمت محاصره مرکز این استان حرکت نموده اند.

منابع خبری، امروز (شنبه)، درباره آخرین تحولات میدانی در استان مأرب گزارش دادند که فرایند عملیات های نظامی در این استان به گونه ای پیش می رود که پس از پیشروی ارتش و کمیته های مردمی یمن به سمت پایگاه نظامی صحن الجن و تسلط بر رشته های کوه های البلق القبلی، نیروهای صنعاء به سمت محاصره مرکز استان از ورودهای غربی و جنوبی حرکت نموده اند.

روزنامه الاخبار در این خصوص گزارش داد که ارتش و کمیته های مردمی یمن زمام نبرد را در اطراف شهر مأرب به دست گرفته اند و مطابق با نقشه های نظامی خود برای کاهش تلفات در حال عقب راندن نیروهای عبد ربه منصور هادی رئیس دولت مستعفی یمن هستند.

این روزنامه لبنانی با اشاره به اینکه نیروهای صنعاء در حال راهنمایی عملیات از غرب مأرب به جنوبی ترین نقطه آن هستند، مطابق با فرایند این درگیری ها و پیشروی پریروز نیروهای صنعاء از جهت غرب و شمال غرب به سمت پایگاه نظامی صحن الجن از محورهای حقن، جبل الدشوش و حمه الدیره و همچنین تسلط بر رشته کوه های البلق القبلی پس از گذشت دو هفته از عقب نشینی محدود برای جلوگیری از تلفات انسانی در پی بمباران دیوانه وار جنگنده های ائتلاف سعودی و کشاندن تعداد زیادی از نیروهای منصور هادی به سوی خود، اطلاع داد که نقشه محاصره شهر از دو ورودی غربی و جنوبی مأرب در حال عملی شدن است.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که شامگاه پنجشنبه، ارتش و کمیته های مردمی یمن در غرب الطلعه الحمراء پیشروی داشته اند و توانسته اند ضمن تسلط بر حمه الحجیلی، درگیری ها را التومه العلیا و التومه السفلی در پنج کیلومتری مقر فرمانهد منطقه سوم نظامی نیروهای منصور واقع در مناطق غربی استان مأرب بکشانند.

طبق این گزارش، نیروهای صنعاء، چند روز پیش، بر جبهه المشجح نیز سیطره پیدا نموده اند که گام رو به جلو، پس از پیشروی هفته گذشته در مناطق باقی مانده از وادی العطیف و تسلط بر قرن ملبوده انجام شد.

الاخبار می نویسد که طی روز گذشته، نیروهای صنعاء توانسته اند الطلعه الحمراء را از چند جهت تحت محاصره خود درآورند و جبهه ای دیگر از حمه الحجیلی به سمت الطلعه ایجاد نمایند که به گفته این روزنامه، این اقدام می تواند نیروهای هادی را در برابر دو گزینه قرار دهد اول تسلیم شدن در برابر ارتش و کمیته های مردمی یمن یا انتخاب فرسایش توان نظامی آن هم بدون وارد شدن هیچ گونه تلفات به نیروهای صنعاء؛ نیروهایی که به استثنای تپه های البس و المصاریه، اکنون کنترل مواضع و تپه های جبهه های اطراف مأرب را به دست گرفته اند.

در ادامه این گزارش آمده است که تپه السلفیین در مجاورت کوه های الخشب، پریروز، تحت کنترل نیروهای صنعاء درآمده و از طرفی دیگر، این تحولات باعث شده ارتش و کمیته های مردمی یمن به ادامه پیشروی خود برای تسلط کامل بر رشته کوه های البلق القبلی در شرق ترین نقطه صراوح ترغیب شوند تا اینگونه نبردی که از روز چهارشنبه با پیشروی نیروهای صنعاء شروع شد، سحرگاه روز پنجشنبه، زمینه را برای یک عملیات نظامی 12 ساعته فراهم کند؛ عملیاتی که در نتیجه آن، ارتش و کمیته های مردمی یمن توانستند بخش های باقی مانده از سواحل دریاچه سد مأرب را به دست بگیرند.

طبق این گزارش، پیشروی های جدیدی که نیروهای صنعاء، سحرگاه روز گذشته، در رشته کوه های البلق القبلی از سمت منطقه الزرو و پشت سد مأرب (جنوب غرب مرکز استان) داشتند، حاکی از آن است که این نیروها در حال محاصره کردن ورودی های شهر از چند جهت (غرب، شمال غرب و جنوب) هستند تا این گونه زمینه را برای تسلط بر الطلعه الحمراء و تپه المصاریه و پیشروی به سمت مرکز استان از دو جهت غرب و شمال غرب فراهم نمایند.

الاخبار می نویسد که سیطره دیروز ارتش و کمیته های مردمی یمن بر بخش های گسترده ای از کوه های البلق باعث خواهد شد که پادگان های باقی مانده شهر زیر آتش این نیروها قرار گیرد و آن را به تسلط بر تپه المصاریه که البلق القبلی مشرف بر آن است، نزدیک کند.

از سوی دیگر، این روزنامه لبنانی اطلاع داد که این پیشروی ها، این امکان را به نیروهای صنعاء می دهد که حرکت نیروهای هادی در الطلعه الحمراء و اشراف بر جاده مأرب-صنعاء را محدود نمایند.

بر اساس این گزارش، نیروهای صنعاء همچنین از البلق الاوسط به سمت جاده رابط میان شهر مأرب به استان شبوه نیز پیشروی داشته اند که کارشناسان در این خصوص می گویند سقوط کوه های البلق باعث می گردد نیروهای صنعاء به سمت منطقه الجفینه پیشروی نمایند و به ورودی جنوبی شهر مأرب برسند.

الاخبار در ادامه نوشت که نیروهای منصور هادی پس از ناکامی در بر افروختن شعله های آتش درگیری در جبهه های العلم واقع در 65 کیلومتری شمال استان مأرب، سعی کردند در جبهه اسداس در ناحیه رغوان (شمال غرب مأرب) تنش نظامی ایجاد نمایند که در این مورد نیز ناکام بودند.

در ادامه این گزارش آمده است که این ناکامی به علت عدم ورود قبایل این ناحیه به درگیری و اعلام بی طرفی آن ها بوده است زیرا رؤسای این قبایل، سال گذشته، با نیروهای صنعاء توافق هایی امضاء کردند که در این توافق ها، بر کنار گذاشتن روستا و زمین های کشاورزی صحنه درگیری ها تأکید شده بود.

با این حال، این این روزنامه لبنانی گزارش داد که نیروهای عبد ربه منصور هادی بار دیگر، شامگاه روز پنجشنبه، سعی کردند مواضع باقی مانده خود در جبهه غربی را با افراد مسلح شده قبایل وابسته به فردی به نام منصور الحنق یکی از سران حزب اصلاح تقویت نمایند؛ اما با این حال، منصور الحنق در یکی از کمین های نیروهای صنعاء در منطقه ذات الراء در غرب مأرب گرفتار و به شدت مجروح شد.

الاخبار در ادامه با اشاره به اینکه فیصل عبدالله العقود فرمانده تیپ زرهی 312 در این کمین کشته شده، اطلاع داد منصور الحنق نیز برای مداوا به ریاض اعزام شده است.

این روزنامه لبنانی می گوید که پس از تحولات سریع اخیر در فرایند درگیری های اطراف شهر مأرب، عربستان سعودی اعتماد خود را به نیروهای منصور هادی و رؤسای قبایل وابسته به خود در مأرب از دست داده است.

بعضی منابع قبیله ای به الاخبار در این خصوص گزارش دادند که یوسف خیر الله الشهرانی فرمانده عملیات منطقه شمال غرب و کسی که در ژوئن سال 2020 به عنوان فرمانده نیروهای عربستان سعودی مشخص شد، در سفری کوتاه خود به مأرب آن هم پس از عقب نشینی نیروهای قبایل مراد و عبیده از جبهه های نیروهای هادی، از شیوخ قبال خواسته است که نیروها و تسلیحات خود را که از فرماندهی جنگی ائتلاف تحویل گرفته اند، تحویل دهند.

در عین حال، منابع میدانی مستقر در مأرب، روز گذشته، در این رابطه اطلاع داده بودند که نیروهای دولت مستعفی یمن، ائتلاف سعودی-اماراتی و حزب اخوانی اصلاح در این شهر به شدت با هم درگیر شده اند که در پی این درگیری چند تن از این عناصر کشته و مجروح شده اند.

جنگنده های ائتلاف سعودی 3 نوبت یمن را بمباران کردند

جنگنده بمب افکن های ائتلاف سعودی در سه نوبت مناطقی در یمن را بمباران کردند.

شبکه المسیره آدینه شب به نقل از منابع خبری گزارش دادند، جنگنده بمب افکن های ائتلاف سعودی دستکم در سه نوبت شهرستان های صرواح و مدغل استان مأرب یمن را بمباران کردند.

بنابر این گزارش، جنگنده های ائتلاف سعودی همچنین شهرستان باقم استان صعده و شهرستان خب و الشعف استان جوف را هدف قرار دادند.

در همین حال توپخانه نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی در چندین نوبت مناطقی در استان الحدیده را هدف قرار دادند.

نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی طی 24 ساعت گذشته 219 بار آتش بس در الحدیده را نقض کردند.

در مقابل، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن نیز پیروز شدند عملیات هجومی نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی در محور عملیاتی الطویر در استان تعز را دفع نمایند. در این عملیات شماری از نیروهای مزدور کشته یا زخمی شدند.

واکنش انصارالله به بیانیه شورای امنیت

جنبش انصارالله یمن با انتقاد از بیانیه آدینه شب شورای امنیت سازمان ملل متحد ، اظهار داشت که این بیانیه با صندلی و موقعیت این نهاد بین المللی مطابقت ندارد.

محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن امروز (شنبه) در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر تاکید نمود که بیانیه شورای امنیت با پیش بینی های بدبینانه انصارالله همخوانی داشته و مطابقت می نماید و با صندلی و موقعیت شورای امنیت بین الملل مطابقت نمی نماید.

الحوثی گفت : شورای امنیت هیچ گاه بر اساس معیارهای صحیح و رویکرد صادقانه عمل ننموده است . عملکرد سهل انگارانه و کش و قوس دار و همچنین عقب رفت شورای امنیت در تمامی سطوح در شان آن نیست.

وی نوشت : شورای امنیت در ایجاد بحران گرسنگی و قحطی در یمن شریک جرم ائتلاف عربی به رهبری عربستان است.

این مقام یمنی همچنین خطاب به ائتلاف سعودی نوشت : ما از مانورهای سیاسی خوشمان نمی آید و شما باید این واقعیت را درک کنید که ممکن نیست ما مسائل بشردوستانه و جرم و جنایت ها را نادیده بگیریم و بر سر آنها با شما سازش کنیم . این جرم و جنایت ها همچون محاصره و ادامه تجاوز حتی در قوانینی که بر اساس آنها به خود مشروعیت بخشیده اید، مصداق عینی جرم و جنایت شناخته شده اند.

شورای امنیت سازمان ملل شب گذشته با حضور نمایندگان 15 کشور عضو برای آنالیز تحولات یمن پس از برگزاری نشست بیانیه ای صادر کرد و طی آن از به اصطلاح طرح ابتکاری سعودی استقبال نموده و از نیروهای مردمی و ارتش یمن خواست تا به کوشش خود برای آزادسازی استان مأرب از اشغال عناصر مزدور سعودی سرانجام دهند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1348

به "حمله ارتش یمن به یک هدف حساس نظامی عربستان، مأرب در محاصره نیروهای یمنی، واکنش انصارالله به بیانیه شورای امنیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله ارتش یمن به یک هدف حساس نظامی عربستان، مأرب در محاصره نیروهای یمنی، واکنش انصارالله به بیانیه شورای امنیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید