تزئین محوطه باغ با مجسمه های زیبا

به گزارش سرگرمی تفریحی، برای ساخت یک باغ دلپذیر باید مشقت های زیادی متحمل شوید. شما باید گل و گیاه بکارید، گلدان های پایه دار قرار بدهید، سایه بان، جایی برای نشستن و مسیری برای راه رفتن و در صورت امکان یک فواره آب در محوطه قرار دهید و همینطور چمن بکارید. حتی با تمام اینها، ممکن است باز هم جای یک فاکتور دیگر نظیر مجسمه های دکوراتیو برای باغ خالی باشد. شما با نگاهی گذرا به فروشگاه وسایل خانگی و یا باغبانی، به تعداد بیشماری از این مجسمه ها دست پیدا خواهید کرد. مشخصا این مجسمه ها باب طبع بسیاری از افراد هستند و همینطور که به آنها نگاه میکنید، ممکن است به این نتیجه برسید که این مجسمه ها همان چیزی هستند که جای آنها در باغ خالی است. البته هنگامی که این مجسمه ها را به خانه می برید، ممکن است دریابید که پیدا کردن جای مناسب برای آنها کار چندان آسانی نیست. انتخاب نادرست مجسمه ممکن است حیاط شما را نامرتب، شلوغ و ناخوشایند نشان دهد. مجسمه میتواند بسیار به باغ شما جلوه ببخشد. میتواند نقطه ای مرکزی در باغتان ایجاد کند یا به اجزایی که از قبل در مکان دارید، جلوه ای خاص ببخشد. در اینجا نکاتی برای انتخاب یک مجسمه باغی مناسب که میتواند تکمیل کننده نمای باغ شما باشد، ارائه نموده ایم. سعی کنید از این تکنیک ها برای پیدا کردن مجسمه ای بی نقص بهره ببرید. با ما همراه باشید.

تزئین محوطه باغ با مجسمه های زیبا

انتخاب مجسمه

مکان قرار دادن مجسمه خود را مانند مکان قرار دادن میز و جایگاه باغ، معین کنید. چنانچه باغ شما تم دارد، باید تم باغ را در نظر بگیرید. آیا باغی پر گل دارید؟ آیا در محوطه باغ، تعداد زیادی سنگ بتنی مسطح وجود دارد و فضا بومی است یا بیشتر مانند حیات وحش می ماند؟ مجسمه هایی که شما انتخاب میکنید باید هماهنگ با تم باغ باشند. تم های خود را ترکیب نکنید. در این صورت نمای باغ به جای اینکه جذاب و دیدنی باشد، نمایی نامرتب، شلوغ و ناخوشایند خواهد داشت. مجسمه های کوتوله عروسکی و مجسمه بودا بیشتر عجیب و غریب به نظر میرسkد تا اینکه مفرح و آرامش بخش باشند. در آخر باید از انتخاب خود راضی باشید. این مجسمه ها جزء موارد ضروری برای داشتن یک باغ زیبا نیستند پس چیزی را صرفا به خاطر اینکه همه می خرند و حضور آن الزامی است، خریداری نکنید.

مکان قرار دادن مجسمه

نحوه قرار دادن مجسمه در باغ بستگی به تعدادی از عوامل دارد. ممکن است فضای باغ به گونه ای باشد که مکان قرارگیری مجسمه به عنوان نقطه کانونی در نظر گرفته میگردد. نوع مجسمه نیز تفاوت های آشکاری ایجاد میکند. مجسمه هایی که شکل خاصی ندارند و کاملا بر اساس ایده های سازنده ساخته شده اند، نقاط مرکزی خوبی محسوب میشوند، زیرا از تمامی زوایا زیبا به نظر می رسند. برای برانگیختن احساسات بیننده و به دست آوردن نمایی زیبا از تمام زوایا از این نوع مجسمه ها بهره ببرید. قبل از اینکه چنین مجسمه هایی را خریداری کنید، از افراد دیگر نیز نظرخواهی کنید زیرا مجسمه های این چنینی به افراد حس و حال متفاوتی منتقل میکنند. گاهی اوقات، این نوع مجسمه ها در ذهن بیننده تصویری را القا میکنند که شما دوست ندارید این تصویر را به عنوان نقطه کانونی در باغ خود داشته باشید.

اندازه مجسمه نیز تفاوت ایجاد میکند. مجسمه های بزرگ در هر نقطه از باغ باشند، تبدیل به نقطه کانونی میشوند مگر اینکه باغ بسیار بزرگی داشته باشید. در مقابل مجمسه های کوچک فضای باغ را صمیمانه تر میکنند. شما باید این مجسمه ها را در انبوهی از گل و گیاه قرار دهید تا هر کسی که وارد باغ میگردد، از نمای باغ لذت ببرد. کلکسیونی از مجسمه های کوچک برای باغ میتواند به عنوان نقاط کانونی محوطه عمل کند. مجسمه های کوچک، به فضاهای نشیمن باغ جلوه ای زیبای میدهند. این مجسمه ها به فضا، تم می بخشند و باعث میشوند افراد در فضایی زیبا کنار هم جمع شده و بنشینند. از این مجسمه ها نیز میتوان برای به تعادل رساندن جایگاه ها با سایزهای متفاوت بهره جست. اگر در منطقه ای بسیار سردسیر زندگی میکنید، محوطه باغ در زمستان خشک و خالی از گل و گیاه میگردد، یک مجسمه میتواند در این باغ تبدیل به نقطه ای کانونی گردد، پس حتما به فکر خرید یک مجسمه باشید. از مجسمه های زیاد برای باغ استفاده نکنید. اگر زیاده روی کنید، تاثیری که دنبالش هستید را نخواهید گرفت.

اندازه مجسمه

اندازه باغ اولین موردی است که باید هنگام انتخاب اندازه مجسمه در نظر بگیرید. باغ های کوچک نباید مجسمه های بزرگی که بیشتر فضا را اشغال میکنند، داشته باشند. به جای آن از مجسمه های کوچک یا متوسط بهره ببرید. اگر مکان قرارگیری مجسمه در باغ قرار است تبدیل به نقطه ای کانونی در محوطه گردد، مجسمه بزرگ برای این کار مناسب است. برای تزئینات پس زمینه، مجسمه های کوچک بهتر هستند. از جعبه ای کارتنی یا چوبی به جای مجسمه بهره ببرید و آن را در باغ قرار دهید تا فضای اشغال شده مجسمه را ارزیایی کنید و اینگونه متوجه نمای مجسمه در باغ شوید.

جنس مجسمه

مجسمه های باغ با مصالح مختلفی ساخته میشوند. مجسمه های بتنی متدوال، متنوع و به نسبت ارزان هستند. مجسمه گچی نیز نسبتا مرسوم است. علاوه بر آنها مجسمه های آهنی و فایبرگلاسی نیز با دیزاین های متفاوت در بازار موجود میباشند. این نکته را به خاطر بسپارید که رنگ یا شکل مجسمه های گچی و بتنی در طول زمان تغییر میکند. آب و هوای سرد نیز میتواند باعث ترک خوردن بتن و گچ گردد.

مجسمه و فواره آب

مجسمه ها و فواره ها ترکیبی بسیار قدیمی هستند که در باغ های منحصر به فرد، کوچک، قدیمی و جدید یافت میشوند. برخی از مجسمه ها شیرهای آب دارند. برخی دیگر از مجسمه ها در وسط و یا لبه یک برکه قرار دارند و یا بر روی یک فواره مصنوعی آب نصب شده اند. قرار دادن یک حوض فواره ای کوچک برای پرندگان نیز میتواند فضایی دلپذیر به باغ شما ببخشد.

مجسمه برای غذا دادن به حیوانات

یکی دیگر از انواع مجسمه های باغ، مجسمه هایی میباشند که برای تغذیه حیوانات ساخته شده اند. این مجسمه ها میتوانند کاسه ها یا سکوهای ساده و یا قسمتی از یک مجسمه بزرگ تر باشند، مانند مجسمه سنت فرانسیس که در دست خود کاسه ای پر از دانه برای پرندگان نگه داشته است. اگر میخواهید توجه پرندگان را جلب کنید، این را بدانید که مجسمه های این چنینی توجه سنجاب ها را بیشتر جلب میکنند زیرا آنها به راحتی میتوانند از این مجسمه ها بالا فرایند.

نحوه قرار دادن گل و گیاه در اطراف مجسمه

یک تکنیک عالی برای ایجاد منظره ای زیبا کاشت انبوه گیاهان در اطراف مجسمه است. این گیاهان به عنوان پس زمینه مجسمه عمل میکنند. آنها میتوانند یا مکمل مجسمه و یا در تضاد با آن باشند. گیاهان باید از مجسمه کوچک تر بوده و نمای مجسمه را مسدود نکنند. هنگامی که میخواهید گل و گیاه را انتخاب کنید، باید بدانید که این گیاهان در طول فصول چه ظاهری دارند. آیا گل میدهند؟ چه وقت؟ آیا در پاییز برگریزان دارند؟ این موارد بر ظاهر گیاهان در تمامی فصول و نمای مجسمه تاثیر خواهد گذاشت. چپرها و بوته ها در کنار اکثر مجسمه ها نمایی زیبا دارند. آنها خطوطی نرم دارند که باعث نرم کردن لبه ها، خطوط و بافت مجسمه ها میگردد. انحناهایی که در مجسمه واقع شده است در تضادی عمیق با خطوط هندسی گیاهان قرار میگیرند. در نهایت شما باید این گیاهان را به طور مرتب پیرایش کنید.

هزینه مجسمه

مجسمه های بزرگ گران تر از مجسمه های کوچک هستند. مجسمه های تجاری که در میزان انبوه فراوری میشوند نسبت به مجسمه های دست ساز، ارزان تر میباشند. شما باید هزینه های حمل و نقل را نیز در هنگام انتخاب مجسمه در نظر بگیرید. مجسمه های سنگین با شکل های عجیب قاعدتاً گران قیمت تر خواهند بود. حواستان باشد که از ضمانت خدمات تحویل بهره ببرید که در هنگام حمل و نقل، مجسمه آسیبی نبیند. اگر قصد دارید خودتان مجسمه را به باغ بیاورید، از وسیله حمل و نقل مناسب، طناب فیکس باربری، جعبه، پدهای محافظ و یا هر گونه وسیله دیگری که احتیاج دارید بهره ببرید.

انتخاب مجسمه بر اساس تم طراحی باغ

برای اجرای سبک ژاپنی، سعی کنید باغ خود را ساده نگه دارید. فانوس نمای زیبایی به باغ میدهد. برای رسیدن به فضایی صوفیانه تر، میتوانید مجسمه بودا را نیز اضافه کنید. برای باغ های امروزی، یک مجسمه انتزاعی مناسب است و در باغ های سنتی، مجسمه های رسمی کارآیی بهتری دارند و طراحی باغ و همچنین فضای آرامش بخش آن را تقویت میکنند. برای رسیدن به نمایی سرزنده و با طراوت، دنبال مجسمه های عجیب و غریب مانند مجسمه گربه که در آن محل غذای پرندگان تعبیه شده و یا مجسمه هایی غیر معمول از کوتوله های عروسکی باشید. اگر این مجسمه ها را در محدوده مناسبی از باغ قرار دهید، جستجو در داخل باغ و پیدا کردن آنها برای بازدیدکنندگان میتواند بسیار فرح بخش باشد.

تعمیر مجسمه باغ

یک مجسمه جدید ممکن است آن نمایی که دنبالش هستید را نداشته باشد. بازدید از یک مغازه عتیقه فروشی، حراجی وسایل باغبانی و یا بازار فروش اجناس دست دوم ممکن است همان چیزی که میخواهید برای شما فراهم نماید. این مجسمه ها، اغلب مواقع جرم سبزی به خود گرفته اند که در نتیجه گذر زمان بوده است. این مجسمه ها در باغ های سنتی عالی به نظر میرسند و حتی در باغ های امروزی نیز زیبا میباشند و نمایی قدیمی و جالب به فضای باغ اضافه میکنند. شما همچنین میدانید که این مجسمه ها برای فضای بیرون بسیار مناسب و تکمیل کننده هستند و این چیزی است که همیشه در خصوص مجسمه های کارخانه ای که تازه خریداری شده، صدق نمیکند.

البته، این مجسمه ها ممکن است در بهترین حالت خود نباشند. برای مجسمه هایی که آسیب پذیر هستند، شما باید با یک تعمیر کار حرفه ای مجسمه تماس بگیرید تا مطمئن شوید که کوشش برای تعمیر مجسمه باعث تخریب چیزی نگردد. اگر مجسمه بتنی یا سنگی، یک عتیقه ارزشمند محسوب نگردد، شما میتوانید با الهام از آن مجسمه دلخواه خود را بسازید. این راهنما به شما یاری میکند مجسمه ها را حذف نموده و یا هر مجسمه ای که ترک خورده یا شکسته است تعمیر نمائید.

آنچه لازم دارید:

  • برس زبر
  • شوینده های ملایم
  • بتونه کاری پلاستیکی (چسب اپوکسی)
  • چسب های پلاستیک
  • کاردک یا چاقوی باریک
  • کاتر
  • پارچه
  • دستکش نازک پلاستیکی

مراحل بازسازی مجسمه:

  • سطح را تمیز کنید. با برس کثیفی،خزه ها، سنگ و بتن لغزان را کنار بزنید. سطح را با شوینده ای ملایم که با آب ولرم رقیق شده، تمیز کنید. با این کار هر گونه آلودگی و چربی که برداشتن آن سخت است، زدوده میگردد. پسماندها را با آب تمیز بشوئید. مدتی صبر کنید تا سنگ یا بتن خشک گردد و بعد اگر مرحله دیگری مورد احتیاج است، آن را انجام دهید.
  • سپس با چسب اپوکسی تمامی منافذ را پر کنید. شما میتوانید این چسب را در یراق آلات فروشی و یا فروشگاه های سخت افزار پیدا کنید. این چسب رنگ های مختلفی دارد. برای بتن یا سنگ میتوان از رنگ خاکستری نقره ای آن استفاده کرد.
  • مقداری از چسب اپوکسی را کف دست خود حلقه کنید و به مدت 5 دقیقه نگه دارید. رنگ های این چسب با یکدیگر ترکیب میشوند. باید رنگی یکدست و یکنواخت حاصل گردد. وقتی به این مرحله رسید، به مدت یک دقیقه رنگ ها را مخلوط کنید. بهتر است از دستکش نازک پلاستیکی که از لاتکس ساخته شده، بهره ببرید زیرا چسب اپوکسی ممکن است برخی از پوست ها را اذیت کند.
  • هنگامی که مخلوط آماده شد، آن را بر روی منافذ مجسمه فشار دهید، برای این کار از یک کارد یا چاقو بهره ببرید. انگشت خود یا کاردک را خیس کنید و سپس از آن برای شکل دادن و نرم کردن مواد در داخل منفذ بهره ببرید. در ابتدا مخلوط نرم است اما بعد سه یا چهار ساعت سخت میگردد.
  • دریافت سشوار بر روی مواد باعث میگردد در عرض چند دقیقه سفت و سخت شوند. اگر مسئولیت تعمیر مجسمه به عهده خود شما است، این ایده خوبی میباشد. وسایل خود را در اسرع وقت تمیز کنید تا مواد چسبنده بر روی آنها خشک نشوند. چنانچه در حین این فعالیت، مجبور به قطع کار شدید، مخلوط را داخل فریزر قرار دهید. این مخلوط تا 36 ساعت میتواند داخل فریزر باقی بماند. بعد از آن باید مخلوط را با دست خود گرم کنید تا دوباره نرم گردد و بتوانید با آن کار کنید.

ترمیم قسمت هایی که از بین رفته اند:

از مخلوط چسبنده برای ساخت قسمت های از دست رفته و یا تعمیر آنها بهره ببرید. در این قسمت بسیار محتاطانه عمل کنید چرا که کوشش های برنامه ریزی نشده شما ممکن است از جذابیت نهایی مجسمه بکاهد. این کار را تنها با قسمت های کوچکی که در معرض دید نیستند، انجام دهید.

تعمیر ترک هایی که به اندازه تار مو هستند:

  • شما باید قبل از اینکه آب به این ترک ها برسد، تعمیرشان کنید. در آب و هوای سردتر، این آب یخ میزند، وسعت می یابد و باعث میگردد ترک عمیق تر گردد. از چسب پلاستیک که مناسب استفاده بر روی سنگ است بهره ببرید. حواستان باشد که قبل از استفاده چسب را به خوبی مخلوط کنید. دستکش های نازک پلاستیکی را بپوشید و چسب را داخل ترک ها با حرکتی دایره شکل، بریزید. تمام مواد اضافی را با پارچه ای مرطوب و آغشته به الکل سفید پاک کنید. اگر مواد چسبنده در جایی خشک شوند، ظاهر زشتی پیدا میکنند. حواستان باشد که این مواد را از جاهایی که باید باشند، پاک نکنید. به دنبال نمایی کلاسیک باشید.
  • شما هر چقدر که در ریختن مواد چسبناک دقت کنید، باز هم ظاهر زیبایی پیدا نخواهد کرد. میتوانید اضافات خشک شده را با یک تیغ تیز بردارید. در مکانی که تعمیر نموده اید، محیطی برای رشد گل سنگ و خزه ایجاد کنید تا با قسمت های دیگر مجسمه همخوانی داشته باشد. برای انجام این کار، دو روش وجود دارد که شامل کودپاشی به مجسمه و یا رنگ کردن آن میباشد.
منبع: ساختمانچی
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 393

به "تزئین محوطه باغ با مجسمه های زیبا" امتیاز دهید

1 کاربر به "تزئین محوطه باغ با مجسمه های زیبا" امتیاز داده است | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزئین محوطه باغ با مجسمه های زیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید