آشنایی با چند سبزی مفید زمستانی

به گزارش سرگرمی تفریحی، فصل سرما رسیده است و شما باید به فکر تأمین ویتامین های بدنتان باشید تا بیماری های خاص این فصل را از خود دور کنید. کار سختی نیست؛ کافی است که سبزیجات مفید را وارد برنامه غذایی روزانه تان بکنید و از خواص آن ها استفاده کنید.

آشنایی با چند سبزی مفید زمستانی

سبزیجات زمستانی سالم

سبزیجات زمستانی سالم یکی دیگر از سبزیجات مقوی و مغذی هستند که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی میباشند و میتوان از آنها در فصل زمستان در سبد غذایی خود قرار داد و از آنها استفاده کرد.

بعضی از سبزیجات هستند که در فصل زمستان هم میتوانند به رشد و حیات خود ادامه دهند که این گیاهان به عنوان سبزیجات زمستانی شناخته میشوند، آنهم به علت داشتن توانایی و مقاومت در برابر هوای سرد فصل زمستان.

سبزیجات زمستانی به علت داشتن قند زیاد در برابر یخ زدگی مقاوم هستند. قند موجود در آب سبزیجات زمستانی باعث یخ زدگی آنها در یک نقطه پایین تر میگردد که این امر به آنها اجازه میدهد تا در هوای سرد زنده بمانند.

علاوه بر این، این فرایند منجر به مزه تر شدن سبزیجات و سفت، سخت شدن آنها در ماه های سردتر میگردد و زمستان برترین فصل برای برداشت بهینه آنها میباشد.1

جوانه بروکسل
جوانه بروکسل هم مانند کلم پیچ، عضوی از خانواده سبزیجات چلیپایی و غنی از مواد مغذی است. سر کوچک و کلم مانند جوانه بروکسل در ماه های سرد سال رشد می نماید. آنها می توانند در دمای یخبندان هم سالم بمانند؛ بنابراین آنها را در رژیم غذایی فصل زمستان قرار می دهند.

جوانه بروکسل اگرچه کوچک بوده اما دارای اندازه زیادی از مواد مغذی است. آنها منبع عالی ویتامین K هستند. یک فنجان (156 گرم) جوانه بروکسل پخته حاوی 137٪ ویتامین k مورد احتیاج روزانه است.

ویتامین K برای سلامت استخوان و قلب ضروری است و روی عملکرد مغز اثرمی گذارد. جوانه بروکسل بعلاوه منبع خوبی از ویتامین های A، B و C و مواد معدنی منگنز و پتاسیم است. علاوه بر این، جوانه بروکسل سرشار از فیبر و اسید آلفا لیپوئیک است و ثابت شده است که هر دو به حفظ سطح قند خون یاری می نمایند.

فیبر فرایند هضم در بدن را کند نموده، در نتیجه گلوکز آرام تر در جریان خون قرار می گیرد. این بدان معنی است که پس از مصرف یک وعده غذایی غنی از فیبر، اندازه قند خون کاهش می یابد.

آلفا لیپوئیک اسید یک آنتی اکسیدان است که می تواند سطح قند خون را کاهش و حساسیت بدن به انسولین را افزایش دهد.

انسولین هورمونی است که برای جذب قند خون در سلول ها ضروری است. سطح قند خون را متعادل نموده و از زیاد یا کم شدن آن جلوگیری می نماید.

بعلاوه اسید آلفا-لیپوئیک علائم نوروپاتی دیابتی را کاهش می دهد، این علائم شامل آسیب عصبی دردناک است که بسیاری از افراد دیابتی را تحت تأثیر قرار می دهد.

در واقع جوانه بروکسل سرشار از مواد مغذی به خصوص ویتامین K است. آنها حاوی اسید آلفا-لیپوئیک (آنتی اکسیدانی که برای افراد دیابتی مفید است) هستند.2

کاله
کاله برگ سبز نه تنها یکی از سالم ترین سبزیجات است بلکه در آب و هوای زمستانی نیز رشد میکند و میتوان از آن استفاده کرد.

کاله عضوی از خانواده سبزیجات صلیبی است، که شامل گیاهانی میباشند که سرما رو تحمل مینمایند مانند: جوانه بروکسل، کلم و شلغم است. کلم پیچ یکی دیگر از سبزیجاتی است که میتوان آنرا در تمام فصول سال برداشت کرد و حتی میتوان آنرا در فصل زمستان هنگام سرما یخ زدگی برداشت کنیم.

کاله بعلاوه سبزی فوق العاده مغذی و همه کاره است. این گیاه مملو از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی قدرتمندی است.

در حقیقت، فقط یک فنجان (67 گرمی) کلم حاوی اندازه توصیه شده روزانه از ویتامین های A ، C و K برای بدن شما میباشد. کلم بعلاوه سرشار از ویتامینهای گروه B، کلسیم، مس، منگنز ، پتاسیم و منیزیم است.

علاوه بر این، کلم سرشار از آنتی اکسیدان های فلاونوئید مانند کوئرستین و کائمپرفرول است که دارای اثرات ضد التهابی قدرتمندی هستند.

نتایج بعضی مطالعات حاکی از آن است که یک رژیم غذایی پر از فلاونوئیدها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بعضی سرطانها مانند سرطان ریه و مری یاری کند.1

کلم بروکلی
کلم بروکلی نیز جز آن دسته از سبزیجات بسیار مفید است که می تواند در غذاهای زمستانی از آن استفاده کرد. این گیاه حاوی اندازه فراوانی مواد معدنی و ویتامین K است. بعلاوه یک فنجان 156 گرم کلم بروکلی پخته شده 137% از اندازه احتیاج بدن شما به ویتامین K را رفع می نماید.

ویتامین k برای سلامتی قلب و استخوان ها بسیار حیاطی است و عملکرد مغز را بهبود می بخشد. به علاوه اینکه کلم بروکلی حاوی ویتامین های دیگری مانند B,A,C، مواد معدنی و پتاسیم است.

بعلاوه کسانی که دارای قند خون بالا هستند با خوردن کلم بروکلی می توانند قند خون خود را کنترل نمایند، زیرا این گیاه دارای فیبر و اندازه بالایی از آلفا لیپوئیک آنتی است که سطح قند خون بالا را کاهش داده و حساسیت بدن به انسولین را افزایش می دهد.3

هویج
این ماده غذایی محبوب در بیشتر فصل ها برداشت می گردد اما اندازه شیرینی آن در زمستان بیشتر است تا حدی که به هویج یخ زده در اروپا آبنبات هویج نیز می گویند. ای سبزی ترد و مغزی منبع عالی از بتاکاروتن که در بدن به ویتامین a تبدیل می گردد.

یک عدد هویج بزرگ (72 گرمی) می تواند 241% از احتیاج روزانه شما به ویتامین a را تأمین کند. ویتامین A برای سلامت چشم بسیار ضروری و نقش مهمی در عملکرد ایمنی بدن دارد.

بعلاوه هویج دارای آنتی اکسیدان های مانند کارتنوئید است. بعضی مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی حاوی کارتنوئیدها می توانند خطر ابتلا به سرطان های پروستات و سینه را کاهش دهد.3

روتاباگاس
روتاباگاس نوعی شلغم و حاوی مواد مغذی زیادی است. این سبزیجات ریشه ای در هوای سرد برترین رشد را دارند و با سردتر شدن دما در پاییز و زمستان، طعم شیرین تری ایجاد می نمایند.

تمام قسمتهای گیاه روتاباگا قابل خوردن هستند، از جمله قسمتهای سبز برگ که از زمین بیرون می آیند.

یک فنجان روتاباگا پخته شده (170 گرم) حاوی بیش از نیمی از اندازه مورد احتیاج روزانه ویتامین C و 16٪ از اندازه توصیه شده روزانه پتاسیم است. پتاسیم برای عملکرد قلب و انقباض عضلانی بسیار مهم است. وبعلاوه در کنترل فشار خون نقش اساسی دارد.

سبزیجات چلیپایی مانند روتاباگاس خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد. در حقیقت نشان داده شده که مصرف بیشتر سبزیجات چلیپا می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 15.8٪ کاهش دهد.

علاوه بر اینکه روتاباگاس منبع عالی ویتامین C و پتاسیم و بعلاوه منبع خوبی از ویتامین های گروه B، منیزیم، فسفر و منگنز است.2

جعفری
در حالی که بسیاری از گیاهان با خنک شدن هوا از بین می فرایند، جعفری می تواند در دمای بسیار پایین و حتی برف به رشد خود ادامه دهد. این سبزی معطر جدا از اینکه بسیار مقاوم در برابر سرما بوده، سرشار از مواد مغذی است.

فقط یک اونس (28 گرم) از این سبزی احتیاج روزانه ویتامین K را تامین می نماید و حاوی بیش از نیمی از احتیاج توصیه شده روزانه ویتامین C است.

بعلاوه مملو از ویتامین A، فولات، آهن، کلسیم و پتاسیم است. جعفری منبع عالی فلاونوئیدها از جمله آپیژنین و لوتئولین است. این ها ترکیبات گیاهی هستند که فواید بسیارزیادی برای سلامتی دارند. این فلاونوئیدها محتمل است در کاهش از دست دادن حافظه و تغییرات مربوط به سن مغز مفید باشند.

یک آنالیز نشان داد که رژیم غذایی غنی از لوتئولین باعث کاهش التهاب ناشی از افزایش سن در مغز موشهای مسن شده و با مهار ترکیبات التهابی، حافظه را بهبود می بخشد.3

پینوشتها

1.www.moniryeh.ir

2.www.pezeshket.com

3.www.asriran.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1615

به "آشنایی با چند سبزی مفید زمستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با چند سبزی مفید زمستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید