آشنایی با لار؛ شهر حلوا !

به گزارش سرگرمی تفریحی، شهر لار ،یکی از شهرهای توریستی ایران می باشد که در جنوب استان فارس واقع شده است.

آشنایی با لار؛ شهر حلوا !

بر اساس آثار به جا مانده و نوشته های جهانگردان، حداقل از دوران ساسانی تا به امروز در این ناحیه سکونت وجود داشته است.مهم ترین صنایع دستی منطقه لارستان، کوزه گری می باشد. حلوا پزی نیز در مرکز شهرستان لار، رایج است و از صنایع دستی منطقه به حساب می آید. برای آشنایی با شهر لار در خبرنگاران همراه ما باشید.

شهر لار به دلیل نزدیکی به خلیج فارس مکانی جهت گردشگران خارجی و ایرانیان مقیم کشورهای حاشیه خلیج فارس می باشد. این شهر دارای فرودگاه بین المللی می باشد. سوغات محلی و مشهور لارستان، حلوای مسقطی لاری است. به دلیل نوع آب و هوای آن که گرم و خشک است، نخلستان­ های فراوان از یک سو و آب انبارها از سوی دیگر به جلوه شهرستان افزوده است. این شهرستان با پنج واحد اقامتی برای پذیرای میهمانان و گردشگران دارد. جاذبه های گردشگری شهر لار را می توان در سه دسته قرارداد .جاذبه های مذهبی، جاذبه های تاریخی و جاذبه های طبیعی.

قلعه اژدها پیکر

بنای قلعه اژدها پیکر مربوط به دوران پیش از اسلام است. بر فراز کوهی در غرب لار قرار گرفته و به دلیل شکل ظاهری آن به اژدها به این نام معروف شده، که از این بنا دروازه ورودی، پایه­ های چند اتاق، آب انبار و چاه بر جای مانده است.

بازار قیصریه لار

بازار قیصریه، یکی از آثار مهم معماری ، تجاری و تاریخی فارس محسوب می گردد. زمان ساخت این بازار احتمالا به اوایل قرن هشتم هجری می رسد. این بازار دارای یک چهارسوق هشت ضلعی با سقف گنبدی و در چهارسو، چهار بازار منشعب از آن می باشد. ارتفاع سقف آن 18 متر است. کتیبه ه­ای به خط نستعلیق مربوط به همان زمان پیرامون چگونگی ساخت بازار در دهانه داخلی آن قرار داده شده است. بازار قیصریه شامل دو راسته بازار شرقی غربی و شمالی- جنوبی است که در هر کدام 24 دهانه حجره وجود دارد.

باغ نشاط

این باغ در کنار رودخانه خشک در مرکز شهر قدیم لار قرار گرفته است. باغ نشاط مربوط به دوران صفویه است و شامل یک بنای دو طبقه با زیر زمین است. در وسط شاه ­نشین عمارت، منفذی 8 ضلعی جهت نورگیری و تهویه هوای زیرزمین واقع شده است. زیرزمین این عمارت در سال­های اخیر به عنوان زورخانه سنتی و این بنا در دوره ­های بعد از صفوی به عنوان دارالحکومه مورد استفاده بوده است.

درکنار عمارت، حمام با سقف هلالی و ستون­های سنگی مارپیچ و آهک بری­های زیبا واقع شده است. از دیگر آثار شهرستان لارستان می­توان بنای پیرسرخ، مسجد جامع لار، پل و بند رودخانه خشک، آب انبارهای دهان شیر و آب انبارهای متعدد دیگر را نام برد.

پیشنهاد مطالعه: فیلبند ، روستایی شناور در اقیانوس ابرها را در خبرنگاران بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1026

به "آشنایی با لار؛ شهر حلوا !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با لار؛ شهر حلوا !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید