تور قطر ارزان: آبیاری قطره ای و نقش آن در کشاورزی نوین

به گزارش سرگرمی تفریحی، آبیاری قطره ای یکی از اَشکال آبیاری بسیار مؤثر است که طی آن، عملیات آبرسانی به صورت قطره به قطره انجام می گردد. این روش آبیاری نقش مهمی در کشاورزی دارد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

تور قطر ارزان: آبیاری قطره ای و نقش آن در کشاورزی نوین

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

آبیاری قطره ای روشی است که طی آن، آب از طریق یک دستگاه قطره ساز، به سمت ریشه گیاهان کاشته شده راهنمایی می گردد. این روش موجب ذخیره سازی بسیار زیاد آب و نیز کود مصرفی می گردد.

آبیاری قطره ای بعلاوه به کاهش هزینه نیروی کار، کم شدن مصرف انرژی و استفاده کمتر از لوله های آبرسانی منجر می گردد. از دیگر محسنات این روش می توان به برداشت زودتر از موعد محصول، جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش احتمال آفت زدگی و رشد علف های هرز اشاره نمود. ابتدا، آبیاری قطره ای در گلخانه ها مورد استفاده بود اما بعدها در کشت محصولاتی مانند سبزیجات میوه جات و درخت انگور نیز در زمین های باز از آن استفاده شد. آبیاری قطره ای در مناطقی که از رطوبت کافی برخوردار نیستند، بسیار مؤثر واقع می گردد.

فرآیند و تجهیزات مورد احتیاج

سیستم آبیاری قطعه ای معمولاً متشکل از یک پمپ آب، یک فیلتر، یک دستگاه تزریق مواد معدنی و یا کود به خاک، لوله کشی، لوله های بازگرداننده، و شیلنگ های مخصوص آبیاری قطره ای است. در این نوع آبیاری، قطرات آب از طریق یک قطره چکان وارد خاک می گردد. این روش برای گلخانه ها، مزارع کوچک و بوته زارها مناسب است. شیلنگ هایی با خروجی قطرات بزرگتر برای زمین های زراعی بزرگتر نیز وجود دارد. با استفاده از ترکیب چندین منبع آب، می توان درختان بزرگ را هم با این روش آبیاری کرد. منابع آبیاری قطره ای دو نوع هستند: مخازن قطره ای و شیلنگ های قطره ای. مخازن قطره ای، مخازنی به هم پیوسته با قطر 16 الی 20 میلی متر و جداره 100 میکرون الی 2 میلی متر با قطره چکان های متصل به آن است. شیلنگ های قطره ای، نوارهایی طویل از جنس پلی اتیلن هستند که به هم متصل شده اند. وقتی دهانه شیلنگ ها محکم وصل شوند، دستگاه سوراخ های بسیار کوچکی در آن ایجاد می نماید که در واقع همان فیلتر آب هستند. بیرون دهنده آب، آخرین جزء این مجموعه است. قطر دیواره شیلنگ های قطره چکان معمولا بین 100 تا 300 میکرون است. از شیر آب نیز برای اتصال شیلنگ و لوله اصلی آبیاری استفاده می گردد.

اهمیت آبیاری قطره ای در کشاورزی نوین جهانی

استفاده گسترده از آبیاری قطره ای برای اولین بار در دهه 1950 انجام شد. بلافاصله پس از معرفی شدن آبیاری قطره ای در جهان، این روش به سرعت در تمامی نقاط جهان مورد استفاده نهاده شد، چرا که در هزینه آب و نیروی کار صرفه جویی شده و بهره وری را نیز بالا می بُرد و از دیگر روش های پیچیده جلوگیری از فرسایش خاک، بسیار راحت تر بود. در هند، کشاورزان با استفاده از آبیاری قطره ای به نتایج بسیار پربازده تری نسبت به روش های پیشین حاکم بر کشاورزی کشور دست یافته اند. البته هنوز هم کشاورزان زیادی در هند از روش های قدیمی آبیاری استفاده می نمایند. آن ها معمولا با جاری کردن میزان زیادی آب از چاه های خود در زمین های کشاورزی، محصولاتشان را آبیاری می نمایند و یا منتظر بارش باران های موسمی می شوند. بازار امروز نیز همیشه خود را با احتیاجهای زمین داران کوچک وفق می دهد و انواع مختلفی از دستگاه های آبیاری قطره ای را برای فروش به آن ها آماده می نماید. کشاورزان ایتالیایی با استفاده از آبیاری قطره ای توانسته اند 35 تا 40٪ بهره وری خود را افزایش دهند. در زمین های بزرگ، معمولا باد موجب پخش شدن آبِ دستگاهِ آب پاش می گردد که خود از عمل آبیاری صحیح جلوگیری نموده و به کمبود محصولات نهایی منجر می گردد. نصب تأسیسات تازه سیستم آبیاری قطره ای به کشاورزان ایتالیایی در صرفه جویی بسیار زیاد آب به ویژه در زمان خشکسالی، یاری شایانی نموده است.

منبع: کجارو / worldatlas.com
انتشار: 1 بهمن 1400 بروزرسانی: 1 بهمن 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1678

به "تور قطر ارزان: آبیاری قطره ای و نقش آن در کشاورزی نوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور قطر ارزان: آبیاری قطره ای و نقش آن در کشاورزی نوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید