کشف سیاره ای پر آب که دارد می جوشد

به گزارش سرگرمی تفریحی، سیاره تازه کشف شده با فاصله اندکی به دور خورشید خود می گردد و در نتیجه جوش به آرامی تحلیل می رود. اگر جو این سیاره در حال از بین رفتن باشد به زودی آب موجود در سطح آن نیز از بین رفته و تبدیل به سیاره ای خشک و سنگی می گردد.

کشف سیاره ای پر آب که دارد می جوشد

سیاره ای کمیاب صدها سال نوری دورتر از کره زمین در فضا کشف شده است که ویژگی های خاصش آن را از دیگر سیارات فراخورشیدی متمایز می نماید.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایندیپندنت، سیارات فراخورشیدی زیادی کشف شده اند (بیش از 5300 سیاره)، اما تعداد بسیار کمی از آنها بین یک و نیم تا دو برابر شعاع زمین میزان دارند و این میزان است که سیاره را برای دانشمندان بسیار جالب می نماید. سیاره TOI-733b که اخیرا کشف شده یکی از این سیاره ها است.

TOI-733b که در فاصله 245 سال نوری از ما یافت شد تقریباً دو برابر زمین است و به دور خورشیدی کمی کوچکتر از خورشید ما می چرخد.

اخترشناسان با استفاده از داده های تلسکوپ ناسا با نام TESS این سیاره فراخورشیدی را کشف نموده اند. دانشمندان با توجه به چگالی سیاره تازه احتمال می دهند که سطح آن پوشیده از آب باشد.

سیاره تازه کشف شده با فاصله اندکی به دور خورشید خود می گردد و در نتیجه جوش به آرامی تحلیل می رود. اگر جو این سیاره در حال از بین رفتن باشد به زودی آب موجود در سطح آن نیز از بین رفته و تبدیل به سیاره ای خشک و سنگی می گردد.

احتمال دیگر آن است که سیاره جوی مملو از بخار آب را حفظ نموده باشد. پاسخ به این سوال که آیا TOI-733b دارای جو ثانویه است یا یک سیاره اقیانوسی است، درک ما از سیارات فراخورشیدی بهبود می بخشد.

به همین علت TOI-733 b یک سیاره جالب است و پتانسیل آن را دارد که یک قطعه کوچک اما کلیدی برای حل معماهای بزرگ در علم سیارات فراخورشیدی باشد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 28 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1989

به "کشف سیاره ای پر آب که دارد می جوشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سیاره ای پر آب که دارد می جوشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید